Olen alkanut käsitellä omaa asiaani vasta viime aikoina ja nyt uutena vuotena tein lupauksen, että alan "korjaamaan" elämääni ihan perusteellisesti tänä vuonna. Onneksi on 12 kuukautta aikaa. En odota mitään suuria muutoksia, mutta kunhan edes jotain saisin ja varmasti olen saanutkin, koska tunnen oloni hieman pirteämmäksi. Ehkä jo siitä syystä, että olen alkanut puhumaan hieman enemmän tuttavilleni tästä masennuksesta mikä on kestänyt jo tarpeeksi kauan. Haluan oloni paremmaksi. Piste.
Minuu on kiusattu ihan niin kauan kuin mie muistan. Tarhassa en kyllä oo varma onko siellä kiusattu, mutta sen jälkeen ainakin. Ollaan muutettu moneen kertaan, joten oon neljään kertaan joutunut aloittamaan uuden koulun ja yhdessä vaiheessa vielä ihan eri paikkakunnalle.
Muistan joskus kaikista pahimman kiusaajan, joka joutu sen jälkeen tarkkikselle, kun se selvis. Enpä kyllä tainnut olla tän kyseisen herran ainoo uhri.. Mutta minuu se rääkkäs ainakin ihan enemmänkin, niin että rehtorikin asiaan puuttui. Kerran lensin melkein rappusistakin alas siitä syystä. Onneks muita vastaavia koulukiusaajia ei oo ollut.
Eipä se neljänteen luokkaan ollut kovin kummosta, vasta neljännellä se alkoi kasvaa. Neljännellä se koventu varmasti siitä syystä, kun alkoi kuulua huhuja, että mie oon muuttamassa. Mie asuin pienellä paikkakunnalla ja siellä monet tunsi toisensa, joten jutut kiersi nopeasti henkilöltä toiselle, myös kiusaajille. Eikä asiaa ainakaan auttanut yks "kaveri" (jota moni muukin kyllä vihas), joka liitty sitten koviksien joukkoon neljännellä ja alkoi kiusaamaan minuu.. Onneks pääsin siitä koulusta sitten eroon, mutta ystävät jäi harmittamaan. Oon kyllä saanut osan niistä takasin, kun ovat viisastuneet matkan varrella. Ei kyllä kukaan niistä ollut virallisia kiusaajiani, mutta ne jäi kuitenkin sitten muuton jälkeen. Harmitti hirveesti, kun tutustuin niihin jo tarhassa..
Vitosella jouduin pienempään koulussa, jossa luokalla oli onneks paljon vähemmän poikia kuin tyttöjä. Koulukiusaus oli kuitenkin jo jonkun verran vaikuttanut minuun ja mie aloin tulla jo hiljasemmaks ja ujommaks. Vielä kun siihen lisätään miun pieni koko, sekös vasta auttoikin kiusaajia. Miulla oli vielä siihen aikaan pieni puhevika mikä sekin omalta osalta edisti kiusaajia. Yksi kiusaajista sattui vielä kaiken lisäksi asumaan yhden kaverin kanssa samalla kadulla, joten aina koulun ulkopuolellakaan ei saanut olla rauhassa.
Kutosen jälkeen muutettiin toiselle paikkakunnalle, vielä 400 kilsan päähän. Harmitti vielä enemmän, kun jouduin kavereistani eroon. Eipä onneks kukaan lopettanut pitämästä yhteyttä ja kävin entisellä paikkakunnalla niin useesti kuin vain pystyn ja käyn kyllä vieläkin. Uudelle paikkakunnalle (ja isommalle!) muutettua en saanut yhtään kaveria. Olin aina omissa oloissani ja joskus tosi harvoin juttelin luokkatovereitteni kanssa. Kaikista pahin oli ripari, johon ei tullut edes ketään johon olin kerennyt kasi luokalla tutustua. Seiska luokan olin lähinnä vain yksin. Riparin jälkeen eristäydyin vielä lisää, koska siellä ihmiset olivat tutustuneet enemmän toisiinsa ja olivat luoneet ystävyyssuhteita myös sellaisten kanssa, joita eivät aiemmin tunteneet. Ysi luokalla sain jälleen olla taas yksin ja onnekseni jälleen yksi kiusaajista siirrettiin tarkkikselle. Ei kyllä siitä syystä. Ysi luokalla lintsasinkin aika paljon, ihan juuri siitä syystä ettei vain huvittanut mennä kouluun kiusattavaksi ja kuitenkin tiesin, että joutuisin olemaan yksin kaiken ajan.
Pääsin yläasteen vieressä olevaan Kauppikseen ja sinne tuli toisaalta onnekseni, toisaalta surukseni samoja ihmisiä kuin yläasteelta, aika paljonkin. Kauppiksen kuitenkin lopetin kesken, kun en viihtynyt enää toka luokan jälkeen koulussa. Ekalla luokalla Kauppiksessa olin tullut ihan hyvin ihmisten kanssa toimeen ja juttelinkin niille, mutta sitten meillä alkoi suuntautumiset ja tuli jälleen uudet ihmiset, tosin muutama vanha tuttu sieltä yläasteella. Sitten vain se kiusaaminen taas jälleen kerran alkoi ja rupesin lintsaamaan niin paljon, että lopetin sen lopulta kesken. En vain olisi sillä hetkellä jaksanut yhtään enempää koulukiusaamista. Tuntui vain jotenkin, että ne jätti miut porukan ulkopuolelle.. ja se tuntuu vieläkin aika pahalta.
Elämääni ei ainakaan auttanut se, kun paras kaverini alkoi seurustella syksyllä 2003. Totta kai olin toisaalta ilonen hänen puolesta, mutta seurustelun alussa hän hylkäsi miut melkein kokonaan. Väitti minuu mustasukkaseks, mutta asia oli kyllä vähän erilailla mitä hän oletti! Eipä hän muihinkaan kavereihin pitänyt seurustelun alussa yhteyttä, että sikäli.
Nyt miusta tuntuu, että oon saanut hieman elämän iloa takaisin. Muutama pitkäaikainen ystävä (itellä niitä on onneks ollut) muutti tänne samalla paikkakunnalle tuolta vanhasta koulusta ja olen saanut hieman seuraa. 🙂 Nyt tuntuu myöskin, että opiskelu motivaatiokin alkaa parantua. Tahtoisin aloittaa uuden elämän, kun ja jos pääsen opiskelemaan muualle paikkakunnalle. Eniten toivon, että pääsisin jotain opiskelemaan tuonna vanhalle paikkakunnalle, niin pääsisin kaikkien vanhojen kavereiden luokse.
Jos joltain jäi sosiaaliset taidot hieman epäselväks, ni pointti oli se, että oon tullut tässä koko ajan vaan hiljasemmaks. En vaan pysty aina edes kavereitteni kanssa puhumaan mitään. Mietin aina hiljaisena hetkenä, että mitäköhän sitä nyt sanoisi ja mitäköhän toi toinen nyt mahtaa miusta aatella. Piti vaan kertoo oma tarina ensin, että ihmiset ymmärtäis.
Toivottavasti jonain päivänä pystyn taas hymyilemään niin kuin ennenkin..