”Harvinainen sairaus”

''Harvinainen sairaus''

Käyttäjä hanna- aloittanut aikaan 26.06.2012 klo 13:59 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä hanna- kirjoittanut 26.06.2012 klo 13:59

En yhtään tiedä voiko tänne kirjoittaa tästä.. Mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin. Olen 18-vuotias tyttö ja mulla on joku ”sairaus”.

Sairaudesta ei tiedetä oikeastaan mitään (paitsi että se on harvinainen), siksi en edes tykkää/ hyväksy sanoa sitä sairaudeksi.. Sitä kun ei tiedetä, niin voisin kertoa oireista jotain, jos joku vaikka tunnistaisi omia oireitaan edes vähän samantapaiseksi.. Mutta koska se on harvinainen niin epäilen.

Elikkäs, yksi oire on käsien vapina. Se ilmenee parhaiten kirjoittaessa käsin, juodessa jotain ja syödessäkin tärinää ilmenee. Varmaan hienomotoriikassa on jotain ongelmia… Toinen oire on tasapainovaikeus. Eli suoraan sanottuna ei ole melkein yhtään tasapainoa. Pystyssä pysyn, mutta ei kukaan edes voi ymmärtää kuinka paljon sen eteen saa tehdä töitä ettei kaatuisi. Varsinkin rappusissa voi horjahtaa… Joten pelkään,vihaan,inhoan rappusia! Kolmas oire, mistä kukaan ei edes vissiin tiedä, on näön sumeneminen ihan vaan ehkä sekunniksi. Ja sitten varsinkin aamuisin silmät voivat sillee ”pyöriä” siis ei näkyvästi vaan kun esim. katselee telkkaria niin se teksti hyppii ja kun vaikka lukee tietokoneelta jotain pientä tekstiä. Ei sitä edes pysty selittämään, on se niin outoa. 😐 Neljäs oireeni on pään tärinä, joka on melko uusi, joku puoli vuotta sitten tuli. Tästäkään kukaan ei tiedä, paitsi siskoni joka vahingossa huomasi sen kun en pystynytkään peittämään sitä sillä hetkellä, ja eräs kaverini tietää, sen kerroin ihan vapaa ehtoisesti. 🙂 Ainiin! Olenhan mä siitä jotain puhunut myös mun psykiatrille… Mutta siis se pään tärinä on semmosta että se tulee ihan yllättäen, ilman mitään erikoista tapahtumaa.. jos se vaikka alkaa päivällä kello kolmelta niin se kestää siihen asti kunnes nukahdan. Siinä alkaa pää särkemään, koska jännitän päätä ettei kukaan huomaisi. Tärinä voi hetkellisesti helpottaa jos koskee kädellä päähän tai nojaa käteen.

Nii, ja tätä on siis tutkittu jo vähän yli 2 vuotta eikä yhtikäs mitään tiedetä. 😟 Aika turhauttavaa. Kun sain sen pään tärinän uutena oireena puol vuotta sitten, niin aloin pelkäämään että entä jos tämä vain etenee kokoajan ja joskus 25 vuotiaana makaan sairaalassa tai osastolla kykenemättömänä tekemään mitään… Haluaisin elää elämääni enkä murehtia tällasta!! 🤔

Mm… Toivoisin että edes joku vastaa tähän ja neuvoo jotain.. tai vaan vastaa jotain jännää 🙂 Jos joku edes lukee tämän. Hyvällä(??) tuurilla täältä saattaa löytyä joku toinenkin henkilö samantapaisten oireiden kanssa…. 😮

Käyttäjä ero_kesäk_2006 kirjoittanut 03.07.2012 klo 21:19

Hei!
Miksi et ystäväni vaatisi lääkäriä selittämään selkokielellä mistä sairaudessasi on kysymys. Ja jos et jotain asiaa ymmärrä niin kysy, kysy ja kysy. Älä jää epätietoisuuteen asiasi kanssa. Ja pyydä myös sairauden ennusteesta tietoa. Näin et tarvitse elää epätietoisuudessa ja tiedät mitä on odotettavissa. Voimia sinulle ja uskallusta sekä hyvää kesää ☺️❤️

Käyttäjä hanna- kirjoittanut 09.07.2012 klo 01:50

Kiitos viestistäsi! Todella mukavaa että joku sentään vastaa 🙂

Mutta siis.. Lääkäri on kertonut minulle kaiken minkä hän tietää, eli ei todellakaan paljoa. Tuntuu, että se ei tiedä mistään muustakaan mitään...

Voin kertoa vielä sen, että mua kiusattiin tän sairauden takia. Niiden näkyvien oireiden, joita en osannut selittää.. se oli kamalaa ja kestinkin sitä oikeastaan koko peruskoulun. lopulta uskalsin kertoa terkkarille oireista...
Kiusaamisen takia olin kokoajan alakuloinen ja vähän itsetuhoinen ... Sitten sain apua, jonkun jolle jutella, ja asiat kääntyivät vähän paremmiksi. kuitenkin alakuloisuus ja itsetuhoisuus jatkuu... ne ei vaan lähde.😟

Käyttäjä Aurelie kirjoittanut 11.07.2012 klo 23:23

Mikään aihe ei ole turha.

Miten kattavasti sinua on tutkittu ? Oletko ollut magneettikuvauksissa ?

Käyttäjä hanna- kirjoittanut 12.07.2012 klo 14:45

Kiva kuulla ettei ole turha aihe. 🙂

Ekat magneettikuvat otettiin vuos sitten (pää), toisissa olin joku kuukausi sitten (pää, kaularanka, rintaranka). eikä löytyny mitään uutta tai poikkeavaa. Verikokeita on otettu tuhansia, eikä niissäkään mitään. on käyty jossain perinnöllisyys polilla mutta ei löytynyt mitään perinnöllistäkään vikaa.

Käyttäjä toivoton tapaus? kirjoittanut 06.11.2012 klo 20:23

Kuulostaa parkinsonin taudilta? Mutta yleensähän se alkaa vasta vanhemmalla iällä🙄

Käyttäjä hanna- kirjoittanut 07.11.2012 klo 19:30

toivoton tapaus? kirjoitti 6.11.2012 20:23

Kuulostaa parkinsonin taudilta? Mutta yleensähän se alkaa vasta vanhemmalla iällä🙄

Moi! Parkinson on kyllä tutkittu jo kauan sitten.🤔