Harhaluulot?

Harhaluulot?

Käyttäjä Sheik aloittanut aikaan 16.04.2009 klo 13:53 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sheik kirjoittanut 16.04.2009 klo 13:53

Olen ehkä koko elämäni kärsinyt erilaisista luuloista, jotka vasta nyt olen tiedostanut oudoiksi. Pelkään esimerkiksi kaduilla vastaantulijoita, sillä kuvittelen heidän haluavan tappaa minut ja muuta vastaavaa. Kotona en voi olla öitä yksin, sillä pelkään jonkun olevan asunnossamme ja joudun tarkastamaan sen monesti läpi (silti nukun valot päällä).
Tiedän luulot toisaalta hrahaluuloiksi, mutta en silti voi ajatella mitenkään rationaalisesti. Kun pelkään, niin sitten pelkään.

Olisin vain tiedustellut, onko kellään muulla ollut vastaavanlaista ongelmaa ja miten siitä voisi päästä eroon. Ideoita ja kokemuksia otetaan vastaan. Kiitos🙂

Käyttäjä Fugace kirjoittanut 17.04.2009 klo 14:30

Minä en pysty katsomaan ihmisiä kunnolla silmiin, ainakaan kauaa, koska jos he katsovat takaisin ajattelen heti että he haluavat tehdä minulle pahaa. En muutenkaan pysty kaupungilla liikkumaan ilman, että ajattelen muiden ihmisten haluavan minulle pahaa. Tämä pätee tuntemattomien kohdalle. Tuntemieni ihmisten kohdalle pätee sanaton sääntö mielessäni; he kuitenkin käyttävät minua hyväkseen tavalla jos toisella enkä voi lopettaa sitä. Näin ei kuitenkaan vielä ole käynyt, mutta niin vain ajattelen. Hieman häiritseviä ajatuksia, mutta olen jotenkin oppinut elämään niiden kanssa. Haluaisin ne kyllä pois, mutta en tiedä miten ne saisi pois.

Käyttäjä Sheik kirjoittanut 17.04.2009 klo 16:42

Ihanaa, että jollain muulla on sama ongelma. Se ei varsinaisesti itsellä onneksi rajoita elämää, mutta on aika kiusallista.
Luin jostain, että tuollaiset harhaluulot voivat myöhemmin puhjeta skitsofreniaksi ja sen takia pitäisi mennä lääkäriin. Mutta onko ne sitten lopulta harhaluuloja, jos itse tiedän ne harhaluuloiksi? Tai siis eikös se ole enemmän ongelma silloin, kun en itse tajua, että ne ovat vain kuvitelmia? Äh, kun meni vaikeaksi. 🙂

Käyttäjä emmie kirjoittanut 25.04.2009 klo 15:03

Voiko olla mahdollista että noi sun "harhaluulot" olisivat vaan huonoa itsetuntoa😑❓

Itse en kyllä ajattele että joku haluaa minut tappaa tms. mutta jostain syystä uskon että kaikki ihmiset ympärilläni puhuvat minusta vain pahaa ja nauravat seläntakana tms.

Ite kyl pelkään kanssa että entäs jos sairastun johonki skitsofreniaan tai menen psykoosiin tms. mutta onhan se aika kaukaa haettua kuitenkin. Mun psykologi ainakin sanoi kun mulla on siis paniikkihäiriö, että ihminen jolla on jotain mielenterveydellisiä ongelmia alkaa väkisinkin ajatella että hänelle tulee kaikkea muita mielenterveysongelmia kuin mitä hänellä oikeasti on.. Se on ihan normaalia, mutta kannattaa muistaa kuitenki että jos sulla joku mielenterveydellinen sairaus on, että se nimenomaan on ihan yksilöllinen sairaus!! 🙂

Vähän sama asia, kun jos pelkäät että sulle tulee flunssa niin ethän silloinkaan ajattele että "no mutta tuleekohan syöpäkin nyt??"

Mut oon huomannu että kaikki kauhuelokuvat yms kannattaa jättää pois. Ne ainakin tulee mulle uniin ja saatan sitten noista painajaisista ahdistua päiväkausiksi, nyt en ole katsonut kauhuleffan leffaa vuoteen, ja välillä vieläkin pelottavimmista tulee jotain kohtia mieleen mutta on ainakin helpottanut, mä kun olen niin herkkä että just kaikilla elokuvilla, musiikilla yms. on mulle tosi suuri vaikutus!

Joskus siis kun vielä noita katsoin ni ajattelin koko ajan että "no nyt se mörkö tulee tuolta nurkan takaa" 😀 ☺️

Käyttäjä Sheik kirjoittanut 27.04.2009 klo 18:55

Huonoa itsetuntoa voisi olla sinä mielessä, että sellainen minulla kyllä on ja miksipä ei voisi hyvinkin johtua siitä.
Ja tosiaan olen hieman luulosairaskin välillä, että luultavasti skitsofreniaa pelkään ihan turhaan. Jossain vain oli maininta siitä, että harhaluulot voivat myöhemmin kehittyä skitsofreniaksi. Mutta asian suhteen ei kyllä pitäisi olla sukurasitettakaan.

Kauhuleffoja en ole katsonut oikeastaan koskaan. En vain kykene juurikin samasta syystä. Muutaman olen joutunut katsomaan, kun puoliso ei ihan ymmärrä ongelmani laatua. Jälkikäteen aina etoo ja pelottaa ihan hulluna. Viimeksi katsoin tosiaan yli vuosi sitten kauhuleffan ja edelleen jos ajattelen edes sen leffan nimeä niin oksettaa!
Välillä ihan nolottaa, kun kaverit pyytää kattoo jotain leffaa, enkä uskalla katsoa sitä. Ikää kuitenkin on jo sellaiset 20 vuotta... 🙄

Uutisilla on muhun ainakin vaikutusta. Niiltä on aika hankala mennä piiloon ja niissä aina hehkutetaan kuinka joku on taas sekopäisenä tapannut jonkun. 😟