Hei Skrippi!
Sinun isälläs on ihan selvästi joku pakkomielle, että hänen pojastaan pitää tulla "mies". Mies ihan niin kuin hän itsekin on uniformussaan, armeijassa töissä. Vahva kunnon mies. "Hortonomi ei ole miehinen mies", ajattelee isäsi. Ehkä isäsi isä on vaatinut myös isältäsi aikoinaan miesmäistä käytöstä ja ammattia? Ehkä isäsi on yrittänyt myös miellyttää omaa isäänsä aikoinaan menemällä armeijaan töihin ja olemalla miehinen?
Isäs mielestä mies käy töissä. Siksi hän vihaa lorvailijoita. Hän saattaa käsittää, että ei kukaan 18-vuotias oikeasti saa vakituista työpaikkaa, se on ihan naurettava haave isältäsi, mutta hän ei ehkä osaa sanoa asiaa niin kuin tarkoittaa. Eli esim. että "Ois kiva jos sulla nyt ois edes joku työpaikka ja oletan, että olet saanut vakipaikan siihen mennessä kun olet 40".
Minun mielestä sinun isälläsi on tässä se ongelma, ei sinulla.
Sinun ei missään tapauksessa kannata itseäsi tappaa. Missaat oman elämäsi. Olet vasta 18. Kun muutat joskus pois kotoa, elämäsi vasta pääsee kunnolla vauhtiin. =) Ei ole kukaan määräämässä tai vahtimassa perään. Olet oman itsesi herra. Saat tehdä mitä mielesi tekee, vaikka kulkisit kaikki päivät kotonasi alasti, eikä kukaan näe silti. =) Voit lukea vaikka hortonomiksi tai miksi ikinä silloin haluatkaan ja unohtaa koko äijän, koska hänhän ei enää sinun kanssa asu. Kireät välit teillä tulee ehkä olemaan, mutta jos isäsi on niin tollo, ettei tajua sinun olevan onnellinen siinä ammatissa mitä haluat opiskella, se on hänen pöljyyttä eikä sinun.
Sinun ei pidä yrittää siinä mielessä yrittää miellyttää isääsi, että alkaisit lukemaan sitä ammattia, mitä hän haluaa sinun lukevan. Muuten siinä käy niin, että 30 ikävuoteen meneessä olet lukenut jo toisen ammatin, koska et yksinkertaisesti viihdykään isäsi painostamassa ammatissa.
Myöskään isäsi tappaminen ei ole ratkaisu. Kannattaako yhden mulkun takia mennä vankilaan? Älä siis enää ees leikittele ajatuksella isäsi tai itsesi tappamisesta. Sinun pitää pysäyttää ajatus jo siinä vaiheessa kun se hiipii mieleesi.
Pitäiskö sinun alkaa harrastamaan jotain jo nyt tällä viikolla, että joutuisit olemaan mahdollisimman vähän pois kotoa ja kuuntelemaan sitä sontaa isäsi suusta? Minun mielestä sinun kannattaa sanoa sille myös suorat sanat, että sulla ei pätkääkään kiinnosta mennä armeijaan töihin tai tehdä mitään muutakaan työtä mitä isäsi haluaisi sinun tekevän.
Sinun kantsii vuodattaa vähän äidilles, että sinusta tuntuu, että isäs painostaa sinut armeijaan töihin kun se itse on niin macho. Sano äidilles, että sulla oikeasti kiinnostais ihan joku muu ala. Uskon, että äitis on oikeasti sinun puolella ja on myötätuntoinen. Asiat voi alkaa ratkeamaan sillälailla. Äideillä nimittäin on sellainen tapa, että ne alkaa sitten "ojentamaan" lastensa isää olemaan painostamatta ja vittuilematta.
MInä tiedän sen siitä, että mulla itsellä on pieni lapsi. Ja jos minun lapsi tulis 18 vuoden päästä sanomaan mulle, että isänsä painostaa sitä johonki ammattiin (ja tottakai minä sen verran tunnen lapsen isän, että tiedän minkä luontonen se on) ni minä ottaisin sen isän puhutteluun ja alkaisin pitämään lapseni puolta. Sit olisin tosi ymmärtäväinen jos muksu haluaiski alkaa johonki muuhun ammattiin. Ja olisin tosi otettu ja onnellinen jos minun poika uskaltaa tulla puhumaan äidilleen mieltään painavista asioista. Sitä varten äidit on. Lapsiaan auttaakseen.
Ole rohkea, Skrippi. Asioilla on tapana järjestyä. Niillä on aina tapana järjestyä hyvin. =) Ilman, että kukaan kuolee.