Hallitsemattomat tunteet ja identiteettikriisi

Hallitsemattomat tunteet ja identiteettikriisi

Käyttäjä Mustasukkainensydan aloittanut aikaan 12.08.2015 klo 23:35 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Mustasukkainensydan kirjoittanut 12.08.2015 klo 23:35

Hei!

Olen 16-vuotias tyttö ja kaipaan kovasti apua. Olen huono sitä pyytämään kasvotusten, joten teen sen täällä.

Olen jo monta vuotta kärsinyt identiteettikriisistä. Jossain kohtaa aloin kyseenalaistamaan sitä, kuka olen. En tiennyt mitään identiteetistäni. Aloin tämän seurauksena matkimaan jotakuta, jota ihailin. Aloin pukeutua samalla tavalla ja yritin kiinnostua samoista asioista. No, sitten kun se ei toimi, poistan kaikki kuvat tms. todisteet tästä vaiheesta ja siirryn seuraavaan. Yksi vaihe kestää yleensä viikon. Tätä kierrettä on jatkunut monta vuotta, enkä vieläkään tunne itseäni.

Seurustelin erään pojan kanssa lähestulkoon vuoden ajan, kunnes erosimme viime keväänä minun ongelmieni takia. Exäni vaikuttaisi olevan yli mutta minä en ole. Olemme (tai olimme… 😭) parhaita ystäviä, mutta. Olen nyt pilannut ystävyyssuhteemme täysin mustasukkaisuudellani. Exäni on tutustunut netissä tyttöön, joka edustaa yhtä niistä monista ihanteistani, millainen tahdon olla. Olen niin vihainen ja surullinen ja myös varma että he ovat ihastuneita – tai ainakin exäni on, sillä hän on myös kovasti muokannut itseään miellyttämään tätä tyttöä. Kovasti kiisti aluksi kun sitä epäilin, nykyään tulee vaan haistatukset. Tiedän että asia ei minulle kuulu, mutta olen niin mustasukkainen. En tahdo menettää häntä. Pelkään myös ystävyyden tuhoutuvan, jos tämä tyyppi tulee kuvioihin… 😭

Olen niin masentunut ja itsetuhoinen. Tahdon satuttaa itseäni ja kokeilin itsemurhaa jo yläasteen alkuaikoina ensimmäisen kerran. Tällöin kerroin vanhemmille ja psykologille, nykyään en käy kellään. En tahdo huolestuttaa ihmisiä nyt kun päällisinpuolin asiani näyttävät olevan hyvin. En tiedä mistä saada apua ongelmiini. Auttakaa. ☹️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 14.08.2015 klo 12:00

Hei,

Identiteetin etsiminen on monesti varsinkin nuoruudessa vahvasti pinnalla. Ikävää että sulle ja entiselle poikaystävällesi kävi noin, voisitko vielä puhua hänen kanssaan asiasta? Ehkä ystävyys ei ole vielä loppunut, ja se voisi vielä jatkuakin. Uudet ihastukset voivat vaikuttaa ystävyyteen - mutta näin ei aina käy, eikä tarvitse käydä.

Menettämisen pelko on hyvin ymmärrettävä, mutta kannattaa muistaa, että mustasukkaisuus voi olla vahingoksi ystävyydelle. Voi olla vaikeaa taistella omia tunteitaan vastaan, mutta ystävyyden kannalta voi olla parempi, jos mustasukkaisuutta saisi ainakin hiukan taka-alalle.

Tästä asiasta kannattaa kertoa esimerkiksi psykologille. Ihmisten huolestuttamista ei tarvitse pelätä, sillä kyllähän läheisetkin yleensä toivovat, että meillä menisi mahdollisimman hyvin. Täällä voit puhua net-tukeen ja lisäksi terveydenhoitajalle voi käydä puhumassa. Ei kannata jäädä yksin. Ethän satuta itseäsi, sillä masentuneisuus ja itsetuhoisuus ei ole sun syytäsi. Älä rankaise itseäsi vaikeasta elämäntilanteesta, sillä sun päivä koittaa kyllä vielä. ☺️❤️