Fyysisen läheisyyden vaikeus

Fyysisen läheisyyden vaikeus

Käyttäjä Unika aloittanut aikaan 27.10.2007 klo 19:16 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Unika kirjoittanut 27.10.2007 klo 19:16

En tiedä onko vastaavasta aiheesta jo ollut viestejä, mutta ajattelin tässä nyt kysellä asiasta.

Ongelmani on siis juuri tuo, mitä otsikossa sanotaan. Olen pienestä pitäen kaihtanut kaikenlaista fyysistä läheisyyttä. Joskus jopa siskoni kosketus tuntui vastenmieliseltä. Tällä hetkellä en pysty olemaan läheinen edes äitini kanssa, mutta ystävieni kanssa minulla ei ole vastaavanlaisia ongelmia.

Viime keväänä olin kuukauden kurssilla, opintoihini liittyen, paikassa jossa tunsin vain yhden ihmisen. Kurssi oli erittäin intensiivinen ja olimme ryhmänä yhdessä 24/7. Olin tietoinen siitä, että minulle tulee olemaan joissakin tilanteissa vaikeaa olla ihmisten läheisyydessä. Jo ensimmäisellä viikolla ryhmätehtävässä tapahtui se mitä pelkäsin. Eräs ryhmäläinen tuli ja otti täysin varoittamatta minua kädestä kiinni ja oli erittäin lähellä. Minulla meni kaikki aivan sekaisin. En tiennyt mitä minun pitäisi tehdä, minulle iski hirveä ahdistus ja olisin ollut valmis repimään käteni irti. Tunne oli sanoin kuvaamaton. Joku oli tullut minun reviirilleni. Hän oli uhka.
Sen jälkeen en ole pystynyt olemaan tämän henkilön seurassa luonnollisesti. Muiden ryhmän jäsenten kanssa minulla oli aikaa tutustua heihin ja lopulta meistä tuli erittäin läheisiä. Pystyin halailemaan ja silittelemään heitä. Kaikki eteni minun tahdissa. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Tämän yhden henkilön kanssa on vieläkin ongelmia. Vaikka hän osuisi minuun ihan vahingossa, minut valtaa jälleen puistatus ja paha olo.

Minua on lapsena käytetty hyväksi ja kuvittelisin, että tämä kaikki johtuu siitä. Kesällä kerroin äidilleni asiasta monien vuosien jälkeen ja hänelle oli tapahtunut sama. Sama henkilö oli käyttänyt myös häntä hyväksi useampaan otteeseen. Hän tiesi, että näin voi tapahtua mutta ei estänyt sitä tapahtumasta minulle. Sen takia välini äitiini ovat vaikeat ja läheisyys tuntuu sen takia vastenmieliseltä.

Tiedän, että minun pitää tutustua ihmisiin kunnolla ennen kuin pystyn olemaan avoin ja oma itseni. Minun pitää tuntea, että olen turvassa heidän seurassaan ja että voin luottaa heihin. Minulla tulee olla täysi kontrolli tilanteessa koska muuten olo menee vaikeaksi.

Olen käynyt psykologilla vuoden verran ja siitä on ollut apua. Hänen mielestään minä pelkään antaa itseni olla avuton. Se pitää kyllä toisaalta paikkaansa, koska en muista, että olisin koskaan tuntenut avuttomuutta sen jälkeen kun minua käytettiin hyväksi. Korvaan sen tunteen lähinnä raivolla ja pakenen tilanteesta. En edes anna tilanteiden mennä siihen asti, että olisin avuton. Haluan säilyttää kontrollin.
Psykologini onkin sanonut, että minun tulisi harjoitella avuttomuutta. Antaa sen tulla ja miettiä mikä siinä on niin pelottavaa. En ole kuitenkaan antanut itseni tuntea sitä.

Haluaisinkin tietää, että onko täällä samankaltaisita ongelmista ”kärsiviä” henkilöitä?
Miten olette päässeet tästä ongelmasta yli? Kaipaisin todella neuvoja saman läpikäyneiltä! Kaipaan läheisyyttä ja haluan heittäytyä tilanteisiin ja olla oma itseni. Silti pystytän ympärilleni muurin, tietoisesti ja tiedostamattomasti.

Käyttäjä Unikeiju kirjoittanut 28.10.2007 klo 18:10

Mulla ei ole ihan tuollaista, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa, sillä minun on hyvin vaikea luottaa ihmisiin. Luotan "täydellisesti" vain muutamaan hyvään ystävääni. Mutta se nyt ei ole sama juttu. En osaa oikein neuvoa sinua. Sanoisin, että ehkä siihen pitää tottua, ja tiedostaa, ettei kaikki ihmiset ole pahoja -kuten se hyväksikäyttäjä. Suurin osa kuitenkin halaa, koskettaa ym ystävyydellä, lämmöllä, jne. Vaikka toki tapahtuu vahinkoja kun kaveri mottaa kaveriaan naamaan tai vastaavaa. (ja niillehän voi aina jälkikäteen nauraa). Ehkä sinun on vain tiedostettava että pääasiassa ihmiset on hyviä, ja sinun tulisi luottaa heihin siinä suhteessa, että jos he koskettavat -he tarkoittavat vain hyvää. Kädestä kiinni pitäminen kun on niin viatonta ja tavallista ystävien ym kesken.

Ehkä sun äitisi ei osannut suojella sua siltä mitä sulle tapahtui. Ehkä äitisi parhaansa mukaan yritti muttei osannut. Hän kuitenkin välittää ja on varmasti pahoillaan, vihainen siitä mitä sulle(kin) tapahtui -siis sama mitä äitillesi tehtiin. En tiedä kuinka vanha olit kun sinua hyväksi käytettiin, mutta jos olisit halunnut äitisi varoittavan, kertovan siitä sinulle, ja olet vihainen tai pettynyt siitä ettei hän kertonut, niin ehkä äitisi ei halunnut huolestuttaa sinua, hän ei halunnut ehkä kertoa sitä pahaa minkä on joutunut kokemaan. Ehkä sinun pitäisi jutella äitisi kanssa siitä ja (ja jos olet sille vihainen) antaa anteeksi äitillesi, sillä loppuen lopuksi hän varmasti tahtoi vain parastasi.
Mennyttä et voi muuttaa, mutta voit muuttaa suhtautumisesi menneisyyteen -joten anna anteeksi äidillesi, ja muista että suurin osa ihmisistä ovat "hyviä".