ESPOON AMPUMINEN

ESPOON AMPUMINEN

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 31.12.2009 klo 12:54 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä kirjoittanut 31.12.2009 klo 12:54

Taas. Minä en enää jaksa näitä joukkotelotuksia.

Käyttäjä kirjoittanut 31.12.2009 klo 13:28

Vasta tajusin että ampuja on vielä vapaana. Kuva on lehdessä, toivottavasti saadaan kiinni ennen kuin tappaa lisää.
Sanonpa suoraan, että tuntuu jotenkin paremmalta kun ei ole suomalainen.
Sillai että ei kai nyt suomalainen ammu ihmisiä ostokeskuksessa.

Aina kai pitää noin kai aatella vaikka ihan suomalaisia ne kouluampujat olivat.
Toivon ettei tämä ampuja kuole vaan joutuisi vankilaan.

Minä olen lapsuuteni asunut tuossa lähellä, siinä oli silloin pienempi kauppakeskus, Maxi-market. Joka muka oli suuri silloin.

Käyttäjä kirjoittanut 31.12.2009 klo 13:51

Yöks, eräällä foorumilla julkaistiin sen nimi ja katuosoite.
Puhutaan että mentäisin ja ammuttaisiin se. Ihmiset ovat valmiina tappamaan, ainakin netissä. Mie en ole, kyllä sen poliisit hoitaa.

On kai kyseessä joku rakkauskohtaus eiku kunniamurha tms. Vaikka en kyllä ymmärrä miksi pitää sivullisia ampua jotka eivät millään tavalla kuulu asiaan. Ja kutsua sitä kunniamurhaksi. Lieneen hänen uskonsa nyt kieltaä häntä itseään ampumasta?

Käyttäjä meebu kirjoittanut 31.12.2009 klo 14:18

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/12/1026152
Tässä linkki uutisesta, jos joku ei vielä tiedä.

Eilen mietimme mieheni kanssa noita viime vuosina tapahtuneita koulusurmia ja muita henkirikoksia. Mikä saa ihmisen tekemään sellaista? Uhrit ovat olleet tekijälle luultavasti tuntemattomia, joten henk.koht. kaunaa ei voi olla...
Onko syynä sitten viha tätä yhteiskuntaa kohtaan? Syrjäytyminen? Tässä yhteiskunnassa mielenterveysongelmaisen tai muuten sairaan, köyhän tai muuten vähempiosaisen asema on huono, mielestäni lähes olematon. Itse olen saanut virastoissa, esim.kelalla, sossussa ja työkkärissä, samoin terveydenhuollossa asiatonta ja alentavaa kohtelua masennukseni vuoksi.
Välillä tuntuu kuin yhteiskunta haluaisi osoittaa minun olevan pohjasakkaa ja "pakottaa" syrjäytymään. En varmasti ole ainoa tällaista kokenut. Enkä ihmettele yhtään että tällainen saa vihaamaan tätä koko yhteiskuntaa. Jokainen haluaa tuntea kuuluvansa jonnekin eikä tulla syrjityksi.
Eihän mikään syrjäytyminen tai huono kohtelu kuitenkaan oikeuta missään nimessä tekemään mitään verilöylyä. En siis yritä puolustella ihmisiä,jotka tekevät jotain niin kamalaa, yritän vain ymmärtää mikä saa ihmisen sekoamaan ja tuntemaan sellaista vihaa. Toki syy saattaa olla muuallakin kuin syrjäytymisessä tai huonossa kohtelussa.
Uskon kuitenkin todella,että parempi kohtelu vähäosaisille vähentäisi tällaisia tragedioita.
Mitä mieltä muut olette? Mikä saa ihmisen tekemään tällaista? Miten näitä henkirikoksia voitaisiin ehkäistä?

Toivon samaa kuin maanvaiva, että tämä ampuja löydettäisiin elossa ja saataisiin vastaamaan teostaan!

ps.Anteeksi jos tekstini on sekavaa. Lukihäröstä kärsin.

Käyttäjä tew kirjoittanut 31.12.2009 klo 15:00

Niin, nähtävästi tässä tapauksessa ei kyllä ole mitään tekemistä niiden kahden kouluampumisen kanssa. Koluammuskelut olivat selvästi laajennettuja itsemurhia, kun tässä tapauksessa tarkoitus oli nähtävästi aivan selvästi aiheuttaa lopullinen poistuminen tietyille ihmisille ja niille, jotka sattuivat poikkuroimaan vastaan. Ainoa yhteys näihin kahteen koulumurhaan on se, että tässä kaikissa tapauksissa asetta. Tässä tapauksessa luultavasti laitonta.

Pitää nyt vain toivoa, että tämän tapauksen johdosta ei aleta tekemään sellaisia päätöksiä, jotka eivät tarjoa mitään muuta kuin viiden pennin moraalisäteilyä. Se, että joku balkanin veteraani ei kestä, niin se ei tarkoita, että koko muun kansan pitää kärsiä hänen pitkitetystä kunniamurhastaan. Pää ei kestä enää, jos muutenkin töpänneet viranomaiset yrittävät jostakin tehdä sijaiskärsijää. Vielä, jos rasismikorttia lähdetään heittämään, niin sitä ei voi muuta kuin nauraa. Toivottavasti tälläistä tragikomiikkaa ei kenenkään herran suusta ulos tule.

Käyttäjä kirjoittanut 31.12.2009 klo 15:30

tappoi itsensä sitten. Helpolla pääs.

Valtava tyhjyys, netin kautta tämän eli kuin olisi ollut paikalla.
Mitä helvettiä se meni aivan viattomia, sivullisia tappamaan.

Käyttäjä Bubble01 kirjoittanut 01.01.2010 klo 01:37

Jestas!

Mun tutun kaveri oli silloin siellä Kauhajoen kouluammuskeluissa. Kuulema kiipesivät ikkunasta alas ja juoksivat äkkiä pakoon.. 🤨
Mä oon niin heikkohermoinen että saisin elinikäisiä traumoja tuollasista. (en tarkoita etteikö muut saisi..)

Järkyttäviä tuollaset ammuskelut (ihan kaikki).☹️

Käyttäjä tew kirjoittanut 01.01.2010 klo 12:09

maanvaiva kirjoitti 31.12.2009 15:30

tappoi itsensä sitten. Helpolla pääs.

Valtava tyhjyys, netin kautta tämän eli kuin olisi ollut paikalla.
Mitä helvettiä se meni aivan viattomia, sivullisia tappamaan.

Uutisten mukaan nämä kaikki uhrit tavalla tai toisella taisivat olla tässä mustasukkaisuusdraamassa jonkinlaisessa roolissa tai ainakin ampuja oletti, että heillä oli jotain tekemistä asian kanssa. Sen sijaan tässä teossa ei nimenomaan vahingoitettu silmittömästi sellaisia ihmisiä, joilla ei ollut osaa eikä arpaa tässä. Kuten aiemmassa viestissäni sanoinkin, niin tämä tapaus on kuin yö verrattuna päivään, jos koulusurmiin tässä lähdetään vertaamaan. Ainoa yhteinen nimittäjä näille kolmelle tapaukselle on ampuma-ase. Sen sijaan kaikki muuta tekijät ovat täysin erilaiset.

Käyttäjä kirjoittanut 01.01.2010 klo 13:43

Kauhistus miten rasistisia kirjoituksia netti on täynnä. Aiotaan tappaa kaikki maahanmuuttajat, nimitetään heitä kaikenmaailman nimillä jne.
Oksettavaa miten alas ihmiset vajoavat ja ovat kuitenkin olevinaan parempaa rotua.
Ollaan aivan unohdettu, että kouluampumiset teki ihan suomalaiset.

Tuokin ampuja on jo vuosia Suomessa asunut, joku suomalainen nainen on sitä rakastanut. Inhoan ja vihaan ampujaa, en siksi, että on maahanmuuttoja vaan siksi kun tappoi viattomia ihmisiä.

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 02.01.2010 klo 20:02

Itse jopa olin Sellon Prismassa, kun tapahtumat sattuivat. Oloni on vielä epäuskoinen. Voiko joku keskellä kirkasta päivää tehdä jotain noin sairasta! Olen helpottunut siitä, että ampuja tappoi itsensäkin. Sehän tarkoittaa sitä, että hän ei pääse tekemään enempää pahaa. Toivon kaikille, joita Espoon tragedia on koskettanut, paljon voimia! Kenenkään ei pidä kärsiä yksin pahasta olostaan. Todella hyvä siis, Maanvaiva, että avasit tänne tämän keskustelun!! 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 05.01.2010 klo 03:42

No hui, sinulla vasta voikin olla vaikiaa, eläväinen. Joko uskallisit mennä sinne takaisin?

Minulla oli hetken aikaa tosi vaikiaa, kun aloin muistamaan mitä tein mummon kanssa lapsuudessa. Oli kuin olisin dvd:tä takaisinpäin kelannut. Koskaan ennen en ole muistanut kuinka kävin musiikkileikkikoulua Leppävaarassa ja mummo oli sinä aikana siinä kauppakeskuksessa ja sitten tapasimme juna-asemalla. Muistin jopa, että sisko ja veli kävi koulua Suvelassa ja sen että siinä oli kirjasto. Kaikki tuo tuli silmieni eteen kun kerrottiin uutisia vaikka en pahemmin lapsuuttani ole muistanut.

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 06.01.2010 klo 16:53

maanvaiva kirjoitti 5.1.2010 3:42

No hui, sinulla vasta voikin olla vaikiaa, eläväinen. Joko uskallisit mennä sinne takaisin?

Minulla oli hetken aikaa tosi vaikiaa, kun aloin muistamaan mitä tein mummon kanssa lapsuudessa. Oli kuin olisin dvd:tä takaisinpäin kelannut. Koskaan ennen en ole muistanut kuinka kävin musiikkileikkikoulua Leppävaarassa ja mummo oli sinä aikana siinä kauppakeskuksessa ja sitten tapasimme juna-asemalla. Muistin jopa, että sisko ja veli kävi koulua Suvelassa ja sen että siinä oli kirjasto. Kaikki tuo tuli silmieni eteen kun kerrottiin uutisia vaikka en pahemmin lapsuuttani ole muistanut.

Kumma kyllä, luulen, että uskaltaisin taas mennä Sellon Prismaan. Onni onnettomuudessa on, että en nähnyt ampumista. Muutoin muistoni tapahtumasta olisivat vielä kipeämpiä. Tärkeä en ole kuitenkaan vain minä vaan me kaikki!

Kuinka te muut jaksatte? Oletteko saaneet jakaa tunteitanne muiden kanssa? Vaikka ette olisikaan olleet paikan päällä, niin älkää väheksykö mahdollista ahdistustanne. On hienoa, jos ette ole antaneet kovan maailman kovettaa itseänne. Tehän välitätte siitä, mitä ympärillänne tapahtuu.

Niin kamala kuin tapahtuma olikin, niin tapaus on yksittäinen. Kyse ei myöskään ole hyökkäyksestä S-ryhmää kohtaan vaan sairaista ihmissuhdevaikeuksista. Siksi ei S-ryhmän myymälöiden välttely yleensäkään ole tarpeen.