Erosta selviäminen

Erosta selviäminen

Käyttäjä nuorinainen99 aloittanut aikaan 20.07.2018 klo 20:20 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä nuorinainen99 kirjoittanut 20.07.2018 klo 20:20

Hei! olen 19- vuotias nainen ja päätin lopettaa 2 vuotta kestävän parisuhteen vain 2 päivää sitten. Lopetin parisuhteen, koska minusta vain ei tuntunut täysin hyvältä olla siinä. Miesystäväni oli minua 6 vuotta vanhempi ja hänellä on erilaiset tavoitteet elämässä ja tulevaisuudessa. Hän oli valmis sitoutumaan koko loppuelämäksi, kun minä en ollut. Minua ahdisti se, että minun nuoruuteni menisi tässä parisuhteessa olessa. Tiesin kuitenkin haluavani elää eri tavalla. Näitä tuntemuksia minulla on ollut vuoden ajan ja ne pikkuhiljaa ahdisti enemmän ja enemmän. Pian tajusin, että asia ahdisti, koska tiesin, että päätös tulisi tehdä jossain vaiheessa.
Tunnen hirveää syyllisyyttä ja huonoa omatuntoa päätöksestäni. Tunnen olevani hirveä ihminen, kun särjin entisen miesystäväni sydämmen. ☹️ Hän on aina kohdellut minua hyvin eikä tehnyt minulle koskaan mitään pahaa. Siksi minun on vaikea hyväksyä se, että tein silti mitä minun piti tehdä. Minusta tuntuu pahalta ajatella, että hän itkee/suree minun takiani jossain. Olen huolissani, kuinka hän tulee pärjäämään.
Olen huolissani myös siitä, että miten minä tulen pärjäämään ja tulenko ikinä selviämään tästä? Muuttuuko elämäni koskaan hyväksi ja olenko koskaan enään onnellinen? Mietinkö ja itkenkö miesystäväni perään vielä vuoden päästä? Kuinka kauan tämä tuska kestää? Minulla ei ole paljoa ystäviä, koska vietin viimeiset 2 vuotta niin paljon aikaa entisen miesystävän kanssa. Ikävöin häntä ihan hirveästi ja haluaisin tulevaisuudessa olla ystäviä, mutta miten kauan kestää, että se on mahdollista?
Aijon kyllä hankkia itselleni psykologilta apua kahdesti viikossa. Yritän keksiä tekemistä ja hankkia ystäviä lisää. Muutan eri ympäristöön missä äitini on luvannut olla kanssani mahdollisimman paljon. Hankkiuduin kuvista yms. mitkä muistuttavat entistä miesystävääni.

Kaipaisin vertaistukea ja myös tarinoita, kuinka joku muu selvisi tästä? Laittakaa viestiä rohkeasti. Kiitos, että luit.

Käyttäjä Sanna_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 17.10.2018 klo 19:19

Moi!

Huomasin kirjoituksesi vasta nyt, harmi että et ole saanut vastauksia. Vertaistukea minäkään en tässä asiassa pysty tarjoamaan, mutta haluaisin kuulla, mitä sinulle nykyään kuuluu? Ajattelen, että kaikki kuvailemasi tunteet ovat normaaleja eron jälkeen. Jokaisen kohdalla erosta toipuminen kestää oman aikansa eikä siihen ole mitään tiettyä kaavaa. Joillakin vain eteenpäin pääseminen kestää kauemmin ja joillain vähemmän aikaa. Kaikilla on varmasti myös niitä hetkiä, jolloin ajattelee, ettei elämä ikinä normalisoidu, mutta kuitenkin jossain vaiheessa yleensä sitten huomaakin, että asiat ovat muuttuneet. Toivon, että olet saanut mainitsemiasi uusia kavereita ja keksinyt uutta tekemistä elämääsi.

Sanna
NettiSaapas
Helsinki