Epävarma itsestään ja sukupuolesta

Epävarma itsestään ja sukupuolesta

Käyttäjä Nallekarkki aloittanut aikaan 25.09.2016 klo 20:52 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Nallekarkki kirjoittanut 25.09.2016 klo 20:52

Mua ahdistaa suunnattomasti se että en tiedä mun sukupuolta. Okei, biologisesti olen tyttö mutta se ei määritä mun sukupuolta. Aikaisemmin oon pitänyt itseäni ihan vaan tyttönä. Mutta nyt välillä tuntuu että oisin poika, ja välillä en osaa sanoa. Oon vaan tosi sekaisin ja mulla on tosi ristiriitaset tunteet itseäni kohtaan. Esimerkiksi välillä mun rinnat ahdistaa mua ja haluisin ne vaan pois, mutta välillä ne ei häiritse mua. Oon kertonut parille kaverille miltä musta tuntuu mutta ne ei oikein ymmärrä mua koska ne tietää ihan selvästi niiden sukupuolen. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

Käyttäjä Wylean kirjoittanut 25.09.2016 klo 21:39

Hei

Olen vuosien vuosien saatossa tullut siihen tulokseen ettei minulla ole sukupuolta. En usko, että fyysisellä olemuksella on merkitystä vaan olen pelkästään ihminen riippumatta genitaaleista. Ja tälläinen tuntemus ei tapahtunut heti vaan keski monta vuotta kasvaa tähän identiteettiin.

Mitä yritän sanoa, että ajan kanssa sinulle varmaan selviää oletko tyttö vai poika tai haluatko elää "ilman" sukupuolta.

Toisaalta kun on saavuttanut oman sukupuoli-identiteetin niin tuntemus itsestään ei poista muiden kohdistamia odotuksia sukupuoleen. Koko ajan joutuu puolustamaan itseään ja suku-puoli arvojaan tai sitten alistua "esittämään" synnynnäistä sukupuolta.

Tunnen myös pari ihmistä jotka ovat käyneet sukupuoli-leikkauksessa. Heidän elämänsä on ainakin omien sanojen mukaan parantunut, koska he ovat sinut sukupuoli-identiteetin kanssa.

Käyttäjä saatananpalvoja kirjoittanut 26.09.2016 klo 20:05

Minulla ei ole sukupuolta. Koin itsekin usein suurta ahdistusta samaisesta asiasta, mutta tajusin ettei mun tarvitse. Tai siis, en näe mitään ideaa tai merkitystä sillä että lokeroisin tai määrittelisin itseni. Se, että yritin lokeroida tai selitellä itseäni, ainoastaan kasvatti ahdistusta ja vei poispäin itsensä hyväksymisestä. Jos pystyt, niin anna itsellesi aikaa äläkä murehdi asiaa ainakaan siitä näkökulmasta että sinussa on jotain vikaa, koska tuo on hyvin normaalia ja yleistä - suosittelen esim. kirjoittamaan tuntemuksista vaikka päiväkirjaan, ja vaikka pohtimaan mitä sukupuolen tietäminen ylipäätään merkitsee sulle. Suosittelen myös etsimään esimerkiksi youtubesta tai muualta netistä jonkun ihmisen, jolla on samanlainen tilanne ja johon voi samastua. Toivottavasti ajatuksistani oli yhtään apua!