Moi. Olen melkein samanikäinen ja itsekin diagnoosini sain vasta pari kuukautta sitten, tätä ennen olen ollut vaikean masennuksen takia hoidossa jo teini-ikäisestä asti. Nyt muutaman vuoden olen ollut kokonaan työkyvyttömänä, koulu jäi kesken ja sitä ennen vaihtelin kouluja mieleni mukaan nopeilla päätöksillä.
Nyt on huonompi kausi menossa mutta olen silti rauhoittunut paljon. Parisen vuotta sitten käyttäydyin todella itsetuhoisesti ja vietin paljon aikaa osastolla, nyt pärjään kotona. Vallitsevin tunteeni on viha ja suru, epävakaassahan ei vaihtelu niinkään nouse korkealle vaan negatiivisimmissa tunteissa pysytään. DKT:ssa olen käynyt puolisen vuotta ja toinen puolikas on edessä, aloitin sen siis jo ennen diagnoosia kun selvästi jokin tunteidensäätelyongelma oli havaittavissa. Psykoterapiaa en ole halunnut aloittaa, koska minulla on hyvä viikottainen sairaanhoitajakontakti. On noilla eri keskustelukontakteilla ravattu useampi vuosi ja nyt on mieleinen, ja hän tosiaan on myös DKT-koulutuksen käynyt. Lääkkeitä käytän nyt vain paniikkihäiriöön ja sen viilailu on vielä kesken, mielialantasaajaa on ehdotettu mutta en vielä sellaista halua aloittaa, kymmeniä eri masennuslääkkeitä kokeilin jo aikoja sitten. Tarvittavia rauhottavia menee joskus useampi päivässä, joskus on viikon tauko, riippuen oloista.
Itselläni epävakaus tulee eniten ilmi ihmissuhteissa. En hallitse niitä ollenkaan ja sen takia olen aika erakoitunut, jäljellä olevien läheisten kanssa riitelen paljon, silti kärsin valtavasta hylkäämisen pelosta ja yksinäisyydeentunteesta, samalla koen tarvitsevani paljon huomiota ja osoituksia siitä että minusta välitetään. Hankalia komboja. Muutenkin ajatteluni on yleensä mustavalkoista joko-tai, täysillä tai ei ollenkaan, tämä on aiheuttanut ongelmia niin alkoholin kuin syömisen ja liikunnan kanssa.
Saitpas pitkän selostuksen, olen juttutuulella. Suosittelen sua tsekkaamaan mielenterveystalon tietopaketin epävakaasta sekä tämän itsehoito-oppaan, sieltä löytyy paljon samoja harjoituksia joita tehdään DKT:ssa. https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/epavakaa_persoonallisuushairio/Pages/default.aspx