Epätoivoinen tilanne
Hei, ensimmäistä kertaa täällä kirjoittelen, joten en ollut varma minne tämän viestini voisin laittaa.. 😯🗯️
Olen todella epätoivoinen nuori nainen. Tarkoitan sitä. Olen ollut niin pahassa tilanteessa jo reilun vuoden, enkä enää tiedä, miten päästä näistä tunnetiloista yli. Minulla on masennusta, syömishäiriötä ja aivan järkyttävä agorafobia. Pelkään omia ikäluokkiani kaikista eniten, mikä estää kokonaan koulunkäynnin, joten en pääse missään tapaamaan ikäistäni porukkaa. Kouluja on jäänyt vuosien varrella kesken ja voin vaan todeta, että kyllä on huono olo. En osaa arvostaa itseäni enää lainkaan ja koen, ettei minun kannata edes nettilukiota miettiä, sillä enhän tulisi koskaan pääsemään sitä läpi. Olen menettänyt kokonaan itseluottamuksen ja uskon omiin kykyihini..
On tullut käytyä psykologilla jo useita vuosia, mutta siitäkään ei enää tunnu olevan apua tässä tilanteessa, vaan kaipaan samankaltaisessa tilaanteessa pyörivien ihmisten tukea – jos ketään edes kiinnostaa auttaa minua. Agorafobia ja kykenemättömyys kouluun ei suinkaan ole enää ainoa ongelmani, vaan suurin niistä lienee jo tässä tapauksessa entinen tyttöystäväni. Tutustuin häneen reilu vuosi sitten ja rakastuimme ensi silmäyksellä, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin. Meillä oli kaukosuhde ja oli tarkoitus tavata tämä ihana ihminen ja hänen perheensä nyt tulevana keväänä, mahdollisesti muuttaa suhteemme kokonaan lähisuhteeksi – vaan toisin kävi.
Tiemme oli ollut kivinen kaiken tämän ajan, sillä hän oli introvertti ja minä ekstrovertti – emme siis osanneet ymmärtää toisiamme täysin erilaisten elämäntapojen takia, joten väärinymmärryksiä tuli turhankin usein. Emme silti antaneet periksi, sillä rakastimme toisiamme niin valtavsti, ettei mikään voinut tukahduttaa niitä tunteita. Olimme toisillemme kaikki kaikessa ja hän monesti kertoi, kuinka tein hänet onnelliseksi, kokonaiseksi ihmiseksi. Vaikka minulla oli niin paljon ongelmia, hän jaksoi silti pitää minusta huolta, vaikka hänellä itsellään oli todella paljon mietittävää jo omasta takaa; leukemia, vihanhallintaongelma ja personaallisuushäiriö, joka aika ajoin sai hänet vetäytymään kehostaan. Minä autoin häntä ja yhdessä pääsimme tallottua tuon leukemian yli. Minulle kuitenkin selvisi, että hän näki minut aivan eri valossa kuin kaikki ystäväni, ja loukkasi minua todella usein, mutta silti jaksoin rakastaa häntä ehdoitta ja juuri sellaisena kuin hän oli. Loppuvaiheessa olin saanut kamalasti surua harteilleni, sillä hän oli kerennyt haukkua minua jo itsekkääksi, loiseksi, manipuloivaksi ihmiseksi, säälittäväksi ja kertoi, kuinka osaan vaan pilata kaiken.. Se loukkasi minua niin, että itkin koko yön ja itkin vielä psykologillakin. Hän kuitenkin sanoi illalla, ettei tarkoittanut mitään pahaa sanoillaan eikä halunnut olla hyökkäävä, vaan halusi minun vaan näkevän ’totuuden’. Kaksi ystävääni totesivat, ettei tuo ole mikään totuus, sillä olen kaukana tuosta, eikä minun pitäisi välittää moisista loukkauksista. En kuitenkaan voinut olla surematta sitä, että oma tyttöystäväni, johon olen aina luottanut, yllättäen haukkuikin minut maanrakoon. En tiennyt enää, mitä tehdä. Olin neuvoton, heikko. Hän sitten sanoi, ettei meidän suhteemme voi enää jatkua, joten tulin jätetyksi. Sain aivan kamalan kohtausen; revin hiuksiani, raatelin käsivarteni ja itkin niin paljon, että silmiäni kuivi. Jouduin nukkumaankin rauhoittavan lääkkeen voimin..
Nyt eilen sovimme, että olemme ystäviä, niin mahdottomalta kuin se saattaa joidenkin korvissa kuulostaakin – ja mahdottomaltahan se kyllä minusta tuntuukin. On todella hankalaa jutella hänen kanssaan ja olla kyselemättä asioita, jotka minulle ei enää kuulu. On todella hankalaa olla osoittamatta hellyyttä ja olla pyytämättä sitä. Tämä kaikki tekee minut hulluksi! En kestä enää päivääkään.. Kävin itsemurhankin kieppeillä, suunnittelin sitä ihan vakavasti, mutta sitten eräs ystävä sai minut sen verran tolkkuihini, etten vienyt suunnitelmia teoiksi. Syy, miksi tyttöystäväni kanssa ystävyyteen suostuin, on se, etten kertakaikkiaan pysty olemaan hänestä erossa. Loin koko elämäni hänen varaansa ja kaikki suunnitelmani pyörivät hänen ympärillään. Olin niin sitoutunut häneen – ja olen edelleen – että erossa oleminen sai kehoni tärisemään pelosta ja kärsin usein kamalasta ns. eroahdistuksesta. Kaikenmaailman ajatukset alkoivat pyöriä päässä ja tulin todella rauhattomaksi, joskus sain jopa paniikkikohtauksia, joihin jouduin ottamaan rauhoittavia avuksi.
Minua pelottaa. En halua, enkä voi elää ilman häntä. Hän on ollut lähes koko elämäni ja 70% päivistäni koostui pelkästään hänestä, joten en enää kykene olemaan ilman häntä. Olen ennenkin eronnut ja tämä on nyt toinen kerta, mutta edellisestä ihmisestä eroaminen ei ollut läheskään näin kovaa kidutusta ja elämää raastavaa. En muutenkaan ole ihminen, joka haluaa erota ja etsiä uuden kumppanin joka toinen kuukausi tai vaikka joka kolmas vuosi, vaan uskon tosirakkauteen ja kun suhteeseen ryhdyn, sitoudun elämään hänen kanssaan koko loppuelämän ajan. Senpä takia tämä ero heitti minut niin pahasti tolpiltani ja nyt kaipaan apua ja neuvoa..
En halua päästää hänestä irti, vaikka niin monen yrityksen jälkeen hän hylkäsi pyyntöni ja sanoi, ettei voi olla kanssani.. Kuulemma ehkä joskus vuosien päästä, mutta en pysty odottamaan niin kauan pelon, että hän löytää jonkun toisen, kanssa.. Hän on panseksuaali ja on monesti sanonut, ettei ole koskaan ennen tuntenut vetoa ketään kohtaan saati ole edes ihastunut, mutta silti epäröin ja tuntuu pahalta.. Minä olin hänen ensimmäisensä ja tulen kuulemma aina olemaan hänelle kaikki kaikessa.. Siltikään emme voi olla yhdessä! Tämä on niin epäreilua ja kaikin tavoin väärin.. En vaan jaksa mitenkään ymmärtää.. 😭
Kolme päivää olen vaan itkenyt ja istunut koneen ääressä tekemättä mitään.. En kykene.. Sydämeen särkee aivan liiaksi ja se saa minut hulluksi.. Auttakaa, mitä minun pitäisi tehdä? En halua saada yhtään enempää haukkuja ja syytöksiä keneltäkään, joten toivon asiallisia vastauksia.. Toivottavasti jaksoitte lukea tämän vuodatukseni..