Entä jos en haluakkaan eroon masennuksestani?
Olen uusi täällä ja jokseenkin hukassa itseni ja elämäni kanssa. Olisi mukava herättää jonkin näköistä pohdintaa ja keskustelua omien ajatuksteni pohjalta.
Oma lähtökohtani masennukseen… Tuntuu siltä, että olen menettänyt kaiken: poikaystävän, ystävät, perheen (asun opiskelujeni takia kaukana heistä), motivaation elämään, ruokahalun, halun opiskella… listaa voisi jatkaa vielä pitkälle. En saa millään uusia ystäviä täältä, joten olen kahdestaan itseni ja opiskelun kanssa… Mitään muuta minulla ei ole.
Paitsi masennus… Masennus alkoi poikaystävän lähdöstä ja on syventynyt huomatessani kuinka totaalisen yksin olen jäänyt jonnekkin tänne Suomen syrjäseudulle. Ensin masennus oli lähinnä itkukohtauksia, pohjatonta epätoivoa ja kaipuuta. Aikaa myöten ruokahalu hävisi sekä halu opiskella yhtään mitään. Saatoin nukkua päivästä 18 tuntia ja loput kuusi tuntia itkin ja vapisin. Nykyään olen löytänyt keinon saada nämä ”kohtaukset” loppumaan. Viiltely auttaa rauhoittaen ja rentouttaen. Kun saa kokea kivun tunteen tuntuukin, että eläisi jälleen. Ehkä jopa tavallaan herää elämään ja pitämään kiinni jostain todellisesta, vaikka se kuinka masentava olisikin.
Tämä masennukseni on vienyt omaa pohdintaani eteenpäin. Minulla ei tunnu olevan mitään muuta omaa kuin masennus. Jotenkin haluaisin pitää edes siitä kokemuksesta kiinni, etten olisi täysin totaalisesti pelkkä tyhjiö. Jos minulta viedään masennus, mitä minulle jää? Mikä minä olen enää sen jälkeen? Jotenkin tuntuu siltä, että koko masennus määrittää minuuttani tällä hetkellä, enkä ole ollenkaan varma haluanko edes apua masennukseeni. Kaipaisinkin jonkin näköstä keskustelua aiheesta, sillä usein masennus koetaan ahdistavana ja siitä halutaan eroon. Omalla kohdallani en ole enää ollenkaan varma mitä haluan. ☹️