En tiedä mitä tehdä
olen 20vuotias nainen ja masennus on uusiutumassa vahvemmaksi.
Ensimmäisen kerran minulla oli 14vuotiaana masennus joka kesti n. 3vuotta.
Nyt huomaan saman olon kuin viimeksi, vain pahempana. Ahdistaa niin paljon rintaa että tekisi mieli sydän kaivaa ulos. Rupeaisi vain repimään rintaa. Pelottaa puhua kenellekkään, vanhemmilleni en voi, he syyttäisivät siitä minua, kuten ovat koko elämän aikana syyttänyt kaikista asioista. Ystävilleni.. Kerran kokeilin ja sain tälläisiä vastauksia: ”Onks sul se aika kuusta kenties?” ja ”Angst angst, viillä ittees kirjastokortilla..” he eivät ota tätä tosissaan vaikka kuinka yritin sanoa. Vain yksi ihminen elämässäni tajuaa, mutta häntä nään harvoin ja juttelut puhelimessa eivät auta, päin vastoin… Se tuntuu kuin pahentaisi tätä.
Asun vielä vanhempien luona ja olisin valmis muuttamaan omilleni, mutta olen kuullut heiltä monta kertaa ”et sinä pärjää.. Ei sinulla ole koulutustakaan.. Et ole ollut töissä edes vuotta, et saa lainaa…”.. Mutta jos ajattelen itseni asuvan täällä vielä vuoden… voi luoja.. Jo nyt tekisi mieli tappaa itensä, mutta jokin estää. Ei pelko vaan jokin. Olen jo taloja käynyt katsomassa, mutta pelottaa tehdä isoa siirtoa elämässä, koska itseluottamus on 0%… Olen itkenyt joka ilta nukkumaan mentäessäni n. 3viikon ajan. Väsyneenä menen sänkyyn jo kahdeksalta, mutta uni tulee vasta kahden jälkeen aamuyöllä, sitten ollaan nukuttukkin 2h ku töihin pitäisi lähteä.
Pienemmätkin asiat harmittaa huolestuttavan paljon. En tiedä mitä tehdä.