En tiedä mitä haluan enkä osaa tehdä päätöksiä
En tiedä, miten tällä hetkellä pelastaa itseni tästä suosta, mihin olen päätynyt. Tuntuu, että minulla olisi kaikki mahdollisuudet olla onnellinen. Voisin luoda elämästäni hyvän, koska en ole polttanut mitään siltoja takanani. Kuitenkin minulla on yksi ylitsepääsemätön ongelma: minä itse.
Uskon, että tunnen itseni edes jotenkin. Osaisin kuvailla itseäni kysyttäessä, eikä epävarmuus sosiaalisissa tilanteissakaan enää vaivaa. En vain tiedä ollenkaan, mitä haluan. Välillä tuntuu, etten halua mitään. Kuitenkin haluan kaiken. Päätösten tekeminen on tuskaa, kun yrittää miettiä kaiken järjellä, eikä siitä tule mitään. Jos päättää aina kaiken pelkän järjen perusteella, päätöksethän sopisivat kenelle tahansa. Ei sillä tavalla tule onnelliseksi, koska ei elä omannäköistä elämää, vaan jotain kulissia, joka näyttää ulospäin hyvältä, mutta ei tunnu omalta.
Olen aina ollut enemmän järki- kuin tunneihminen. Kuitenkin on aika huolestuttavaa, jos en osaa esimerkiksi vieläkään valita ammattia tai opiskelupaikkaa. Kun pari vuotta sitten tein yliopistohaun ja kävin pääsykokeissa, pääsin kaikkialle, minne olin hakenutkin. En kuitenkaan osannut valita, joten menin vain sinne, mikä tuntui pienimmältä pahalta. Tällä hetkellä pidän välivuotta.
Miten opin päättämään, miten tiedän, mitä haluan? Luulen tietäväni, mistä tilanteeni johtuu. Jossain vaiheessa aloin tavoittelemaan täydellistä elämää. Lukiossa valitsin opiskeltavat aineet sen mukaan, miten suljen mahdollisimman vähän vaihtoehtoja pois. Halusin pitää kaikki ovet avoinna. Olisi pitänyt lähteä tutustumaan itseeni, tehdä vaikka niitä virheitä, ottaa riskejä. Olisi pitänyt miettiä, mikä minua kiinnostaa, mikä tekee minut onnelliseksi ja mikä on minulle tärkeää. Olisi ja olisi… 😟
Millä keinoilla se ammatti valitaan? Tuntuu, että olen miettinyt asiaa kaikista eri näkökulmista. Olen miettinyt valitsenko alan sen mukaan, mihin ammattiin/työhön se johtaa vai mikä aine minua kiinnostaa. Ammatinvalintapsykologillakin olen ravannut ylioppilaaksi valmistumiseni jälkeen joka kevät, ja taas olen sinne menossa.
Sama teema rasittaa muitakin elämäni osa-alueita. En tiedä, kenestä olen kiinnostunut, en osaa tehdä pieniäkään päätöksiä. Tuntuu, kuin en uskaltaisi elää elämääni niin kuin haluan, vaan ajattelen jotain näkymätöntä henkilöä (eli muita ihmisiä, mutten kuitenkaan ketään tuntemaani halua miellyttää), jonka silmissä haluan näyttää täydelliseltä. Luulen, että tämä ”näkymätön henkilö” olen minä itse. Se, mitä haluan, on ristiriidassa sen kanssa, mitä haluan. Tämähän on järkevää 😀 Tarkoitan, että haluan saavuttaa elämässäni paljon, mutta toisaalta haluan myös olla onnellinen. Eli mitähän minä sitten haluan enemmän… Pelkään järjettömästi epäonnistumisia.
Huhhuh, en tosiaan odota valmiita vastauksia tähän, tiedän olevani mahdoton ongelmavyyhti… 😋 Toivoisin vain tarinoita kohtalontovereilta, ja kaikista parasta olisi tietysti jonkun jo asiasta yli päässeen kokemukset ym. Kaikki vastaukset ovat kuitenkin enemmän kuin tervetulleita. Kiitos jos jaksoit näin pitkälle lukea! 🙂