En usko, että tämä artikkeli vetäisi vertoja muiden tuskiin, mutta kirjoitanpa silti.
Minulla oli melko surullinen lapsuus, ja omalta kannalta surullinen siksi, ettei se ollut perheeni, ystävieni tai minkään muun ulkopuolisen tekijän vika, vaan tein siitä itse aivan hirveää.
Hieman taustatietoa: Vanhempani erosivat vuonna 2000. En paljoakaan muista eroa edeltävästä ajasta, vaikka olin eron hetkellä 7-vuotias. En tiedä olinko silloin tunnevammainen tai jotain sinne päin, mutta en oikein tiedostanut kuinka masentunut isäni oli ja kuinka hirveätä eron aika oli minulle. Yhtenä päivänä isäni tuli riehumaan äitini kotiin ja heitti tauluja seiniltä lattialle, (yhden taulun kulmasta vieläkin syvä lommo parketissa) ja äitini piti keittiöveitsellä uhaten saada isäni talosta ulos. Jotenkin en silloin tajunnut asian vakavuutta, ja isän häivyttyäni talosta ja äitini lysähtäen sohvalle menin takaisin huoneeseeni pelaamaan pleikkarilla.
Olin koulussa äärimmäisen ylimielinen ja näsäviisas. Tiivistettynä käyttäydyin niinkun tyypillinen Asperger-lapsi. Minua kiusattiin sen takia, ja koko ala-asteen luulin syyn olevan kiusaajissa. Nyt ylä-asteella pohtiessani asiaa olen huomannut kuinka ääliömäisesti olin käyttäytynyt. Nauroin ala-asteella monta kertaa toisille luokkatovereilleni, kun he vastasivat väärin johonkin opettajan kysymykseen.
Oli minulla pari ystävää, mutta en heidän kanssaan paljon oleskellut, ja silloin kun oleskelin niin yleensä vain pelasimme tietokoneella yhdessä. Muutenkin tuhlasin melkein koko lapsuuteni tietokonepelien maailmaan.
Mistä pääsemme nykyiseen ongelmaan. Koko lapsuuteni olen kuluttanut yksin pelateni erilaisia tietokone- ja videopelejä. Nyt kun olen 16, minun täytyy rehellisesti sanoa etten osaa mitään. En tiedä voinko laittaa tätä Aspergerin oireryhmän piikkiin, sillä pienenä täytyin 100% Aspergerin oireryhmän kritiikeistä, mutta nykyään sosiaaliset taitoni jne. ovat paljon parempia. En ole enää kyyninen ja pienten yksityiskohtien kanssa näpertely ei enää kiinnosta. Silti en tiedä mitä helvettiä on tapahtunut, koska Asperger on fyysinen vika aivoissa eikä siitä voi parantua. Niin tai näin, lapsuuteni passiivisuus on tehnyt vahinkoa nykyiselle elämälleni.
Homma on vaan niin etten yksinkertaisesti osaa mitään. Olen yrittänyt soittaa kitaraa, ja olen tehnyt sitä jo kolme vuotta n. 2-3,5h päivässä eli verrattain melko paljon mutta silti tunnen olevani totaalisen paska, vaikka teoriassa minun pitäisi osata jo paljon.
En ole ikinä tosissani harrastanut minkäänlaista kordinaatiota vaativaa liikuntamuotoa, ja uuden lajin aloittaminen tässä vaiheessa on turhaa ja liian kallista. Ainoa liikunta mitä harrastan on nykyään juoksu, mutta ei sitä voi ”osata” sillä lähes koko menestyminen siinä riippuu kunnosta. Sain Cooperin testistä 10- mutta se ei ole sellainen taito joka pysyisi koko loppuelämän, toisin kuin kitaran soitto. En vain tunne edistyväni tämän kirotun instrumentin kanssa ja välillä tuntuisi hakata se tuhannen päreiksi seinää vasten. Mutta minkään uuden taidon oppiminen ei oikein innosta, koska olen jo kitaran soittoon käyttänyt niin ison palan elämästäni.
Tiiviste jos et jaksanut lukea koko tekstiä: En tunne osaavani mitään ja luulen että joudun Siwan kassalle töihin koko loppuelämäkseni, kunnes kuolen niin etten ole vaikuttanut maailmaan mitenkään.
P.S Tiedän jo että vanhempieni ero ei ole minun vikani, joten sillä ei vastausta kannata aloittaa. (Mikäli joku vaivautuu vastaamaan)