En jaksa enää

En jaksa enää

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 14.10.2011 klo 05:12 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 14.10.2011 klo 05:12

Mä en oikeesti enää jaksa. Mä vihaan sitä, että pitäis mennä kouluun, mä vihaan sitä, että pitäs lukee kirjotuksiin, mä vihaan tätä kaupunkia ja mä vihaan kaikkea ja kaikkia.

Mä oon niin väsynyt. Miks mä en voi olla onnellinen.

En saanu viime yönä unta. Sitä edellisenä yönä nukuin 15 tuntia. Sitä edellisenä yönä en saanu unta. En onnistu pitämään edes unirytmiäni kunnossa. En onnistu missään.

Mä en jaksa. Auttakaa joku.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 14.10.2011 klo 11:48

Heippa
No minä yritän auttaa sinua !!!
Mutta minä kyllä suosittelisin että kävisit ammattiauttajan luona ???
Kun olet koulussa.
Niin toivoisin että menisit kouluterveyden hoitajan luokse ja kertoisit
sille kaikki asiat mitkä sinun mieltä painaa ???!!!
Niin varmasti osaa neuvoa ja auttaa ja kertoo mitä kannattas tehdä / mistä
saat jatko hoitoa.
Onko sinulla ketään ystävää / kaveria jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
se varmasti auttaa elämää.
Sillä ihminen ei saisi ikinä jäädä yksin heikkona hetkenä.
Kuin myös kannataisi kertoa vaikeuksista opettajalle, luokanvalvojalle, opolle jne
niin varmasti auttavat, tukevat jne sinua
Se masennus / jaksaminen pitäisi saada hallintaan sillä se tosijaan vie ihmiseltä voimat.
Jaksaisitko sinä liikkua luonnossa ulkona sieltä saisit kanssa voimaa.
Ajattele asioita positiivisesti kaikesta vaikeuksista huolimatta ja päätä että
jaksat vaikeuksista huolimatta ja elämä järjestyy.
Mutta ennen kaikkea et saa jäädä yksin.
ja tee niin kuin olen sinulle kirjoittanut.
Kaunista syksyä sinulle

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 16.10.2011 klo 23:10

Hei!

Sulla on paljon stressiä, niinkö? Lukion oppimäärän suorittaminen ei ole mikään pikku juttu. Ei ihme, jos olet väsynyt. Se on se koulupsykologi, jonka palveluja kannattaa ehdottomasti käyttää hyödykseen. Juuri olin tuossa lukion vanhempainillassa ja siellä kehoitti psykologi ehdottomasti häneen ottamaan yhteyttä,. jos on jokin ongelma nuorella. Hän sanoi olevansa niitä nuoria varten 🙂 sinne vaan! Eiköhän psykologi ole joka koulun alueella. Tuo psykologi myös sanoi, että usein he vain nuoren kanssa keskustelevat ihan normaaliin tapaan nuoren asioista, että ei se ole mitenkään sen kummempaa, tarkoitan, että kannattaa mennä keskustelemaan.

Uniongelmista sanoisin senverran, että ihan tyypillinen reagointi stressiin. Kokemuksesta sanon, että ei se unirytmi välttämättä palaudu ihan hetkessä, joten älä heti luovuta. Kannattaa ottaa ihan asiakseen mennä joka ilta aikaisin nukkumaan -> 21-22- aikaan. Ihan säännöllisesti , niin hyvinkin voi alkaa rytmi palautumaan. Eläkä murhettele, jos joku yö menee huonosti. Se on normaalia.

Kun nyt olet tosi väsynyt, niin jos jaksaisit senverran tehdä,että otat yhteyden siihen kouluterkkaan tai psykologiin, niin siitä asiat etenee. Enempää ei heti tarvitsisi jaksaa tehdä. Ja D-vitamiini auttaa näinä syyspimeinä! Hyvää oloa sinulle!!

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 17.10.2011 klo 16:55

kiitos teille molemmille, kun jaksoitte vastata <3

olen kyllä jo terapiassa. päätin vain vielä avautua täällä olostani, ihan vain että jos täällä joku osaisi auttaa.

yritän saada unirytmini kuntoon, mutta jotenkin aina kun olisi tarkoitus nousta aamulla, niin olen niin sekaisin (unenpöpperössä), etten silti nouse vaan laitan kellon soittamaan myöhemmin. sitten silloin myöhemmin kadun sitä, että tein niin, mutta silloin unenpöpperössä en osaa ajatella järkevästi.

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 19.10.2011 klo 09:27

hei IisaMari=)

tuon rytmin muuttuminen ei aina ole tosiaankaan kovin simple juttu.
se pyrkimys että nousee aamulla aikaisin - sen toteuttaminen niinkuin kuvasit, ei ole niin vaan toteutettavissa tuosta noin vaan.
tarkoitan kaikilla se ei käy niin kätevästi vaan päätöksestä.
(ellei treenaa sitä.)
mutta jos voi lisätä fyysistä väsymystä - pitkä lenkki about tunti tai 10km reipasta kävelyä tai fillarointia tai rullailua etc. - niin se voi auttaa siihen ett keho väsyy illalla aiemmin - alkaa luontaisesti haukotuttamaan aikaisemmin kuin jos ei liikkuisi ollenkaan.
uni on luonnollista unta,
aamu tulee aiemmin - sitä alkaa herätä aiemmin jne...

itse olen nukkunut nyt kkn kellonympäriunia ja kamppailen saman ilmiön kanssa - rytmi pitää saada muutettua parin viikon sisään niin ett aamuvuoroon ehtii... ja iltaisin uni tulee sitten kyllä luonnostaan aiemmin kun on taas 8h päivät ollut jaloillaan...

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 19.10.2011 klo 20:39

kiitti viestistäsi erakoksiko 🙂

nukuin jotain kymmenen tuntia viime yönä, mutta senkin jälkeen väsytti sikana. oli niin välinpitämätön olo, että rupesin sitten vielä päivälläkin nukkumaan. taisin silloin sitten nukkua n. 4 tuntia.

olo on nyt tosi toivoton. en jaksaisi tehdä yhtään mitään, ja koko ajan tekee mieli syödä. pelkään, että lihon. ja miten voin pärjätä koulussakaan jos en jaksa tehdä mitään? kaikki räjähtää käsiini... 😯🗯️