En halua opiskella enkä työskennellä

En halua opiskella enkä työskennellä

Käyttäjä Unhappy2 aloittanut aikaan 15.12.2012 klo 22:16 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Unhappy2 kirjoittanut 15.12.2012 klo 22:16

Keskeytin juuri ammattikoulututkintoni, jota olisi ollut 1,5 vuotta vielä jäljellä. Jäin nyt tyhjän päälle. Syy keskeyttämiseen oli yksinkertaisesti vain se, ettei minulla ole pitkäjänteisyyttä opiskella kolmea vuotta. En siis jaksa hankkia itselleni tutkintoa. En myöskään jaksa mennä töihin. Asun omillani ja koska opintotukeni lakkautetaan ei minulla ole varaa asua vuokralla ja joudun muuttamaan takaisin kotiin, jossa minulla on todella paha olla isän alkoholismin takia. En vain jaksa tätä saamattomuutta, etten pääse elämässäni ollenkaan eteenpäin. Muut ikäiseni opiskelevat jo yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa ja minä en edes saa ammattitutkintoa itselleni. Haaskaan vain elämäni.

Käyttäjä veripisara kirjoittanut 20.12.2012 klo 19:51

Hei!
Täällä on samanlainen ongelma, ikää jo 20-vuotta ja ilman ammattia ollaan..
Olisin valmistunut nyt toukokuussa, mutta enpä sitten jaksanut taistella, kun koulu tökki päähän ja isäni kuoli yllättäen. Olin 2kk tyhjän päällä ja rupesin käyttämään alkoholia lääkkenä suruun ja epäonnistumisen tunteseen. Sain lopulta itseni kuriin ja päädyin hakemaan uudelle alalle. Tietysti suurena ahdistuksena on se, että tätäkin koulua tulisi se 3-vuotta käydä, vaikka ei välillä huvittaisi yhtään. En kyllä todellakaan jaksaisi töissäkään käydä. Joten ymmärrän sinua hyvin!

En suosittele sinulle sitä, että menisit takaisin kotiin, koska tiedän millaista on elää alkoholistuneen ihmisen kanssa. Oletko miettinyt, että hakisit yleistä asumistukea ja vaikka työvoimatoimiston työharjoittelupaikkaa? Saisit ainakin rahaa elämiseen ja asumiseen, etkä joutuisi kotiin menemään.

Mutta pärjäilehän
🙂👍

Käyttäjä Kirsikka* (Työntekijä) (Mikkelin kriisikeskus, Mikkeli) kirjoittanut 27.12.2012 klo 18:54

Hei Unhappy2.

Mikä sinulla mahtoi olla syynä ettet jaksanut lukea tutkintoa loppuun?Oliko ala väärä?
Kohta alkaisi yhteishaut,oletko ajatellut hakea mihinkään kouluun,kiinnostaisiko mikään?Mollin sivuilla voi tehdä ammatinvalintatestin,josta voisi olla sinulle hyötyä.

Olisi kiva jos hakisit sinua kiinnostavaan kouluun (oli se sitten 2 tai 3 vuotinen) tai johonkin kiinnostavaan työhön oppisopimuskoulutukseen.Tai kuten verenpisara ehdotti hakemaan asumistukea ja pohtimaan mikä sinua kiinnostaa ja mistä unelmoit.

Toivottavasti keksit jonkin paremman ratkaisun kun kotiin muuttamisen,sinulla on edessä maailma täynnä mahdollisuuksia ja tilaisuuksia käytettäväksi.

Tsemppiä päivääsi!🙂👍

Käyttäjä pesco kirjoittanut 31.01.2013 klo 00:43

Samoja fiiliksiä täällä. Tuntuu etten jaksa käydä koulua. Ja pelottaa etten saa ikinä töitä ja pelottaa myös alkaa käydä töissä! Itsetunto sen suhteen niin nollan lukemissa.

Nyt en ole koulua taas kuukauteen käynyt ja aijon hakea seuraavassa yhteishaussa. Pakkohan sitä on yrittää jotain tehdä, että saa opiskelijatukea ja bussikortin hinta pysyy jokseenkin kurissa : < Tulevaisuus työn ja koulun suhteen pelottaa aivan kamalasti. Mitä jos ei vaan jaksa ja pysty?