… Eli järjetön oksentamisen pelko. Tälläkin hetkellä.
Olen pelännyt oksentamista niin kauan kuin muistan, itkin pelkoani vanhemmilleni jo ennen koulun aloittamista. Yläasteella pelko tosin otti vasta kunnolla vallan. Sain aina järjettömän paniikkokhtauksen voidessani vähänkin huonosti, itkin ja tärisin hullun lailla. Samoihin aikoihin minulla epäiltiin myös masennusta, minkä vuoksi kävin kuraattorilta, josta minut ohjattiin nuorten psykiatrille. Oksennuskammostani en kuitenkaan uskaltanut mainita sanaakaan. Kuitenkin eräässä tapaamisessa psykiatrin kanssa, jossa vanhempien piti olla mukana, isäni mainitsi pelostani. Häpesin silloin silmät päästäni, eikä tämä ”pätevä” psykiatri ottanut myöhemmillä tapaamisella asiaa enää mitenkään puheeksi. Nyt kun en enää siellä käy, ajattelen vain, että olisipa asiaa käsitelty. Toki olisi itsekin pitänyt osata avata suunsa, silloin vain hävetti liikaa…
Peruskoulun ysiluokka meni yllättäen loistavasti. Ei ollut lainkaan poissaoloja huonojen olojen tai paniikkien takia. Olin terve kuin pukki, edes flunssaa en sairastanut. Pelko ei kuitenkaan ole mihinkään kadonnut. On niin turhauttavaa, että ”normaali” ihminen voi pienen pahoinvoinnin ilmaantuessa käydä vaikkapa normaalisti nukkumaan, mutta minä valvon aina vaikka koko yön jos vatsa tuntuu hiukankin erilaiselta tai olo jotenkin muuten kummalliselta. Näissä tilanteissa päällimmäinen ajatus on aina että ”noniin, nyt mulla on mahatauti”, eikä nukkuminen tule kysymykseenkään. Koulussa pesen kädet joka välitunti ja ah, sitä tunnetta siinä tilanteessa kun käytävällä kuulee jonkun puhuvan: ”mulla oli ihan kauhee mahatauti!” tai ”mun pikkuveli oksensi viime yönä”, tms. En muista, milloin olen edes viimeksi sairastanut ko. taudin, joskus ala-asteen 3.-5. luokalla kai. Mutta ainahan se voi olla sitä, kun vatsaa vähäsen vääntää…
Tuntuu vaan ettei jaksa… Joskus olisi ihan kiva vaan olla välittämättä jos maha vähän huutaa ja saada nukuttua. Näin lukionkin alettua ei ole oikein fiksua viettää öitä täristen ja murehtien muiden nukkuessa.
Kohtalotovereita?