elän kuollakseni
reilu kolme vuotta sitten elämältäni katosi pohja, rakastamani poika kuoli tapaturmallisesti viiden yhteisen vuoden jälkeen. tottakai sitä itseänsä siitä aina syyttää, niin teen vielä tänäkin päivänä, minun luoksenihan hän oli tulossa, kunnes auto ajoi päälle.
siitä asti olen juossut ongelmiani karkuun, kuitenki jotenki olen saanut itseni sen verran asioista välittämään, että sain hommattua keskivaikealle masennukselle, unettomuudelle, yleiselle ahdistukselle, ja paniikkihäiriölle diagnoosin, ja taas vaihdoin paikkakuntaa.
tässä sitä sitten ollaan, elämä menee alamäkeä huimaa vauhtia, ja tiedän, että asiat ovat pahemmin kuin koskaan ennen. aina toki olen itsemurhaa miettinyt, mutta nykyään koko ajan vain enemmän ja enemmän. asun terveyskeskuksen vieressä, kuitenkaan en itseäni sinne saa menemään, pelkään lääkärin nauravan päin naamaa ja sanovan, että hei tyttö, kasva jo aikuiseksi, ja opettele elämään, kaikki on hyvin. tuskinhan ne näin siellä sanosivat, mutta voinko olla koskaan varma?
hirveintä tässä on ehkä se, etten tunne enää mitään positiivisia tunteita. en ole rakastanut ketään sen jälkeen kun rakkaani kuoli. kaikki on vain harmaata massaa. sitä massaa mikä koostuu surusta, ikävästä, ahdistuksesta, tuskasta, kivusta, pelosta.. siitä on tämä tyttö tehty.
olen syrjäyttänyt jotenkin elämän elämästäni, päämääränä näen kuoleman, ennemmin tai myöhemmin. todennäköisesti ennemmin tällä menolla. olen pahasti masentunut, mutta olen hyväksynyt sen, ja elän tavallaan iloista masentuneen ihmisen elämää, kun tiedän ettei tätä tarvitse kestää enää kauaa. kuitenkin aina välillä jokin pieni ääni yrittää huutaa ja näyttää jostain, että mitä tulevaisuudella olisi minulle antaa. se ääni on hyvin heikko, liian heikko. tätä tunnetta on hyvin vaikea selittää, olen sisäistänyt sen, että minun elämäntehtäväni on kuolla. olen hyväksynyt oman kuolemani, mutta en rakkaani kuolemaa. olen siitä ikuisesti katkera, tai ainakin niin kauan, että pääsen itsekkin pois. olen alkanut ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät itsemurhan, se ei ole itsekäs teko väärällä tavalla, se on itsensä auttamista. eikö tätä elämää kuitenki eletä itselle, eikä muille? en minä ainakaan ala koko ajan elämään tällaisessa kärsimyksessä vain koska muut niin haluavat. jos ihmiset minua rakastavat, he hyväksyvät ja ymmärtävät sen, että päätös oli minun, ja olen nyt onnellinen vailla kipua ja ahdistusta.
ikää on kertynyt 19, ”koko elämä edessä” moni sanoo, mutta se taitaa olla jo takana päin. en ole äitin pieni vaaleanpunainen prinsessa, olen pieni synkän kuusimetsän peikko, joka kärventyy auringonvalossa, mutta näkee joka päivä auringonvalossa jotain niin kaunista, että haluaa sinne.