Elämä väärillä raiteilla
Hei, olen nuori poika, jolla on ahdistushäiriötä ja myös masentuneisuutta.
Olen usein ahdistunut ja olen saanut muutamia paniikkikohtauksia. Pelkään pyörtymistä ja alan aina kaikissa julkisissa paikoissa ajatella, entä jos pyörryn? Kaikki seisoma tilanteet ovat pahoja. Koulussa ruokala on yksi hirveä paikka, kun siellä joutuu seisomaan. Pari kertaa olen joutunut lähtemään jonosta pois paniikin takia. Yksi ikävimmistä asioista on, myös se, että esim. jos koulussa meille pidettäisiin tuppakka valistusta ja näytettäisiin vaikka tupakoijan keuhkoista kuvia, minulle iski kauhea paniikki, kylmähiki tulisi, pyörryttäisi, sydän hakaisi ym. mutta taas kotona voisin katsella vaikka keuhkojen siirto leikkauksen, eikä se tekisi ollenkaan pahaa. Tuo asia on todella ärsyttävä ja sitä on alkanut esiintyä paljon nykyisin.
Minulla on myös paljon mieliala vaihteluita ja välillä elämä tuntuu järkevältä, välillä taas valtaa täydellinen epätoivo ja itsetuhoiset ajatukset tulevat mielen. Ajattelen aika paljon itsemurhaa, mutta en ole varma olisinko valmis tekemään sen. Välillä vain tuntuu, että muuta vaihtoehtoa ei ole ja tekisi mieli vain tappaa itsensä ja nukkua rauhassa pois tästä tuskasta. Asiaa ei myöskään paranna perhe tilanne. Joudun asumaan äidin ja hänen miesystävänsä luona suuriman osan ajastani ja en pidä äidin miesystävästä ollenkaan. Oikean perheenikään kanssa välit eivät ole aina hyvät. En vain jaksa heitä välillä
Viime aikoina minulle on alkanut myös esiintyä univaikeuksia. En tosin ole varma johtuvatko ne näistä ongelmista. Olen aina arki öisin alkanut heräillä aamuyöllä. Heräämiset ihmetyttävät, eikä niiden pitäisi johtua vähistä yö unista, koska nukun yössä sen 9-10h.
Sain lähetteen lääkäriltä nuorisopsykiatriselle ja olen menossa käymään siellä lähiaikoina. Millaista hoitoa tälläinen ala-ikäinen nuori voi saada ja monta käynti kertaa yleensä on? Toivoisin, että voisin saada myös lääkehoitoa, koska olen huomannut, jotta ahdistushäiriö ei puhumalla lähde. Olen nimittäin käynyt muutama vuosi takaperin pskylogilla ja nistä käyneistä ei paljoa apua tullut. Olen kuitenkin siinä uskossa, että nuorelle ei mielellään lääkehoitoa anneta, ainakin lähetteen tehnyt lääkäri kertoi näin. Nuorelle lääkehoitoa yleensä määrää kai vain psykiatri ja vain pahanlaatuisissa tilanteissa (näin luulisin). Kuuluuko muuten nuorisopsyk. käynteihin yksi pakollinen psykiatri käynti? En nimittäin haluaisi taas todeta että käynneistä ei ollut mitään hyötyä.