Elämä hajoamassa käsiin, tai ainakin siltä se tuntuu
En saanut unta koska mietin jälleen kerran elämääni ja totesin ettei missään ole mitään tolkkua. Joten päätin sitten tulla etsimään netistä apua ja tämä sivusto näytti hyvältä paikalta avata uusi keskustelu. 🙂
Olen kohta 21-vuotias ja en ole kirjaimellisesti saanut elämässäni mitään aikaiseksi. Minulla ei ole koulutusta, eikä tietenkään töitäkään. Asun edelleen vanhempieni kanssa. Tämä kaikki johtuu siitä että olen hyvin nuoresta pitäen saanut kärsiä kiusaamisesta, masennuksesta, hyvin huonosta itsetunnosta jne. Minulla todettiin syvä masennus kun olin 13-vuotias… Olin jo luultavasti pitkään kärsinyt jonkinasteisesta masennuksesta mutta ylä-aste muutti rajusti koko elämäni suuntaa. Jo sinä syksynä kun aloitin 7. luokan minua alettiin kiusata vain parin kuukauden jälkeen. Kaikki entiset, ala-aste aikaiset ”kaverit” kääntyivät minua vastaan ja alkoivat levittää perättömiä juoruja ja saivat näin kaikki muutkin luokkalaiseni sulkemaan minut pois elämästään. Olin jo ala-asteella kyllä saanut huomata että nämä ”kaverit” olivat hyvin ailahtelevaista sorttia. 4.- ja 5. luokka meni melkein samoissa merkeissä kuin koko ylä-aste. Sain joka päivä pelätä mennä kouluun. Sain aina jännittää oliko sielä sillä kertaa kavereita ollenkaan vai pitivätkö muut taas mykkäkoulua ja sulkivat minut ulkopuolelle. 6. luokka meni hieman rauhallisemmin koska pahimmat kiusaajat lähtivät silloin jo ylä-asteelle. Mutta tiesin kuitenkin koko senkin vuoden etteivät nämä minun luokkalaiset tytöt olleet oikeasti minun kavereitani. Se oli kamalaa aikaa ja teki todella paljon pahaa tytölle joka on pienestä asti ollut ujo ja apua kaipaava.
Joka tapauksessa, ylä-asteella kaikki kuitenkin hajosi aivan palasiksi ja en ollut päästä 9. luokalta poiskaan koska minulla oli niin paljon poissaoloja. Lopulta pääsin kuitenkin päättämään ylä-asteeni ns. ”osastolla” missä oli muitakin samallaisia nuoria kuin minä. Ja voin kertoa että sieltä minulla on pelkästään hyviä muistoja. 🙂
Mutta sen jälkeen en olekaan sitten päässyt elämässäni eteenpäin. Olen opiskellut kolmessa tai neljässä koulussa jotka kaikki ovat jääneet kesken. Ainut jonka olen suorittanut loppuun on Ammattistartti ja sieltäkään ei oikein jäänyt mitään käteen. ☹️
En tiedä mistä se lopultakin johtuu etten pärjää missään. Tuntuu vähän siltä että luovutan liian helpolla, mutta sitten toisaalta taas minä reagoin todella voimakkaasti koulunkäyntiin noista ylä ja ala-aste ajoista johtuen ja koen aina paniikin tunnetta aamuisin kun joudun nousemaan kouluun. Sydän hakkaa lujaa ja pakokauhu iskee. Sitten monesti olenkin jäänyt kotiin. 😭 Ja jännitän muutenkin joka ikistä pientäkin asiaa mitä tulee vastaan. Esiintymistilanteet ovat aivan järkyttäviä. Niissä en pysty toimimaan ollenkaan. Viimeisessä koulussani meillä oli jokin harjoitus jonka takia piti mennä luokan eteen seisomaan ja kertomaan jostain esineestä jokin tarina. Ihan omasta päästä keksitty. Menin ihan lukkoon. Sanat menivät sekaisin, en pystynyt katsomaan ketään silmiin jne. Olin melkein itku kurkussa siinä tilanteessa. Se oli aivan kamalaa.
Toinen asia mikä ehkä tuottaa vaikeuksia hieman on se etten pysty oikeastaan luottamaan keneenkään täysin. En pysty luottamaan siihen että joku haluaa oikeasti olla kaverini ja olla kanssani. Lisäksi häpeän vähän itseäni, koska minulla on joitain asioita mitkä tekevät minusta(vain omasta mielestä) erilaisen… En juo juurikaan, en polta, minulla on(jälleen kerran vain omasta mielestä) outoja harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Oikeastaan häpeän aika paljon asioita itsessäni, tapoja joilla teen joitakin asioita, noita edellä mainittuja asioita jne. Ja ainut tapa millä pystyn oikeastaan avautumaan näin kipeistä ja noloista asioista on kirjoittamalla. En tainnut muuten mainita vielä yhtä asiaa mistä nolottaa edes sanoa mutta joka on vaikea, eli olen tällä hetkellä autokoulussa ja olen käynyt sen jo kutakuinkin läpi inssiä lukuunottamatta vaikka olen jo kerran käynytkin tekemässä sen, mutta silloin ei mennyt läpi. Mutta tosiaan, tuollainenkin asia minkä melkein jokainen ihminen käy läpi elämänsä aikana on ollut minulle todella, todella vaikeaa… Olen ollut jo luovuttamassa monta kertaa koska olen jännittänyt jokaista ajoa todella paljon ja tuntuu etten ole edistynyt niin hyvin kuin olisin voinut. Otin todella kovaa itseeni jo pelkästään siitä kun kirjallinen koe meni vasta kolmannella kerralla läpi. Ja nyt sitten inssissä tuli hirveästi virheitä ja oli niin kamala istua vieressä kun inssin pitäjä luetteli kaikki virheet ja niitä tuntui olevan todella paljon. Lisäksi paperilla oleva arvio ajamisesta näytti melkein joka kohdassa heikkoa. Olin pillahtaa itkuun siinä penkillä. En tiedä onko siinäkin kohti jotain vikaa että en ole kehittynyt tasaisesti vaan olen todella ailahtelevainen ajaja ja panikoin helposti. Siksi uskonkin ettei minusta ikinä tule kunnon ajajaa. Mielummin ajelisin pyörällä.
Joten, näistä lukuisista syistä ja seurauksista johtuen pelkään nyt tällä hetkellä että minusta tulee syrjäytynyt. Koska olen todella hyvää matkaa menossa sinne. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen todella avuton enkä oikeastaan edes tiedä mitä haluaisin… Mutta tiedän että kouluun on ehkä turha enää yrittääkkään, koska olen nähnyt itse etten pärjää siellä. Joten olisi pakko keksiä jotain muuta. Jos kenelläkään vain on mitään ehdotusta mitä tällainen ihminen kuin minä voisi tehdä elämällään niin otan mieluusti apua vastaan. Minulla on kyllä paljonkin asioita jotka kiinnostavat minua, mutta kun olen yrittänyt etsiä netistä tietoa joistakin aloista niin niitä löytää todella heikosti. Tai en lähinnä tiedä että mitä kautta kyseiseen ammattiin pääsee käsiksi. Yliopistoissa pystyy kyllä erikoistumaan vaikka minne, mutta ensi pitäisi olla jokin muu koulutus käytynä läpi. ☹️ Olen miettinyt lukiota moneen kertaan, mutta normaali lukio taitaisi olla sekin liian raskasta koska olen muutenkin hyvin passiivinen ja elämänilo on kateissa. Olisiko kenelläkään tietoa onko olemassa etälukioita jonka kautta voisin opiskella jokseenkin aktiivisesti, mutta niin ettei tarvitsisi koko ajan olla kauhean paineen alla sen jännityksen kanssa? ☹️ Ja tosiaan, ottaen huomioon myös ikäni. Haluaisin todella päästä elämässäni eteenpäin koska tässä nyt ollaan kohta viisi vuotta junnattu koko ajan samassa pisteessä.