Eksynyt ilman apua tai seuraa
Hei.
Pelottaa alkaa avautumaan asioista taas, ja repiä vanhat haavat auki. Antakaa anteeksi jos tästä tulee todella sekavaa. Hehtaaripostaus tulossa, anteeksi siitäkin.
Olen 17, tyttö pirun pieneltä paikkakunnalta pohjoisessa. Lukiossa, vaikka en varmaan sitä loppuun asti jaksa.
En oikeen edes tiedä mikä mun ongelma on. Jotenkin elämä on vaan tosi tylsää, kylmää ja inhottavaa. Kaikki ahdistaa enkä pysty lopettaan stressaamista. Oon menettäny uskoni kaikkeen mielenterveydenhuollosta sääennusteisiin (ei sillä että ne koskaan luotettavia oli).. Enkä vaan tiiä enää mitä tehä. Nytkin mun pitäis olla kirjottamassa lukuisia esseitä ja lukemassa pari kirjaa. Niin ja lenkillä samaan aikaan.
Olin varmaan 12 kun alamäki alkoi. Koko elämän läpi kulkenut kiusaaminen alkoi vihdoin hiipiä suojakuoren alle ja myrkyttää ajatuksia. Aloin vihata elämääni, myöhemmin myös itseäni. Kyllästyin kavereihini, jotka vaan jatkuvasti käyttivät mua ja nauroivat kun yritin olla hyvä ystävä. Koulunkäynti ei mulla koskaan ole kärsinyt, se on ainoa asia jossa mun on pakosta oltava hyvä. Ainoa asia jonka eteen yritän tehdä töitä. Kuten jo yllä mainitsin, lukemattomat kirjat ja keskeneräiset esseet, ei se yrittäminen paljoa enää auta.
Hain apua jo ala-asteella. Silloin en tiennyt vielä mihin. Olin hyväntuulinen, tuntui vaan siltä että piti saada puhua asioista. Olin hiljainen lapsi, en koskaan kertonut kenellekään että nyt mun kengät taas piilotettiin ja myöhästyin tunnilta. En koskaan kertonut että päiväkotitädit huusi mulle kun kaaduin hiihdossa. Enkä mä siitä silloiselle koulukuraattorille puhunut. Puhuin paljon, mutten oikeaa asiaa. Mietin maailmankaikkeutta, Jumalaa. Yläastetta. Olin vaan utelias ja mietteliäs. Ulkopuolinen tarkkailija.
Suhde kuraattoriin jatkui vielä yläasteella, pyysin päästä puhumaan. Ahdisti.
Samat kaverit oli yhtä kamalia kuin aiemminkin, uhkas mm. tappaa mun siskon ja vääntää multa niskat nurin. Ja minähän tuijotin seinää ja jatkoin kaveeraamista. En mä koskaan halunnut päätyä yksin.
Aloin satuttaa itseäni 8. luokalla. Kerroin kuukausien päästä ja pääsin psykologille arviointijaksoon. Tehtiin mustetahratestejä ja haastatteluja, todettiin että masennusta ja arviointikyvyn hämärtymistä. Sieltä lääkitys ja psykiatriselle Ouluun.
Psykiatrisen porukka oli tosi erilaista mitä täällä, ne oikeesti kuunteli. Ei yrittänyt tehdä mun oloa mukavaksi hokemalla mun etunimeä joka lauseen päätteeksi. Anto mun itkee ilman syytä tunnin putkeen ja päästi silti seuraavalla viikolla takaisin. Samat ongelmat tuli sielläkin vastaan kuin aiemminkin, en halunnut sotkea perhettä kuvioihin. Vanhemmat pääsi tapaamaan lääkärin huimat 2 kertaa ja silloinkin olin puremassa hammasta vieressä ja valehtelin.
Omaa syytä tämäkin tilanne varmaan on, kun en ottanut apua vastaan. Silti on avuton olo.
Psykiatrisellakaan en kertonut koko totuutta, en rajusta laihduttamisesta ole kenellekään koskaan kertonut, kilot ovat nykyään jo kertyneet takaisin. Toivon joka päivä ettei niitä olisi.
Tuli kutsu osastolle. Sovittiin päivä ja katseltiin tiloja. Olin iloinen siitä että mut otettiin tosissaan.
Tässä se seinä tulee vastaan. Tähän se koko prosessi kariutuu, vaikka psykiatrisen hoitosuhdekin oli välillä katkolla kun en tuntenut ansaitsevani apua.
Maanantaina oli määrä mennä osastolle. Oltiin sovittu se päivä jo kuukausi aiemmin. Torstaina kuulin, että äiti oli soittanut ja sanonut että ehei, ei meidän tyttö sinne tuu. Äiti nauro mulle päin naamaa ja kysy, että etkö sä kuullut? Et sä ole sinne menossa.
Meinasin kuolla häpeästä, pettymyksestä. Halusin vaan kuolla.
Soitin psykiatriselle maanantaina ja tiedustelin. Hekin oli pettyneitä. Mutta ei alaikäistä saanut osastolle ilman vanhempien suostumusta. Ja kaikki päättyi siihen.
Kukaan ei tehnyt mun eteen enää mitään. Sovittiin, että lääkäri soittaa syksyllä. Syyskuun 30 päivä, klo 12. Odotin kauhulla. Ja monen kuukauden odotuksen jälkeen kukaan ei soittanut. Ei koskaan. Osaston suunnitellusta päivästä tulee kohta vuosi, eikä kukaan ole kysellyt perään. Ei kai ne edes huomais vaikka päättäisin kaiken. Työtähän se on niille jokaiselle, en mä ole erityinen. Oon vaan yksi niistä nuorista joka ei kestänyt elämää, oli liian heikko.
Tänään istun enkä itke. Ahdistaa suunnattomasti. Huomenna reissu Helsinkiin enkä oo varma tulenko hengissä takaisin. Pitäis olla innoissaan mutta lentäminen on kamalaa eikä stressaaminen lopu. En saa unta kun mietin vaan että entä jos myöhästyn lennolta entä jos unohdan hotellin varausnumeron entä jos. Se ei lopu koskaan.
Kouluun pitäis yhä kirjoittaa ja lukea, koeviikkoon on enää muutamia viikkoja enkä tiedä mitä teen.
Itsestäänselvyyshän se on, että apua tässä pitäis hakea. Mutta sitä mä en tee. En mene enää 5 vuotta myöhemmin aloittamaan koko systeemin läpikäymistä uudelleen. Ihan perseestähän tämä on, kun ei pysty kenellekään puhumaan eikä ole ainuttakaan ystävää. Mutta en mä yksinkertaisesti jaksa valehdella enää vastauksia samoihin kysymyksiin. Mun on pakko suorittaa, mun on pakko selvitä lukiosta samalla linjalla kuin muut. Ei tässä yhteiskunnassa voi olla heikko.
Enkä mä pysty itseäni tappamaan, koska mun perhe ei kestäis sitä. Sehän tässä pahimmalta tuntuu, että ainoa ratkaisu ei ole mahdollinen, koska veisin ainakin yhden veljistäni mukana hautaan. En ikinä saa olla itsekäs, ja se on ihan kamalaa.
Mitä umpikujassa tekee? En mä oikeesti usko että kukaan teistä välittää lukea, saati sitten edes vastata tähän. Eikä tästä ole apua mulle eikä muillekaan. Anteeksi.