Ei vaan jaksaisi…

Ei vaan jaksaisi...

Käyttäjä Greywind aloittanut aikaan 03.02.2009 klo 15:42 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Greywind kirjoittanut 03.02.2009 klo 15:42

Hei,
kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa, enkä ole varma pitäisikö minun kirjoittaa ylipäätään mitään. No, kuitenkin, olen yläasteella oleva tyttö jolla menee koulussa ihan hyvin ja kotona on normaalia. Kaikki sanovat minun olevan iloinen henkilö joka ei suutu helposti. Vanhemmat ovat sanoneet leikillään aurinkoiseksi.

Mutta ei se näin valitettavasti ole. Toinen osa luokkaa pitää minua jonkinlaisena syöpäläisenä jota ei saa koskea, toiset ovat poikia ja toiset ”kavereita”. Ns. kaveritkin koko ajan huomauttelevat kuinka huolittelematon ulkönäkö minulla on, vaikka olen normaalikokoinen (meikkaan vain peittääkseni finnit) ja käytävilläkin täysin tuntemattomatkin huutelevat perääni ’hei myrtsinaama’ ja ’mitäs pullero’. Ei siinä muuten mitään, mutta kun kysyy opettajilta tai vanhemmilta neuvoa, niin he vain sanovat että sellaiset pitää jättää omaan arvoonsa tai vaihtaa kavereita. Mutta ei minulla ole ketään muuta kenen kanssa olla, kun viime vuonna puolustin yhtä tyyppiä minun luokaltani (hän muutti pois vähän aika sitten), niin sitten hänen sijasta minusta kirjoitettiin kaikkea penkkeihin ja ikkunoihin, ja se kenen luulin olevan paras ystäväni kertoi erään nolon salaisuuteni toisille kavereilleen ja he kertoivat toisille jne.

Sitten asia selvitettiin (ainakin opettajien mielestä), mutta silti minua ajatellaan edelleen jonkinlaisena… roskana, jota ei tarvitse ottaa vakavasti ja jonka kuullen voi sanoa mitä vaan.

En tahtoisi hypätä jokeen, mutta en jaksaisi olla siellä vielä pari vuotta…

Käyttäjä Kolperi kirjoittanut 03.02.2009 klo 17:24

Hei!
Minuakin on kiusattu pienenä koulussa ja se oli tosi vaikeata. Minulla ei ollut yhtään ystävää koko koulussa ja koska asuin pienellä paikkakunnalla, se tarkoitti sitä, että minulla ei ollut ketään.
Koulukiusaaminen ei ole ikinä kenenkään muun syytä kuin kiusaajien ja sitä, että itseä kiusataan, ei todellakaan voi noin vain ohittaa. Vaikka se sinusta tuntuukin varmasti vaikealta, niin nyt niin sanotusti "nostat kissan pöydälle".
Ensin menet koulusi terveydenhoitajan puheille ja kerrot ongelmastasi. Joka koulussa pitäisi olla koulukuraattori, jolle sinun pitäisi ehdottomasti päästä puhumaan tilanteesta. Jos tilannetta ei saada laukeamaan aikuisten avulla, olisiko mahdollista, että vaihtaisit koulua semmoiseen, josta sinulla ei aiemmin ole negatiivisia kokemuksia? Tiedän, että asian ei pitäisi olla niin, että kiusatun pitäisi vaihtaa koulua kiusaajien takia, mutta monesti sekin on parempi kuin että kärsisi joka päiväisestä kiusaamisesta. Valitettavasti on nimittäin niin, että nämä itsekkäät kusipäät, jotka omaa huonoa omaatuntoa nostattaakseen kiusaavat muita aina, eivät muutu.
Harrastatko mitään, tai oletko kiinnostunut minkään harrastamisesta? Ihailetko jotain henkilöä, joka harrastaa jotain ja on siinä todella hyvä? Liikunnan harrastaminen vapauttaa endorfiineja ja saa aikaan paremman olon. Ratsastus on siitä hyvä harrastus, että vaikka tuntuisi, että kukaan muu ei kuuntele sinua, karvaiset kaverimme kuuntelevat aina🙂 Lisäksi jos sinusta tuntuisi, että osaat jotain oikeasti, sinulle tulisi parempi mieli ja itsetuntosi kohoaisi🙂
Tsemppiä sinulle, älä anna periksi kiusaajille. Minun tapauksessani kävi niin, että suurin osa koulukiusaajistani on työttömiä juoppoja, säälittäviä yh-äitejä (kaikki yh-äidit eivät ole säälittäviä, nämä ovat) tai muuten sellaisia ihmisiä, joilla ei ole mitään odotettavaa tulevaisuudelta 🙂

Käyttäjä Eläväinen kirjoittanut 04.02.2009 klo 12:16

Heippa Greywind!

Ei voi kuin sanoa, että olet harvinaisen rohkea ja välittävä ihminen. Olet puolustanut kiusattua silläkin uhalla, että itseäsi alettaisiin kiusata! Olisipa kaltaisiasi koululaisia enemmän! 🙂🌻

Oletko ajatellut, kuinka kiusaajat oikeastaan toimivat? He ovat kiinnostuneita kiusatun "vioista" sen sijaan, että tunnustaisivat hänen hyvät puolensa. Se on väärin. Muistathan tämän.

Peitätkö iloisella ulkokuorellasi pilkan aiheuttaman ahdistuksen ja epävarmuuden? Silloin muut eivät tiedä, mitä käyt läpi. Ansaitset ja tarvitset kuitenkin tukea, ja sitä saat vasta, kun uskallat paljastaa jollekulle tunteesi. Millainen koulusi terveydenhoitaja on? Helpottaisiko keskustelu hänen kanssaan?

Kiusaajia ehkä pelätään, mutta monet panevat pahakseen sen, etteivät he osoita empatiaa. 🙂

Tsemppiä! 🙂👍