Ei sanoja kuvailemaan tätä tunnetta

Ei sanoja kuvailemaan tätä tunnetta

Käyttäjä Survival aloittanut aikaan 03.07.2014 klo 01:16 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Survival kirjoittanut 03.07.2014 klo 01:16

Olen 18-vuotias nuori nainen ja tiedän tarvitsevani apua, mutta en osaa hakea sitä. Aloitan koko tarinani alusta.
Siitä on vajaa kuusi vuotta, olin juuri täyttänyt 13-vuotta, kunnes elämäni kääntyi ylösalaisin. Sain puhelun, jossa minulle kerrottiin isäni menehtyneen. Jalat pettivät alta, kyyneleet virtasivat loputtomasti ja ahdistus alkoi painaa rintaa niin paljon, että tuntui etten saa happea. En voinut uskoa sitä, että puolet sydämestäni on poissa ja en saa sitä enään koskaan takaisin.. Sulkeuduin, koin että jokainen joka kuuli siitä, halusi vain tarjota sääliä.
Kuukautta myöhemmin kuulin, että pappani on menehtynyt. Aloin vajota yhä syvemmälle vihaan ja katkeruuteen, en uskonut sen tapahtuvan juuri minulle. Tämä rinki ei loppunut tähän, jouduin myös jättää tämän vajaan kuuden vuoden sisällä jäähyväiset mummolleni, kaverilleni ja tädilleni.

En enää tiennyt mitä tehdä, vajosin masennukseen ja luulin kuolevani siihen ahdistukseen jota tunsin jokainen minuutti. Kaverini kääntyivät vastaan ja pyysivät minua tappamaan itseni, minkä takia? Koska he näkivät minun olevan heikko, olin tarpeeksi heikko, jotta he voivat vetää minut maahan. Yritin sitä siinä onnistumatta. Vajosin pohjalle.. Jätin lopulta tämän porukan ja tapasin uusia ihmisiä. Luulin, että se painajainen on ohi, mutta nyt tuntuu että se on palannut..

Minulla on ihania ystäviä ympärilläni, rakastava poikaystävä ja ihana perhe. Silti olen taas vajoamassa siihen vanhaan, tunnen taas ahdistuksen rinnassa jatkuvasti. Tiedän tarvitsevani apua, mutta en pysty hakemaan sitä, koska en osaa avautua kuin tekstin avulla. Kun edessäni on joku ja hän kysyy mitä tunnen, en osaa vastata, menen lukkoon. Pelkään itseni puolesta, mutta taistelen mieltäni vastaan joka päivä, mutta entä jos se saa vallan? Pelkään sitä todella. En osaa sanoin kuvailla, mitä tunnen sisälläni tällä hetkellä.. 😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 06.07.2014 klo 20:48

Moi Survival,

Entä jos kirjoittaisit tarvitsevasi apua ja miten tunnet? Voisi hyvin olla mahdollista, että kirjoittaisit esim. terveydenhoitajalle tai vastaavalle ammattihenkilölle, ja voisit myös kertoa tekstissäsi, että se on sinulle luontevinta. Vaikka tämän jälkeen keskustelisitkin henkilön kanssa, hän osaisi paremmin puhua sinulle tekstisi pohjalta ja tilanne voisi olla sullekin helpompi, kun tekstissä olisi jo vastauksia moniin kysymyksiin ja sun osana olisi enemmänkin niiden tarkentaminen tai syventäminen.

Osaat mun mielestä hyvin kuvailla tuntemuksiasi, ja voin kuvitella miten rankkoja nuo kokemukset on sulle olleet. Ne voi hyvin palata aikuisuudessa mieleen ahdistavina tuntemuksina. Omaa mieltään voi kuitenkin myös hallita monin tavoin - harrastuksilla, musiikilla, liikunnalla, ystävien kanssa olemisella, mikä kenellekin tuntuu hyvältä. Oletko puhunut tuntemuksistasi ystävillesi?

Tsemppiä ja voimia avun hakemiseen! 🙂🌻

Käyttäjä Survival kirjoittanut 19.07.2014 klo 10:51

Moi villikettu!

Olen todella iloinen, että vastasit, koska olenhan tottunut siihen ettei oikeen löydy ihmistä jota ns "kiinnostaisi" asiani.
Minusta tuntui, että ehkä sittenkin joku huomasi minut.

Kuitenkin asiaan, olen siis yrittänyt tosissani pyytää apua, mutta en oikein löydy henkilöä, joka voisi ottaa asiani työn alle. Olenko oikeasti niin hankala ja vaikea tapaus? Eikö minua pystytä auttaa? Olenko koko lopun ikääni ns "sairas" henkisesti?

Olen hyvä kyllä kertomaan tunteeni paperille, mutta tuntuu siltä, kun se silti jäisi epäselväksi muille. Olen parhaillani palanut loppuun, enkä ajattele lähes mitään muuta kun miten saisin mielenrauhan, pitääkö tässä nyky maailmassa, mikä on nii paljon kehittyneempi kuin vuosia sitten tappaa ittensä, että joku huomaa? Ei sitä apua muuten saa, vaikka yrittää puhua.😞

Käyttäjä Tuulia85 kirjoittanut 20.07.2014 klo 23:11

Hei Survival

Mukava kuulla, että sinulla on paljon läheisiä ympärilläsi. Kasvotusten puhuminen on monesti hankalaa, sanat katoavat ja ajatukset tulevat ulos aivan eri kuuloisina kun niiden piti.

Kirjoitatko vapaa-aikanasi? Entä jos kirjoittaisit tarinan, vaikka fiktiivisillä nimillä. Siitä, miltä sinusta tuntuu. Kirjoittaisit nuoresta, joka kaipaa poismenneitä läheisiään. Kirjoittaisit siitä ahdistuksen tunteesta, joka sille nuorelle tulee, vaikka kaikki ympärillä on hyvin- siitä puristavasta tunteesta rintakehässä, ja siitä hämmennyksestä ja väsymyksestä, minkä se aiheuttaa.

Jos et halua näyttää tekstejäsi vanhemmillesi, kirjoita vaikka tänne. Anna tunteillesi ja väsymyksellesi nimet.

Olet kokenut paljon, ja on ok, että väsyttää. Väsyneenä tuntuu, että kukaan ei huomaa eikä millään ole väliä. Ehkä läheisesi kuitenkin ovat huomanneet surusi, ,mutteivät tiedä, miten ottaa asia esille? Uskaltaisitko kirjoittaa heille, tai näyttää vaikka tätä aloitusta, jonka tänne teit?

Ammattiapu ei ole yksi ja ainoa tapa käsitellä asioita. Pääasia, että olet kertonut jollekin, tänne meille, miltä sinusta tuntuu. Jo se osoittaa, että haluat jaksaa enemmän ja sinussa on sisua jaksaa eteenpäin. 🙂

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 21.07.2014 klo 05:24

Moi!

Onpa mukava kuulla, jos osasin huomata sut. Se on raadollinen tunne, jos tuntuu ettei ketään kiinnosta. Mistä olet jo hakenut apua? Avun hakeminen on varmasti raskasta, mutta sitä kannattaa hakea. En uskokaan että olisit niin vaikea tapaus, ettei sinua voisi auttaa. Kyllä voi, kunhan on kiinnostusta ja halua ymmärtää sua ja löytää keinot noiden asioiden työstämiseen. Tuon ahdistuksen ei tarvitse vainota sua loppuelämäsi ajan 🙂

Kirjoittaminen on hieno keino purkaa tuntemuksiaan, ja sitä kautta voi myös kertoa olostaan ammattihenkilölle, kun sopiva sellainen löytyy. Älä missään nimessä tapa itseäsi. Oot ainutlaatuinen ja arvokas ihminen, ainoa Survival koko maailmassa. Sun päivä koittaa vielä, vaikka se olisikin nyt vielä ikään kuin verhon takana. Voit kyllä saada vielä mielenrauhan ja kokea hyvän ja tasapainoisen olon. Se voi vaatia taistelua ja aikaa, mutta on varmasti sen arvoista 🙂

Tsemppiä ja halaus! 🙂🌻

Käyttäjä Survival kirjoittanut 21.07.2014 klo 19:15

Moi Tuulia85

En ole kokeillut kirjoittamista, mutta voisinhan sitä tietenkin kokeilla, joten kiitos ideasta. Tosin sitä tarinaa en pystyisi läheisilleni näyttämään, koska nyt jo heidän kanssaan puhuminen tuntuu, että ajan heitä kauemmas itsestäni. Luulen, että he eivät halua minun taakkaani omille harteilleen ja sen takia siirtyvät vähän kauemmas minusta ja välttelevät asiani esille ottamista. Ymmärrän, että heilläkin on varmasti omat murheensa ja huolensa. Kaikesta huolimatta olen aina valmis auttamaan heitä, vaikka en tiedä onko minulla edes tarpeeksi voimavaroja heidän auttamiseen, mutta yritän silti parhaani..

Käyttäjä Survival kirjoittanut 21.07.2014 klo 19:26

Moi villikettu

Olen siis hakenut apua nuorten poliklinikalta, jolloin minulla oli oma lääkäri ja oma tukihenkilö, mutta he eivät oikein ymmärtäneet tarpeitani ja junnasimme samassa asiassa monta kuukautta ja emme edenneet yhtään, se turhautti. Ymmärrän, että paraneminen vie aikaa, mutta jos joka keskustelun aihe oli "mitä kuuluu?", "miten koulussa sujuu?" ja "tietääkö ystäväsi tästä?", siinä se tunti sitten kuluikin, vastaukseni oli lähes aina "sitä samaa, mitä toissapäivänä"
En tuntenut saavani siitä apua, kun vähän sanoin, että ahdistaa niin heti mietittiin rauhoittavia tai muita lääkkeitä, en halua elää loppuelämääni lääkkeiden ns "orjana", että mieleni on niiden varassa.

Kiitän tekstistäsi ja sanoistasi, se sai pienen hymyn huulilleni että täällä on ihmisiä, jotka haluavat aidosti auttaa. Hassua on se, että en tunne täältä ketään, mutta te jotenkin osaatte sanoa oikeat sanat oikealla hetkellä, en pysty pukea sanoiksi miten kiitollinen olen siitä, että löysin tämän paikan.
Kiitos teille☺️❤️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 03.08.2014 klo 14:32

Survival, miten oot jaksellut?

On kyllä ymmärrettävää, että tuollainen kohtelu ei tunnu mitenkään miellyttävältä, etenkin jos pitää vielä varoa omia sanojaan. Samaten jos joka keskustelu tuntuu noudattavan yhtä ja samaa kaavaa, voi sekin turhauttaa ja syödä uskottavuutta koko terapialta. Olisi hienoa, jos löytäisit oikeasti asiantuntevaa apua. Oletko ollut Tukinetin päivystäjään yhteydessä?

Kirjoittele ihmeessä tännekin tuntemuksistasi, jos siltä tuntuu. Halaus täältä! 🙂