Hei! Oon ihan samassa tilanteessa kuin sinä syömisongelmien suhteen, mutta oon ollut jo kuukauden oksentelematta. Ite oon vasta 17 vuotias, mutta sun tarinas kuulostaa niin tutulta. Itellä alkoi myös oksentelu puoli vuotta sitten ja loppu keväästä se oli päivittäistä ahmimisen ja oksentelun oravanpyörää... Siinä vaiheessa mäkin päätin hakea apua ja prosessi on ihan alussa vasta. Tuntu ihan mahdottomalta ajatukselta, että pääsisin siitä kierteestä eroon, koska koko ajan teki(tekee) mieli ahmia ja silloin on myös pakko oksentaa, koska lihominen tuntuu todella ahdistavalta. Syömisongelmia on ollut siis jo kolme vuotta, mutta bulimiaksi se meni vasta joulun aikaan.
Illat on mulla myös sitä pahinta aikaa... Tänäänkin tuli taas yks ahmimiskohtaus illasta... Mutta siis oksentelusta pääsin eroon, kun olin kaverini luona pari viikkoa putkeen, jolloin oksentelu oli ihan mahdotonta. Kahden viikon jälkeen en enää halunnut rikkoa hyvää putkea, vaan päätin jatkaa sitä. Perjantaina tuli kuukausi täyteen ja tavoitteena olisi lopettaa lopullisesti, vaikka välillä on todella vaikeaa (esim. tänään meinasin sortua ahmimiskohtauksen jälkeen, mutta päätin, että mun on kestettävä ne seuraukset ja ehkä mä opin pikku hiljaa hallitsemaan niitä ahmimiskohtauksiakin).
Mäkään en oo kertonut kuin yhdelle kaverille lääkäreiden ja terkkarin lisäks. Tällä viikolla oli eka aika arviointi- ja tutkimus polilla ja ens viikolla on jo toinen kerta.
Itellä autto siis maiseman vaihto ja itsensä laittaminen sellaiseen tilanteeseen, jolloin oksentaminen on melkeen mahdotonta. Olisko sulla esim. mahdollisuutta mennä vahemmilles kyläilemään tai jollekin kaverille näin kesälomilla (jos siis asut jo omillas). Myös pienten tavoitteiden asettaminen on edistänyt mun motivaatiota lopettaa. Ensin oli tavotteena se 2viikko, sitten kuukaus ja nyt on tavotteena kaks kuukautta 🙂 Jokasen tavotteen saavutettua oon luvannu ittelleni jonkun palkinnon. Mitä pidempään oon pystynyt olla oksentamatta, sitä helpommaksi se menee 🙂 Parisuhdeasioihin en osaa oikein antaa neuvoja, enkä ahmimiseenkaan, koska kärsin siitä vieläkin, mutta toivon itse saavani niihin apua. Ahmimista on vähentänyt mulla joskus se, että antaa itsellensä luvan syödä riittävästä ja tarpeeksi usein.
Tiedän, että siitä kierteestä on tosi tosi tosi vaikeaa päästä pois ja välillä tuntuu ihan toivottomalta ajatukselta, että asiat ikinä muuttuis... Mutta suosittelen sua ottamaan kaiken avun vastaa, eikä pienistä epäonnistumisista kannata lannistua, koska ne kuuluu asiaa. Paljon tsemppiä sulle! 🌻🙂🌻 hyvä, että oot jo hakenut apua ja se on tärkeä osa sun parantumisprosessia 🙂