Musta susi kirjoitti 7.1.2009 20:1
Eli tuota, oon varmaan tosi tyhmä kun tätä kyselen...
Mutta tarvitsisin tietoa, että jos nyt menisin sanomaan terkkarille, että "miulla on masennus?"
Niin mitä sen jälkeen tapahtuu?
Missä vaiheessa vanhemmat saa tietää asiasta?
Miulla ei oo mitään käsitystä, mitä sitten tapahtuu, kun meen puhumaan terkkarin kanssa.. Pelottaa.... 😭
Laittaako se heti jonkinlaisen lähetteen eteenpäin vai pitääkö sen kanssa jutella niin kauan, että se ymmärtää täysin miun elämäntilanteen ja KAIKEN.?
Ja kuinka kauan ehkä menee, ennen kuin pääsee psykologin juttusille?
Nyt auttaisi tarkka informaatio tai omakohtainen kokemus tästä asiasta. Eli mitä tapahtuu sen jälkeen, kun menen puhumaan terveydenhoitajalle, että sairastan masennusta (tmvs)..
En tiedä mistään mitään tai mitä miulle tapahtuu.
Oon tosi kauhuissani. Kaikista eniten hirvittää, kun vanhemmat saa tietää asiasta. Anteeksi jos tää on tosi tyhmä kysymys, mutta tarvitsen tosi kipeästi neuvoa.☹️
Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain viestistäni.
😯🗯️
Hei Musta susi,
Tavallan kokemusta on. Äitinä.
Oma lapseni on hakenut apua. En tiennyt todellakaan mitään ja olihan se järkytys, vaikka näin hänen hätänsä. Kaikki äidit kyllä näkevät. On teini-iässä, ei täysi-ikäinen.
En olisi saanutkaan tietää asiasta, ellei lapseni olisi itse kertonut. Tosin olen kiitollinen, että hän luotti minuun niin että uskalsi kertoa. Se lähensi meitä.
Kun lapsi täyttää 12 vuotta, hänellä alkaa terveydenhuollossa itsemääräämisoikeus, jolla hän voi kieltää kaikenlaisten tietojen antamisen myös vanhemmilleen. Tästä on poikkeuksena vain, jos hän on hengenvaarassa. Hengenvaaralla tarkoitetaan mm. hengenvaarallista sairautta tai pitkälle edennyttä huumeiden käyttöä, joka on vaarassa johtaa kuolemaan. Joten voit olla rauhallisin mielin, vanhemmat saavat tietää asian vain sinulta. Masennus sinänsä ei ole hengenvaarallinen tila, varsinkin, kun siihen on haettu apua, kuten sinä.
Terveydenhoitaja keskustelee kanssasi ja teet muutaman testin tyyliin rasti ruutuun. Sen perusteella päätetään jatkohoidosta kuten psykologikäynnit ja terapiat.
Minun lapseni sai lähetteen eteenpäin, joten asia eteni hänen kannaltaan hyvin. En usko kuitenkaan, että sitä tehdään vastentahtoisesti.
Älä pelkää, kaikki käy hyvin. Ehkä joudu etsimään sopivaa psykologia, aina eivät kemiat sovi, mutta älä lannistu. Pyydät vaihtamaan. 🙂👍