Avautuminen ahdistuksestani
Koen, että mun on pakko saada puhua jollekin. En saa tähän aikaan yöstä mitään auttavaa puhelinta enkä mitään muutakaan vastaavaa kiinni, joten tein tänne tunnukset.
Olen 24-vuotias, nuori, aikuinen, nuori aikuinen tai mikä sitten onkaan korrekti termi. Yläasteella minua kiusaattiin todella paljon ja siitä toipuminen oli todella vaikeaa. Yläasteella menetin kaikki kaverini eikä minulla ole oikeastaan ala-asteen jälkeen ollut oikeaa ”ystävää”. Silti jaksoin puskea sen helvetin läpi masentumatta sen suuremmin. Lukiossa kuitenkin tunsin mielialani laskevan enkä tuntenut itseäni enää hyväksytyksi. Masennus paheni ja päädyin saamaan vapautuksen armeijasta masennukseni vuoksi.
Pääsin yliopistoon opiskelemaan suoraan papereilla. Olin odottanut sitä koko lukion ajan – haasteita, vapautta, mahdollisuus jättää vanhat muistot taakseni! Ensimmäisenä päivänä yliopistolla sain kuulla että äitini oli joutunut sairaalaan. Hän oli pyörtynyt kesken työpäivän ja viety ambulanssilla pois.
Syyn selvittämisessä kesti pitkään, muistaakseni 3 kuukautta. Äiti oli aina ollut täysin terve, syönyt terveellisesti eikä tupakoinut eikä juonut. Syy sairaalaan joutumiseen oli aivojen alipaineessa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Sairaalassa ollessaan häneltä löytyi kuitenkin pieni patti rinnasta. Aluksi kuulin, että se on vain pieni tavallinen kasvain jonka poistaminen on ihan helppo homma. Parin kuukauden päästä selvisi että kyseessä on agressiivinen syöpä, jonka takia toinen rinta jouduttiin poistamaan kokonaan. Syöpä oli kuitenkin ehtinyt jo levitä.
Koitin tasapainoilla huolieni ja opiskelun kanssa ja aloin tuntea oloni taas masentuneeksi. Aluksi join melko paljon, olihan opiskelijabileitä tarjolla lähes päivittäin. Lopulta se kuitenkin jäi pois, en tahtonut nähdä ihmisiä. Halusin olla omassa rauhassani pohtimassa elämääni.
Vuoden kuluttua sain tietää, että äitini tulisi kuolemaan syöpään. Päivämäärää oli mahdotonta tietää, mutta koska syöpä oli edennyt luustoon asti, ei lopullista parannusta enää ollut – oli vain aikaa. Aloin ahdistua ja eräänä päivänä töissä sain jonkinlaisen kohtauksen jonka takia menin sairaalaan. Sydämessäni huomattiin jokin hyvälaatuinen lisälyönti tai muu vastaava, jolla nyt ei ollut mitään vaikutusta mihinkään, kunhan tuntui epämiellyttävältä. Lääkärit totesivat kyseessä olevan liiallisen stressaamisen ja antoivat muutaman viikon sairaslomaa. Sairasloma ei vaikuttanut juuri mitenkään, kohtaus toistui myöhemmin ja jälleen kerran sain sairaslomaa. Lopetin työni jolla olin rahoittanut opiskelujani ja aloin nostaa opintolainaa. Se tuntui miellyttävämmältä kuin työ jossa jouduin ottamaan kerran kuussa sairaslomaa.
Jonkin ajan kuluttua kohtaukset pahenivat ja tihenivät. Pelkäsin kuolevani, en tuntenut oloani hyväksi missään paikassa. Kuljin levottomana ympäri asuntoani etsien paikkaa, jossa ahdistus ja paha olo helpottaisivat. Soitin äidilleni, sanoin että olen kuolemassa, mutten tiedä mihin. Äitini ajoi keskellä yötä luokseni viemään minua sairaalaan, jossa selvisi että minulla on todennäköisesti paniikkikohtaus. Verikokeiden ja lääkärin kanssa jutustelun jälkeen asia oli selvä.
Jouduin muuttamaan takaisin vanhempieni luokse, koska en pystynyt elämään yksin. Paniikkikohtaukset tulivat pahimmillaan 2-3 kertaa päivässä. Vietin kuukauden vanhempieni sohvalla itkien ja syöden Diapameja. Pienellä totuttelulla kuitenkin opin taas elämään yksin, mutta pelkäsin jatkuvasti. Opiskelut vaikeutuivat ja elämä tuntui liiankin kovalta. Itkin yksin ja ihmettelin mitä pahaa olin tehnyt ansaitakseni tällaisen elämän.
Piakkoin tämän jälkeen, äitini vointi huononi. Viimeiset 2 viikkoa ennen äidin kuolemaa olivat järkyttävää aikaa minulle. Äidin kuoleman jälkeen asiat eivät todellakaan helpottuneet, päin vastoin. Päätin lopulta muuttaa pois entiseltä opiskelupaikkakunnaltani ja siirtyä toiselle. Ottaa uusi alku jälleen kerran. Ensimmäisinä päivinä uudessa yliopistossa, sain paniikkikohtauksen yöllä. Oksensin, itkin ja pelkäsin. Soitin isälleni keskellä yötä. Muistan tämän kohtauksen varmaankin loppuelämäni, koska se oli yksi pelottavimmista. Sen jälkeen kohtaukset kuitenkin loppuivat joksikin aikaa.
Nyt, puolitoista vuotta myöhemmin, kohtaukset ovat täällä taas. Viime yönä heräsin 2 kertaa paniikkikohtaukseen enkä halua enää nukkua. Lähden isäni luo, mutta sitä odotellessa koitin etsiä itselleni apua. En löytänyt, joten päädyin kirjoittamaan tarinani tänne.
Syön tällä hetkellä 3 eri lääkettä ja lisäksi hoidan Diapameilla paniikkikohtauksia. Minulla on psykiatrikontakti, mutta masennukseni takia en ole ehtinyt käymään siellä vähään aikaan. Pelkään jatkuvasti enkä tiedä miten pystyn elämään. En tiedä pystynkö ikinä olemaan onnellinen. En tiedä pystynkö ikinä elämään elämääni ilman paniikkikohtauksia. Muistin juuri, kuinka pienenä äitini sanoi minun vain olevan muita poikia herkempi, kun ahdistuessa / stressaantuessa vatsani meni sekaisin.
Muistan, kuinka äitini haki syöpään tukea Rintasyöpäyhdistyksestä. Ehkä minäkin saan täältä jotain tukea. Kukapa tietää.
—
Mikäli tunnistit minut tästä kirjoituksesta, kerro se vaikka minulle kasvotusten. En tahdo, että yksityisasioitani levitellään tarpeettomasti julkisesti, vaikken tilaani häpeäkään.
—