Auttakaa, viiltelijä!

Auttakaa, viiltelijä!

Käyttäjä unohtunut133 aloittanut aikaan 28.06.2016 klo 21:31 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä unohtunut133 kirjoittanut 28.06.2016 klo 21:31

Haluisin pyytää teiltä apua, jos joku tätä lukee. Mulla on paljo ongelmii. Ensinäkin mun pitkäaikainen paras kaveri, jonka kanssa myös seurustelin pitkään, nii meidän välit on viilentynyt huomattavasti. Ei puhuta enää ja mä tarvisin sitä tosi paljon just nyt. Puhuttii viä vähän aika sitten eron jälkee iha normaalisti mut sit tapahtu kaikkee. Se oli mulle tosi tosi tärkee ja mul on tosi tyhjä ja korvattu olo, koska vaikuttaa et sil ois kaikki hyvi muide ihmisten kanssa. Kuitenki, oon viillelly jo vuosia ja mul ei oo enää haluu tai voimii ees yrittää lopettaa, vaikka mun sisko huomas just mitä oon tehny keholleni. Viiltely auttaa mua ajattelee jotai muuta, ku mun ajatukset harhailee siin mun kaverissa ja kaikessa muussa ikävässä. Mul on tosi tarkotukseton olo ku kukaa ei tarvi mua ja oon ajatellu tehä itsemurhan. Mul on paljo kavereit jokka yrittää piristää ja vakuutella et oon tärkein mut en vaa pysty uskoo sitä etteikö ne pärjäis ilman mua. Jaksaako joku auttaa?

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 01.07.2016 klo 12:38

Moi unohtunut133,

Onpa tosi ikävää kuulla että teidän välit on viilentyneet noin. Luuletko, että niitä voisi vielä korjata? Joskus pitkänkin viileän kauden jälkeen on mahdollista vielä korjata asioita, ennen kuin välit menee lopullisesti. Mulla kävi kerran niin, että olisin usean kuukauden ajan voinut korjata asioita, mutta kumpikaan ei halunnut sitä tehdä ja sitten välit meni ihan pikkuasian takia.

Sä pääset varmasti vielä viiltelystä eroon, vaikka se olisikin jatkunut pitkään. Sua tarvitaan ihan varmasti, sulla on läheisiä jotka ei ehkä osaa vain sanoa sitä ääneen, että ne välittää susta. Älä tee itsemurhaa. Kaverisi välittävät susta kyllä, eivätkä ikinä halua että kärsisit. Sä selviät tästä kyllä. Uskaltaisitko kirjoittaa täällä net-tukeen tai ottaa yhteyttä auttavaan puhelimeen? Tai puhua jollekin luotettavalle läheiselle? Se on usein tärkeä askel kohti parempaa. Se voi tuntua vaikealta, mutta kannattaa oikeasti ottaa. Sä voitat tuon pahan olon kyllä vielä. 🙂

Halauksia ja paljon jaksamista. ☺️❤️

Käyttäjä Tuulikki_L (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 01.07.2016 klo 13:10

Hei,

Laitan tähän linkin Vapaaksi viiltelystä- omahoito-ohjelmaan. Ohjelman tarkoitus on auttaa ymmärtämään, mistä viiltelyssä on kyse, mitä tarkoitusta se palvelee ja miksi siitä voi joskus olla vaikeaa päästä irti.

https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/oma-apu/vapaaksi_viiltelysta/Pages/default.aspx

Lämpimin ajatuksin
Tuulikki

Käyttäjä unohtunut133 kirjoittanut 02.07.2016 klo 00:20

villikettu kirjoitti 1.7.2016 12:38

Moi unohtunut133,

Onpa tosi ikävää kuulla että teidän välit on viilentyneet noin. Luuletko, että niitä voisi vielä korjata? Joskus pitkänkin viileän kauden jälkeen on mahdollista vielä korjata asioita, ennen kuin välit menee lopullisesti. Mulla kävi kerran niin, että olisin usean kuukauden ajan voinut korjata asioita, mutta kumpikaan ei halunnut sitä tehdä ja sitten välit meni ihan pikkuasian takia.

Sä pääset varmasti vielä viiltelystä eroon, vaikka se olisikin jatkunut pitkään. Sua tarvitaan ihan varmasti, sulla on läheisiä jotka ei ehkä osaa vain sanoa sitä ääneen, että ne välittää susta. Älä tee itsemurhaa. Kaverisi välittävät susta kyllä, eivätkä ikinä halua että kärsisit. Sä selviät tästä kyllä. Uskaltaisitko kirjoittaa täällä net-tukeen tai ottaa yhteyttä auttavaan puhelimeen? Tai puhua jollekin luotettavalle läheiselle? Se on usein tärkeä askel kohti parempaa. Se voi tuntua vaikealta, mutta kannattaa oikeasti ottaa. Sä voitat tuon pahan olon kyllä vielä. 🙂

Halauksia ja paljon jaksamista. ☺️❤️

Se mun kaveri sano vielä vähän aika sitte että haluis olla mun hyvä kaveri vielä, mutta en tiedä oisko se enää mahdollista, eikä siitä koskaan tulisi ainakaan samanlaista. Kannattaa kai kuitenkin yrittää.

Lähetin viestiä net-tukeen mutta siellä on vastaustauko. Ja kaipa voisin etsiä joitain auttavia puhelinnumeroita vaikka hädän ja vaikeiden tilanteiden varalle.

Kiitos paljon vastauksesta ja tuesta!

Käyttäjä marmoriikki kirjoittanut 10.07.2016 klo 16:10

Ei kukaan ole elossa sen takia, että joku muu tarvitsisi tätä pärjääkseen omassa elämässään, se ei suinkaan ole tarkoitus, vaikka ystävät elämässä tärkeitä ovatkin. Joku voi tuoda merkitystä, mutta ilman sitäkin ihmistä on elämään jotakin jäätävä. On todella hyvä, että sinulla on paljon muitakin kavereita.

Viiltely toimii sinulla siis harhautuskeinona, joten kannattaa keksiä jotain muuta mikä veisi ajatukset pois. Jos sen tarvitsee olla fyysinen tunne tai rasitus, oletko kokeillut liikuntaa? Tiedän hyvin miten järjetöntä on yrittää viiltelyn sijaan kokeilla kävelylenkkiä tai vaikka kirjoittamista, mutta jostakin on aloitettava. Viiltely pahenee vuosien myötä, aina. Joskus alat katua sitä, joskus saatat olla täysin tahtomattasi hengenvaarassa, se saattaa heikentää työkykyäsi tulevaisuudessa tai olla esteenä unelma-ammatillesi. Sinun kehosi ei ole tehnyt sinulle mitään väärää, sen ainoa tehtävä on pitää sinua hengissä ja liikkuvana. Älä kosta sille mitään, se käsi tai jalka tai mitä raajaasi rikotkaan, pitää sinusta ainoastaan huolta ja suo sinulle mahdollisuuden tehdä asioita. Se kaikki on sinua, pidä siitä huolta.