Autetaan ystävää..

Autetaan ystävää..

Käyttäjä Yksi elämä aloittanut aikaan 17.02.2006 klo 17:35 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Yksi elämä kirjoittanut 17.02.2006 klo 17:35

Moi!

Kerran eräs kaverini lähetti mulle viestin, voitko tulla meseen. Menin ja kysyin, onko jotakin sattunut ja hän sanoi, ettei vain jaksa. Tajusin, että hänellä oli se niin tuttu jaksamattomuuden tunne päällä, kaikki tuntuu romahtavan ympäriltä jne. (Tiedän sen tunteen, olenhan itsekin käynyt sen niin useasti läpi.)

No, siinä me sitten juteltiin asioista ja kerroin jossakin vaiheessa hänelle hassun jutun koirastani. Me alettiin puhumaan ihan muista asioista. Tein sen tietoisesti, ohjasin keskustelun muihin asioihin. Kerran ihminen, jonka kanssa puhuin omista asioistani, sanoi jotenkin, että pitää muistaa, ettei jää pyörimään niissä pahoissa asioissa liian pitkään. Tajuan, että niistä voi olla vaikea päästä irti ja alkaa ajatella muita asioista. Kannattaa kuitenkin yrittää. Kun kaveri kertoo pahasta olostaan, voi olla hyvä jossakin vaiheessa vaihtaa aihetta, ohjata keskustelu joihinkin kivoihin asioihin. Tietenkin olisi ensin hyvä kuunnella ja sitten vasta puhua muista jutuista, ei kuitenkaan kannata jumittua niihin pahoihin asioihin. Se toimii ainakin joskus. (On toiminut minunkin kohdallani usein 😉)Masentunut näkee ympärillään kivoja asioita, niitä, mitkä jäävät helposti pahan olon varjoon. Kysyin ystäväiseltäni aina välillä, miltä hänestä tuntui ja hän sanoi, että voi vähän paremmin.

Kuuntelemalla, toiset huomaamalla, halimalla, hymyilemällä ja ”Mitä kuuluu?”-kysymyksellä on suuri merkitys ja yllättävän suuri vaikutus. 🙂

Muistakaa, että elämä voittaa aina!! Kaikilla on toivoa!!! 🙂👍

(Olis kiva, jos kirjoittasitte alle kommentteja ja kokemuksia auttamisesta.)

Käyttäjä En minä tiiä kirjoittanut 20.02.2006 klo 21:14

Jaksais muaki vaa kaverit kuunnella ku on paha olla.... se puhuminen on mun tapa selvitä..mä puhun siitä kunnes se ei enää muserra mua..

Käyttäjä Yksi elämä kirjoittanut 10.03.2006 klo 13:00

On tietenkin hyvä puhua asiat läpi, että niiden asioiden kanssa pääsee tasapainoon. Toi oli ehkä tarkoitettu niille, jotka kuuntelee.. 🙂 En tiiä..

Mutta jatka puhumista!! 🙂

Käyttäjä tawu kirjoittanut 16.03.2006 klo 15:51

Olen aina koittanut puhua vaikeista asioista ystävilleni
ja joskus olen saanut kuulla todella törkeää palautetta valitettuani "turhasta".
Sen jälkeen olen yleensä valittanut entistä enemmän toiselle ystävälle,
kunnes olen saanut asiani käsiteltyä läpi. Puhuminen auttaa.

Itse olen usein se kuunteleva osapuoli ja toivon,
että olen sitä myös jatkossa niin hyville ystäville, kuin vähän tuntemattomillekin.

Puhut viestissäsi täyttä asiaa ja toivon, että tämä saa ihmiset tajuamaan,
kuinka paljon pelkkä kuunteleminen auttaa.