ainainen rahapula

ainainen rahapula

Käyttäjä ujom86 aloittanut aikaan 30.10.2005 klo 14:59 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 30.10.2005 klo 14:59

oon huomannu et jostain syystä vaikka on fyrkkaa ihan hyvin kuukaudeks, mut sit aina tulee näitä hankintoja. Ja sit huomaa kuukauden puolivälissä, ei hemmetti!! Taaskaan ei riitä safkaa.. ☹️ joo joo mä tiiän mitä aijotte sanoo ”ruoka on tärkeempää ku jotkut hankinnat” plaa plaa.. ku musa ja soittaminen on enemmän ku harrastus mulle. melkee ku toinen elämä. Mut kyllä osaan miettii viksusti mitä tarviin ja mitä en, enkä kovin useesti osta mitään turhaan. Mut silti käy näin.. =/ sit 2007 pitää katella vähä tarkemmin mihin ne rahansa laittaa, ku on toinenki (toiv.) koska ei oo kivaa jos toinen elää siivellä.. oliks tarpeeks monimutkasta tekstiä? No en voi mitään jos on, ku kirjotin miten asian nään.. ja pliis en jaksa kenenkää huutoja, aina valitetaa etten muka saa syödyks tai mitään.. mä oon jo iso poika, ja tiiän mitä haluun ja mitä en. Mut sit rahat loppuu aina kesken. ☹️ mikä neuvoks?

Käyttäjä kirjoittanut 30.10.2005 klo 18:44

Tee tällai, laske paljonko sulla menee ruokaan kuussa vaikka, että 5 euroa päivä (en muuten tiedä riittäkö se vai mutta on esimerkki. Niin sitten kerrot sen 5 euroa *30 päivää eli on 150 euroa. Sen summan laitat kirjekuoreen ja otat sieltä joka päivä sen 5 euroa. tai voit ottaa minkä summan tahansa sulla mutta pääpointti on se, että ruokarahat on siellä kirjekuoressa ja niitä ei saa käyttää muuhun ku ruokaan.
Sitten mitä jää jäljelle, niin ne voi tuhlata miten haluat.
Paljonko muuten sulla menee kuussa ruokaan?

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 31.10.2005 klo 16:59

maanvaiva kirjoitti 30.10.2005 klo 18:44:

Tee tällai, laske paljonko sulla menee ruokaan kuussa vaikka, että 5 euroa päivä (en muuten tiedä riittäkö se vai mutta on esimerkki. Niin sitten kerrot sen 5 euroa *30 päivää eli on 150 euroa. Sen summan laitat kirjekuoreen ja otat sieltä joka päivä sen 5 euroa. tai voit ottaa minkä summan tahansa sulla mutta pääpointti on se, että ruokarahat on siellä kirjekuoressa ja niitä ei saa käyttää muuhun ku ruokaan.
Sitten mitä jää jäljelle, niin ne voi tuhlata miten haluat.
Paljonko muuten sulla menee kuussa ruokaan?

no en oo laskenu, varmaa menee enemmän karkkii.. 😳 no en mä voi sille mitään jos tykkään makeesta. 🙂 no miten sen ny sanois. ehkä jotain pari kymppii kerralla? tai no ei nii paljoo, riippuu paljo ostan ja riippuu mitä muuta pitää ostaa.. mut siinä on se onkelma et lippuun pitää olla varaa, ja sit ihan tällästä ylimäärästä tiiät kai? 😉 mut sit tullaa taas tähä harrastukseen, ja ihmisen ahneutee.. mikä on pahe. mut tän vkon pitäis pärjää parilla pitsalla mitä ostin. Ja pliis en tarvii huutoi, ku tällästä se opiskelijan elämä on. tiukkaa ja köyhää.. se on sit eri asia 2007, ainaki toiv. Joo mä tiiän et varmaan tunnun joittenki silmissä pikku lapselta, osittain. mut en voi sille mitään.. ku en oo normaali kuten et säkään, tai no miten se ny määritellään.. ku on nii monta asiaa mitä pitää hankkii.. mut sit käy nii et useimmiten rahat menee enne sitä. =( ku pitäis ostaa mielitietylle lahja, joo tiiän et on vähä myöhästä, mut parempi myöhään ku ei millonkaan.. 😀 mut ens kuussa ku jää ne vaadittavat 60e on minimi nii sit siitä pitää riittää koko kuuks. ja oon nii laista etten jaksa tehä safkaa, ku ensinnäkään ei oo halua, kiinnostusta tai intoo ym. koska ensinnäkin ei huvittais tehä ja masentaa.. tiiän et on prkleen huono tekosyy, mut näi on. joten ei oo ihme jos painoo ei tuu tai sillee.. ☹️ mut ei oo nälän tunnetta eikä janon eikä mitään sellasta. joten ei sillee oo mitään väliä.

Käyttäjä kirjoittanut 03.11.2005 klo 22:30

Mitä mie voisin vastata tähän. Pidän myös karkeista mutta en voi niitä syödä paljon yhtään. Sulla ja mulla on aivan eri tilanne. Mie asun kotona, mun vanhemmat ostaa kaiken mitä tarvitsen. Teen ne kotityöt mitä mulle kuuluu ja sitten saan viikkorahaa 10 euroa. Jos haluan jotain erityista niin siitä neuvotellaan. Yleensä teen jotain ylimääräisiä kotitöitä ja tienaan vähän enemmän. Voi olla meidän liikkeessä aina silloin tällöin töissä, nyt talvella voi olla safarifirmalle tulkkina, niin saan omaa rahaa.

Siis pääpointti on tää, mulla ei ole koskaan rahapula, koska asun kotona. Kun saan 10 euroa perjantaina, niin mulla voi olla se kokonaan jäljellä vielä seuraavana perjantaina.

Käyttäjä Harmiton82 kirjoittanut 04.11.2005 klo 15:28

Maanvaivan kirjekuori vinkki on aikasta hyvä jos ei yhtään osaa hallita rahankäyttöään. Tuohon kirjekuori hässäkkään kannattaa vielä lisätä kotikirjanpito menoista ja tuloista. Aluksi tietenkin ikävää ja tylsää, mutta maksaa tavallaan itsensä takaisin äkkiä. =) Itse pidän raha-asiat järjestyksessä laskentataulukossa, johon merkitsen kaikki tulot ja menot. Tämä auttaa näkemään mihin ne rahat oikeastaan menee. Esim. itselläni sapuskoihin(+satunnaiset päivittäistavarat) menee 90 - 150€/kk. Luokittelu kannattaa tehdä vaikka päivittäisiin, ruokailuihin, tavaroihin, sekalaisiin, kiinteisiin(vuokrat jne) ja tuloihin (tietty voi tehdä tarkemmankin, jos jaksaa) Muutaman päivän välein tulee kirjanpitoa päivitettyä, jolloin pysyy hyvin kärryillä rahatilanteesta.

Etsi kirjastosta joku kirjanpidon alkeet kirja ja sovella siitä itsellesi oma kotikirjanpito (tai kokeile etsiä netistä ohjeita kaksinkertaisen kirjanpidon merkitsemiseen). Netistä löytyy myös semmoinen ilmaisohjelma kuin Tappio (heh) jolla voi pitää kaksinkertaista kirjanpitoa. On tarkoitetty pikkuyrityksille ja yhdistyksille, mutta menee ihan hyvin kotikäytössäkin.

Samoin kannattaa luoda jonkinlainen budjetti eli talousarvio kuukauden kiinteistä menoista. Esim. Lasket yhteen varmat (ja kohtuu kiinteät) menot (puhelin, netti, vuokra jne.) Sitten lasket tulot yhteen (palkka, opintotuki jne.) ja lasket kiinteiden menojen ja tulojen erotuksen. Tuloksena saat sinulle käyttöön jäävät rahat kuukaudessa ja summan (tuloksen) sitten jaat ruuan, tavaroiden ja muiden härpäkkeiden kesken. Itse olen huomannut, että monet pyrkii ihan näppituntumalta pitämään raha-asiat hoidossa. Toimii ehkä aluksi, mutta kun laskuja ja muita menoja alkaa olla enemmän, niin helposti unohtuu ottaa huomioon esim. lehtilaskut jne. Viimeistään siinä kohtaa pitäisi jo tajuta pitää jotain kirjaa/budjettia, kun kolahtaa se puhelinlasku 2 - 3kk ajalta ja ei rahat riitäkkään millään ruokaan loppukuukaudeksi.

Itselläni oli myös tuo makeanhimo ongelma, mutta siitä pääsi yllättävän näppärästi eroon. Jätt vain sen ison karkkipussin hyllyyn ja otti pienen karkkilaatikon tai vaikka Pätkiksen. Vaikka laatikkko on paino/hinta-suhteeltaan huomattavasti kalliimpi, tulee se kuitenkin pitkässä juoksussa halvemmaksi. Makeannälän tyydyttää kuitenkin suhteellisen pienelläkin määrällä karkkia. Kokemuksesta tiedän, ettei semmoista karkkipussia kuitenkaan pysty säännöstelemään niin, että se tulisi pidemmän päälle kannattavaksi. =) Karkkien käytön vähetessä alkaa vähitellen tehdä yhä vähemmän mieli karkkia. Karkit on loppupelissä aikasta iso rahareikä. Nytkään en ole ostanut 2 viikkoon karkin karkkia, voisi kyllä seuraavalla kerralla ostaa jotain hyvää, kun kaikki menee päin persettä taas. =

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 04.11.2005 klo 15:34

maanvaiva kirjoitti 03.11.2005 klo 22:30:

Mitä mie voisin vastata tähän. Pidän myös karkeista mutta en voi niitä syödä paljon yhtään. Sulla ja mulla on aivan eri tilanne. Mie asun kotona, mun vanhemmat ostaa kaiken mitä tarvitsen. Teen ne kotityöt mitä mulle kuuluu ja sitten saan viikkorahaa 10 euroa. Jos haluan jotain erityista niin siitä neuvotellaan. Yleensä teen jotain ylimääräisiä kotitöitä ja tienaan vähän enemmän. Voi olla meidän liikkeessä aina silloin tällöin töissä, nyt talvella voi olla safarifirmalle tulkkina, niin saan omaa rahaa.

Siis pääpointti on tää, mulla ei ole koskaan rahapula, koska asun kotona. Kun saan 10 euroa perjantaina, niin mulla voi olla se kokonaan jäljellä vielä seuraavana perjantaina.

nii helppoohan sulla on ku on RIKKAAT vanhemmat. mulla ei oo isukkia ja äisikäkää ei oo ikuna välittäny musta. mut eiks pitäis pointi olla enemmän I T S E N Ä I S T Y M I N E N? koska tolla menolla sä asut kotona vielä 30veenäkin. mut mä voin olla iha helposti syömättä vaikka vkon, ku ei oo nälän tunnetta tai mitään.. syön vaa siks ettei oo kurjaa tyhjää oloo.. ja huom. sun ei tarvii ostaa ku karamellii levyi ym. mun pitää huolehtii siitä et on safkaa, ym. juttuja. mitä tarvitaan.. harmittaa vähä ku menin kyselee äiskältä rahaa.. =( vaikka silläki on aika tiukkaa.. maksan kyllä sit sille ku on fyrkkaa.. ku no joo tuskin se ketää kiinnostaa.. kuten ei mikään muutenkaa.. mut oon huomannu et vaikka jäis yli satanen, nii seki menee alle tai kolmes vkoski jo. =/

Käyttäjä kirjoittanut 04.11.2005 klo 20:47

Tosissani sulle ujom 86 nyt suutuin, itte pyysit toisessa otsikossa, että sulle vastaisin tähän. Olin jo kerran antanut tuon kirjekurivinkin, sen opin koulussa.
Eikä mulla ollut tarkotus sanoa, että oisin jostain rikkaasta perheestä. Ihan tavallisia työläisiä mun vanhemmat on. Ja yksityisyrittäjät eivät todellakaan helpolla ansaitse rahoja. Vissihi mie saisin joka päivä vähintää 10 euroa päivässä ja noin vaan ilman mitään kotitöitä, kai miellä kävisi kotiapulainen tekemässä kaikki munkin työt, jos olisimme rikkaita.

Mie olen ollut aika itsenäinen jo 13v asti, olen nämä vanhemmat saanut vasta pari vuotta sitten. ja välistä on kiva kun on aikusia jotka huolehtii. Pääsisin mie asumaan sellaiseen tuettuun asumiseen missä sie olet mutta musta on aivan sama kun opettelen itsenäistä elämistä kotona, vanhempien tuella. Ja toiseksi mun ruumiilliset sairaudet, mitä sulla vissiin eivät ole, tarvitsevat niin paljon apua muilta ihmisiltä eli mun vanhemmilta, että siksikin haluan vielä kotona asua. Mie en voi olla syömättä viikkoon, mun pitää syödä aivan säännöllisesti ja vielä oikeaa ruokaa mun diabeteksen ja epilepsian vuoksi. Mun pitää syödä vaikka ei olisi nälkä, muuten menee taju kankaalle.

Sitä paitsi mulle ja veljelle valmistuu kohta mökkitalo ihan tämän kodin viereen. Mie voi siellä alkaa opetteleen itsenäistä elämää heti, kun olen siihen valmis. Veli ei siellä asu jatkuvasti. Mitä se kelleen kuuluu, jos asun kotona vaikka 50 vuoteen asti. Vissihi on vaan mun ja mun vanhempien välinen asia.
Ottaa päähän tuommoiset herjaukset, kun yritän vaan olla kohtelias ja vastata kun pyydetään vastausta.

Käyttäjä kirjoittanut 04.11.2005 klo 22:09

ja mun mielestä ihminen joka asuaa tukiasunnosta ei ole sen itsenäisempi ihminen mitä on sellainen ihminen joka asuu vanhempien kanssa. molemmat tarvitsevat jostain syystä tukea, toisen tuen antaa joku vieras tukihenkilö, toisen tuen antaa vanhemmat. molemmat tuet ovat ihan yhtä hyväksyttyjä. mun mielipide.

Käyttäjä kirjoittanut 05.11.2005 klo 12:40

olen sitten tähän otsikkoon jo kirjottanut pari juttua, että, jos tämä ekana julkastaa voipi näyttää hassulta. mutta tämä on jatkoa ede. kirjotuksiin.

Onhan mulle kuitekin ujom samoja ongelmia kuin sulla. Nimitääin karkin himo. ostasin kyllä vaikka joka perjantain ison suklaalevyn, jos voisin sen syödä. Mutta mun pitää aina vaan mennä ohi karkkihyllyn vaikka mieli tekisi. Mie sanon itselleni, että suklaa on vaan hetken nautinto, mulla se olisi sairaalareissu. Mutta sillä tavalla pääsen eroon karkin himosta, kun laitan suuhuni vaikka hedelmäsokerin ja sitä imeskelen koko kauppareissun ajan. Niin onkin tavallaan suussa valmiina karkki ja mahollisesti sitten ei tulekaan suklaan himoa.

Vaikka sie sanot, että me ollaan rikkaita, niin ei mun tää äiti mulle kyllä antasi lainaa 50 euroa, jos pyytäsin. Se sanosi, että ei ole mikkään pankki. Jos tarvin jonkun ei niin välttämättä tärkiän 50 euron jutun mun pitää se säästää 5 viikkoa tai tehdä töitä, että sen ansaitsiin.
Miksi muuten sie et mene johonkin töihin koulun jälkehe. niin monet tekee.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 07.11.2005 klo 16:37

maanvaiva kirjoitti 05.11.2005 klo 12:40:

olen sitten tähän otsikkoon jo kirjottanut pari juttua, että, jos tämä ekana julkastaa voipi näyttää hassulta. mutta tämä on jatkoa ede. kirjotuksiin.

Onhan mulle kuitekin ujom samoja ongelmia kuin sulla. Nimitääin karkin himo. ostasin kyllä vaikka joka perjantain ison suklaalevyn, jos voisin sen syödä. Mutta mun pitää aina vaan mennä ohi karkkihyllyn vaikka mieli tekisi. Mie sanon itselleni, että suklaa on vaan hetken nautinto, mulla se olisi sairaalareissu. Mutta sillä tavalla pääsen eroon karkin himosta, kun laitan suuhuni vaikka hedelmäsokerin ja sitä imeskelen koko kauppareissun ajan. Niin onkin tavallaan suussa valmiina karkki ja mahollisesti sitten ei tulekaan suklaan himoa.

Vaikka sie sanot, että me ollaan rikkaita, niin ei mun tää äiti mulle kyllä antasi lainaa 50 euroa, jos pyytäsin. Se sanosi, että ei ole mikkään pankki. Jos tarvin jonkun ei niin välttämättä tärkiän 50 euron jutun mun pitää se säästää 5 viikkoa tai tehdä töitä, että sen ansaitsiin.
Miksi muuten sie et mene johonkin töihin koulun jälkehe. niin monet tekee.

no saaks kysyy miks joutuisit sairaalaan sitte jos söisit karkkii? =/ ja millä sä ny meet ku ei oo ketää joka palkkais. ja sitä paitsi ei jaksa tehä mitään töitä, ku on koko loppu elämä aikaa siihe. ja nytki oon ihan poikki..

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 07.11.2005 klo 16:46

maanvaiva kirjoitti 04.11.2005 klo 22:09:

ja mun mielestä ihminen joka asuaa tukiasunnosta ei ole sen itsenäisempi ihminen mitä on sellainen ihminen joka asuu vanhempien kanssa. molemmat tarvitsevat jostain syystä tukea, toisen tuen antaa joku vieras tukihenkilö, toisen tuen antaa vanhemmat. molemmat tuet ovat ihan yhtä hyväksyttyjä. mun mielipide.

no ei tietenkää se oo sen itsenäisempi.. enkä mä sitä tarkota, kyl mäki asuisin kotona jos saisin.. tai no, näi on parempi ku ei ketää huuda aina. no ei ollu tarkotus suututtaa.. *hali* =/ ja nimimerkkii en muista, mut mikäs ny menee päi mäntyjä? =/

Käyttäjä ultimate kirjoittanut 07.11.2005 klo 17:38

Mua ottaa päähän myös, kun kaverit aina sanovat, että hyvä sulla, kun on rikas isä. Moni sanoo, että vaihtaisi mun isän omaansa, kun olisi aina rahaa. Rahasta mulla, ei ole koskaan pula. Isää en ole koskaan edes nähnyt. Olen myös itsenäinen, on vaan sosiaalityöntekijä. Asuisin kotona, jos olisi koti.

Käyttäjä tunari kirjoittanut 07.11.2005 klo 20:13

Minä en syö koskaan karkkia mutta tupakkaa poltan vaikka ei olisi varaa. Sätkiä käärin ainakin viisi päivässä, armeijan jälkeen voisin yrittää lopettamista.
Meillekin koulun kotitaloustunnilla opettiin tuo kirjekuorisydeemi. Sitten teen aina ison kattilallisen lihakeittoo ja syön sitä koko viikon vaikka lihat olisi loppunut. Maistuu se lihalle silti. Sämpylöitä paistan itse ja puuroja syön paljon ne on halpoja. Hyvin mulla rahat riittää.

Käyttäjä ujom86 kirjoittanut 08.11.2005 klo 18:51

ultimate kirjoitti 07.11.2005 klo 17:38:

Mua ottaa päähän myös, kun kaverit aina sanovat, että hyvä sulla, kun on rikas isä. Moni sanoo, että vaihtaisi mun isän omaansa, kun olisi aina rahaa. Rahasta mulla, ei ole koskaan pula. Isää en ole koskaan edes nähnyt. Olen myös itsenäinen, on vaan sosiaalityöntekijä. Asuisin kotona, jos olisi koti.

niimpä.. joillakin sentään on isä. Mulla ku ei oo mitään muuta ku hirmu kurja olo aina.. ja ketää ei lohruta.. 😭: en haluu olla aina yksin, mut minkäs sille voi jos ketää ei kiinnosta.. :'(

Käyttäjä Harmiton82 kirjoittanut 09.11.2005 klo 19:08

ultimate kirjoitti 07.11.2005 klo 17:38:

Mua ottaa päähän myös, kun kaverit aina sanovat, että hyvä sulla, kun on rikas isä. Moni sanoo, että vaihtaisi mun isän omaansa, kun olisi aina rahaa. Rahasta mulla, ei ole koskaan pula. Isää en ole koskaan edes nähnyt. Olen myös itsenäinen, on vaan sosiaalityöntekijä. Asuisin kotona, jos olisi koti.

**profiilitieto editoitu**

On rahaa, ei ole rahaa??? Olenko missannut jotain? 😀

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 09.11.2005 klo 19:38

Laitoin kyllä palautteen ylläpitoonkin mutta sanon myös näin julkisesti. Ei ole mielestäni mitenkään oikein, että toisten profiileja laitetaan yleiseen keskusteluun. Profiilin näkee vaan kirj.oikeudet omaavat kirjoittajat, eivät siis kaikki lukijat.

Enkä muista missä ketjussa, ultimate, ei vielä tuntenut isäänsä. Kyseli täältä neuvoja miten hänet löytäisi. Siinä varmaan selitys raha-asiaan. Toivottavasti muistan henkilön oikein.