Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa, ja toivon että täältä saisi apua, kun sitä ei näytä muualta saavan. Äitini sairastui alkoholismiin noin kymmenen vuotta sitten. Olin tuolloin 9 vuotias. Isosiskoni on minua kuusi vuotta vanhempi. Äitini on ollut kaksi kertaa vieroituksessa. Ensimmäisellä kerralla odotin asialta liikaa. Elättelin 11-vuotiaan toiveita raittiista äidistä, että nyt kaikki paranee, ja ainainen helvetti loppuu. Koin kuitenkin suuren pettymyksen kun äiti alkoi juoda heti ensimmäisenä päivänä vieroituksen jälkeen. Äidin mennessä toisen kerran vieroitukseen en elätellyt toiveita ollenkaan. Niin monet tuhannet kerrat olin pettynyt, etten yksinkertaisesti jaksanut enkä uskaltanut toivoa asialta mitään hyvää. Sama helvetti jatkuisi kuitenkin. Äitini kuitenkin pysyi raittiina. Vasta muutaman vuoden jälkeen uskalsin alkaa taas luottamaan äitiini, niin muiden asioiden kuin juomisenkin suhteen. Neljän raittiin vuoden jälkeen äitini kuitenkin alkoi taas juoda. On juonut nyt noin vuoden verran. En tiedä koska olisin ollut mistään järkyttyneempi. Luottamus meni taas, eikä sitä tule enää takaisin.
Aiemmin en syyttänyt itseäni siitä että äiti juo. Muutin kuitenkin n. kuukausi sitten toiselle puolelle Suomea opiskelemaan. Koska olen kuopus äitini otti asian hirveän raskaasti, ja uskon että se on yksi syy miksi hän juo. Toistelen itselleni, että asia ei ole niin. En kuitenkaan saa itseäni vakuuttuneeksi.
Tällä hetkellä mieltäni painaa niin moni asia, että tuntuu siltä kuin hajoaisin hetkenä minä hyvänsä. En yksinkertaisesti jaksa enää. En olisi halunnut lähteä opiskelemaan 500km päähän, joten sopeutuminen on vaikeaa. Äitini tilanne painaa hirveästi mieltä, koska en ole kotona ja tiedä mitä siellä tapahtuu. Toisaalta halusin pois kotoa heti kun mahdollista, toisaalta en. Isoäitini kuoli viikkoa ennen muuttoani. Minulle maailman tärkein ihminen, isosiskoni, lähti elokuussa vaihto-oppilaaksi amerikkaan. Tuntuu siltä kuin tukehtuisin, eikä olo helpotu millään. Olen aina ollut sitä mieltä, että apua pitää hakea kun sitä tarvitsee. Aiemmin olen pitänyt itseäni sen verran vahvana, että selviäisin tästä itsekin. Olen nyt 19-vuotias ja ollut koko elämäni absolutisti -sitä tulen olemaan jatkossakin. Olen aina ns. hallinnut tilanteen ja pysynyt ”järkevänä”. Nyt kuitenkin pelottaa. On niin tajuttoman paha olla, en tiedä miten selviän. On niin turvaton olo uudessa ja vieraassa kaupungissa liian kaukana. Ei ketään läheistä ja luotettavaa ihmistä lähimaillakaan. Pelottaa enemmän kuin koskaan. Päätin hakea apua ylioppilaiden terveydenhoito säätiöstä, koska nyt tuntuu siltä että tarvitsen sitä. Täällä kaukana ei ole ketään kenelle puhua. Pää räjähtää kun asioita miettii yksin. Opiskelen sosiaalityöntekijäksi, ja luulen että olisi hyvä saada ensin omat asiat kuntoon. Lääkäri kuitenkin totesi vain kylmästi, että ”Vieraaseen kaupunkiin muuttaminen on aina vaikeaa. Varmasti monella muullakin opiskelut aloittaneella on samanlaisia tuntemuksia. Olo menee varmasti ohi, kunhan odotat vähän aikaa.” En tiedä miten olisin asian hänelle enää selvemmin esittänyt. Itku kurkussa lähdin lääkäristä pois, koska apua ei saa, vaikka kuinka pahalta tuntuu. Täytyy myöntää, nyt tuntuu vielä pahemmalta…