Ahdistus lapsuuden teoista

Ahdistus lapsuuden teoista

Käyttäjä Frkk aloittanut aikaan 29.04.2014 klo 14:00 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Frkk kirjoittanut 29.04.2014 klo 14:00

Moi.

Olen aina kuvitellut lapsuuteni ja nuoruuteni olleen hyvä ja normaali, mutta viime kuukausina ahdistavia muistoja on tullut mieleen.

Ollessani 7-8-vuotias yritin kavereiden kanssa kiskoa toiselta kaverilta housut pois koulussa välitunnilla. En muista mistä moinen ajatus edes tuli mieleen, mutta luultavasti ajattelin sen olleen vain leikkiä. Siitä kuitenkin tuli iso skandaali, opettaja piti pitkän puhuttelun ja luokkakaveritkin katsoivat karsaasti. Nopeasti se kuitenkin unohtui, ja olin myöhemmin hyvä kaveri myös tämän tekomme kohteen kanssa. Nykyään aikuisena tällä kaverilla kuitenkin ilmeisesti on mielenterveysongemia, en tiedä tarkemmin, koska emme enää ole tekemisissä, emmekä asu samalla suunnalla. En ollut muistanut tuota tekoani vuosikausiin, mutta kuultuani tyypin ongelmista se palasi ahdistavana mieleeni.

Toinen mielessä kummitteleva asia on se, kuinka noin 13-15-vuotiaana koskettelin nukkuvaa sukulaistyttöäni seksuaalisesti pariin kertaan. Hän ei kuitenkaan herännyt, eikä tiedä tästä asiasta mitään. Kerran myös tirkistelin häntä suihkussa. Nuokaan teot eivät sillä hetkellä tuntuneet niin pahoilta, enkä niitäkään jälkeenpäin edes muistanut. Nyt ne ovat kuitenkin palanneet mieleeni. Entä jos tyttö muistaakin kosketteluni jossain alitajunnassaan, ja se tulee vielä ilmi? Olemme hyvissä ja läheisissä väleissä, mutta tämä nuoruuden typeryys tulee aina ahdistavana mieleeni, kun tapaan häntä.

Nämä ahdistavat muistot ovat nyt palanneet voimalla mieleeni. En pysty keskittymään arkeen, eikä mikään tunnu hyvältä. Järjellä tiedostan, että olen tuolloin itsekin ollut lapsi, enkä ole ymmärtänyt mitä olen tehnyt. Silti en voi välttyä ajatukselta, että olen sairas ja perverssi seksuaalirikollinen. En myöskään voi tunnustaa tekoani tuolle serkulle, koska hänellä on elämässään hieman vaikeuksia, ja hän pitää minua luottoystävänään, joka ei koskaan kohtelisi häntä huonosti. Sellainen haluaisin ollakin, ja oikeastaan olenkin, mutta silti mielessä pyörii se, kuinka inhottavasti hänelle olen aiemmin tehnyt. Ehkä tämän tunnustuksen tarkoituksena nyt olikin saada suurin paine purettua.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 29.04.2014 klo 14:29

Hei nimimerkki Frkk ja toki muutkin,

Välitä! seksuaaliväkivaltatyön verkostohanke järjestää Tukinetissä liveryhmiä seksuaalisen väkivallan teemoista. Seuraava liveryhmä on keskiviikkona 7.5. klo 18-20. Silloin keskustelun teema on: Kunnioitanko toisen seksuaalisia rajoja?

Ryhmän ohjaajina toimivat Setlementti Naapuri ry:n Välitä! -hankkeen asiantuntijat.

Liveryhmä on avoin kaikille, joita teema kiinnostaa. Keskusteluun mahtuu mukaan 12 osallistujaa. Etukäteisilmoittautumisia ei tarvita. Tule rohkeasti mukaan keskustelemaan seksuaalisten rajojen kunnioittamisesta!