Ahdistus

Ahdistus

Käyttäjä Tukeaetsivä aloittanut aikaan 08.09.2019 klo 21:28 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Tukeaetsivä kirjoittanut 08.09.2019 klo 21:28

Olen 14 eli 8 luokalla ja mua on nyt ahdistanut kuukauden tosi paljon melkein joka päivä. Pahinta on se että, en tiedä oikein mistä tää johtuu. On kyllä muutama juttu mistä ainakin ahdistus tulee esim. Koulu, itsetunto, se että oon yksin valinnaisessa yksin enkä tunne ketään ja aina olen yksin ne tunnit. Joten osaisiko joku antaa neuvoja mitä tehdä kun itken melkein joka päivä kotona illalla ja miten saada ahdistus pois. 

 

 

Käyttäjä Jepjep111 kirjoittanut 16.09.2019 klo 21:00

Hei, onko koulussa jotain kuraattoria jonne voisi mennä juttelemaan? Voimia tilanteeseesi <3

Käyttäjä Henna_Saapas (Työntekijä) (Palveluoperaatio Saapas (Lasten ja nuorten keskus ry )) kirjoittanut 24.09.2019 klo 18:33

Hei, Kuten tuossa onkin vastattu, niin aina olisi hyvä kartoittaa niitä turvallisia aikuisia lähipiiristä, kenen kanssa voisi pohtia elämäntilannettaan.

Ajattelisin kuitenkin, että moni hakee täältä vertaiskokemuksia ja jakamista, joista voisi löytää jotain uusia näkökulmia itselleen. Onko olosi kohentunut tai oletko tehnyt jotain huomioita lisää, mikä aiheuttaa ahdistusta?

Olisiko mahdollista ,että kirjaisit ajatuksiasi paperille: Mitkä asiat kuormittaa? Mitkä asiat tuottavat iloa/ toimivat voimavaroina elämässäsi? Mikä on sinulle luovuttamatonta? Mikä saa aikaan surua? Keneltä olet saanut tukea elämääsi? Onko, jotain minkä toivoisit olevan toisin? Voitko muuttaa jotakin elämässäsi mikä lisäisi hyvinvointiasi? Nukutku riittävästi? Ulkoiletko? Liikutko? mitä ruoka /ravinto merkitsee sinulle? jne..

Kerrot, että tunnistat joitain asioita, mutta sitten on se osa, joka ei tavoita ahdistuksen syytä. Yksinäisyyden tunne on ihan oikea syy ahdistukseen. Voisitko kuvitella, että tunneillasi on muitakin yksinäisiä, jotka toivoisivat samalla tavalla, että joku huomaisi. Pyydä pariksesi rohkeasti tai kysy saako viereen istua.

terv. Nettisaapas Henna, Helsinki