Hei Ketzu!
Minulla on ihan sama ongelma, olen miettinyt, että mitä se on ja miten pääsen siitä eroon. Oireet ovat ihan samat, mutta mitä olen netistä katsellut, ne viittaavat myös paniikkihäiriöön.
Minun ahdistukseen ei ole aina mitään syytä, välillä stressaan todella paljon kaikista kouluun tms. liittyvistä asioista.
Minulla ei ole hetkeen ollut ahdistuskohtauksia ja viime viikolla sellainen tuli taas, yhtäkkiä. Eräs aamu vaan heräsin ja tunsin, etten saa henkeä, mahassa velloi ja oksetti. Tuntui, että haluan kuolla ja iski pelko ja ahdistus. Itku tuli hyvin voimakkaana ja tärisin. Oksensinkin. En meinaa koskaan saada itkua loppumaan ja itken useimmiten itseni ihan uuvuksiin. Itkun jälkeen en rauhoitu kuitenkaan kunnolla, vaan pelko jää sisälle kytemään ja kun tuntuu, että helpottaa, alkaa pelkäämään sitä, että se "kohtaus" tulee uudestaan. Ja silloin se yleensä tuleekin. Vaikka yrittää kuinka olla ajattelematta koko asiaa, se tulee koko ajan esiin, pelkona, että kaikki alkaa uudestaan ja se saattaa laukaista uuden kohtauksen.
Voin jo tässä kaksi päivää ihan suhteellisen hyvin, mutta tänään tuo sama ongelma tuli taas, rinnassa alkoi tuntua ahdistus, vatsa muuttui kummalliseksi, sellaiseksi kun jännittää ja pelkää jotain todella kovasti, tuli oksettava olo ja oli hiki, mutta kuitenkin kylmä ja tärisin, itku tuli taas. Yritin hillitä sitä, etten itkisi, onnistuinkin siinä jo muutaman tunnin, mutta sitten alkoi tuntua jo niin pahalta, että itku tuli itsestään, vaikka kuinka yritin taistella sitä vastaan.
Minulla näiden kohtausten välillä saattaa olla pitkäkin aika, mutta välillä niitä tulee koko ajan, esim. nyt. Viimeksi tällaista sattui keväällä. Minulla on myös sekin ongelma, että pelkään poikaystäväni jättävän minut, vaikka myöskin tiedän, että hän rakastaa minua. Ja eniten tässä jutussa minua harmittaa se, että tämä kaikki vaikuttaa hänenkin mielialaansa ja ahdistun vielä enemmän siitä, että jos tämä jatkuu pitkäänkin, pelkään, ettei hän enää jaksa katsella minua. Vaikka hän sanookin jotain aivan muuta. Pelkään, ettei hän jaksa sitä, ettei minusta ole antamaan tukea ja hellyyttä, kun kaipaan sitä itse niin paljon. Seksiäkään ei ole tämän ahdistuksen aikana ollut. Sekin pelottaa minua, että hän ajautuu kauemmas minusta. Ja poikaystäväni on vielä sellainen, että jos minua ahdistaa, hän katsoo, että haluan olla rauhassa. Ja jos pyydän häntä lähelle, hän luulee, etten ole halunnut sitä, koska olen kuulemma ollut "niin poissa-oleva". Tottakai olen suhteessa poissa-oleva, kun koko energiani kuluu siihen, että yritän olla tulematta hulluksi tämän ahdistuksen kanssa, pitää pelkoni kurissa ja itseni kasassa. Vielä enemmän tässä pelottaa juurikin se, kun en tiedä mistä tämä johtuu. Tuntuu, että tämä nakertaa suhdettakin. :/
Olen puhunut asiasta läheisilleni, mutta he eivät oikein ymmärrä tätä asiaa ja jankkaavat vaan, että kyllähän sille nyt joku syy täytyy olla. Mutta kun ei ole, tai sitten en vaan tiedosta sitä. Se voi olla, että kaikelle on syy, mutta yleensä kyllä tiedän, jos olen stressaantunut koulujutuista tai töistä. Useimmiten koko syy vaan on niin hukassa, sekin pelottaa minua todella paljon. Kuitenkaan tämä ahdistus ei kovinkaan paljon häiritse ns. normaalia elämääni vaan se tulee pikemminkin esille silloin, kun olen yksin. Jos ahdistus on pinnassa, se laukeaa silloin. Miksi?
Mitä tämä on? Kertokaa.. Oli aika sekava selitys, mutta olen ihan rikki ja väsynyt ja kaipaan vaan apua, toivottavasti tästä jonkun selvyyden otti.