Ahdistaa ja pelottaa

Ahdistaa ja pelottaa

Käyttäjä panik aloittanut aikaan 18.09.2005 klo 11:31 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä panik kirjoittanut 18.09.2005 klo 11:31

Muutin yläasteen jälkeen pois kotoa, toiselle paikkakunnalle, sillä pääsin todella hyvällä todistuksella ja ahkeran harrastuneisuuteni takia huippulukioon. Muutaman kuukauden omillani asuttua masennuin. Koulunkäynti kärsi pahoin univaikeuksien ja psykosomaattisten oireiden vuoksi. Kärsin myös anoreksiasta. Äiti pyysi monta kertaa minua muuttamaan takaisin kotiin, mutta se olisi mielestäni ollut luovuttamista. Vuoden kuluttua hakeuduin hoitoon ja kävin jonkinlaisessa terapiassa pari vuotta. Se tuntui silloin auttavan ja varsinkin lääkkeet mitä käytin silloin. Suoriuduin lukiosta jotenkuten, mutta en päässyt lähellenikään omia tavoitteitani. Tuntuu että sairaus pilasi koko lukioaikani. Opiskelun ja ihmissuhteet.

Lukion jälkeen olen harhaillut ja miettinyt mitä haluaisin tehdä. Olin välillä koulussa ja välillä töissä, tylsä työ ja hitusen kiinnostava koulu alkoi nopeasti tökkiä, koko elämä tuntua vähän merkityksettömältä. samoihin aikoihin olin elämäni raastavimmassa ihmissuhteessa. Poikaystäväni valehteli ja petti minua uskomattoman paljon. Olin tällöin niin masentunut ja ahdistunut etten pystynyt nukkumaan, hain unilääkkeitä. Lääkäri olisi määrännyt minulle sairaslomaa, mutta en halunnut luopua työstäni, joka oli urheilun kanssa ainoa hetki jolloin pystyin olemaan ajattelematta suhdettani.

Erosimme lopulta erittäin huonoissa väleissä. Seuraavat puoli vuotta meni hänen ja hänen ystäviensä välttelyyn. Meillä on paljon yhteisiä tuttavia jotka tuntuivat valitsevan kenen puolella ovat, sillä yhtäkkiä vanhat tutut eivät olleet enää tuntevinaan minua, tai sitten tuntemattomat ihmiset naureskelivat ja eräs jopa uhkasi yöllä vastaantullessaan pahoinpidellä minut. Kaikki siis siksi että poikaystäväni oli pettänyt minua, en tiedä mitä hän oli näille kertonut. Jossain välissä ahdistus kasvoi ylipääsemättömän suureksi. Mietin jatkuvasti mitä tarinoita minusta levitetään ja ylitulkitsin ihmisten ilmeitä ja eleitä. Aloin seurustelemaan maailman välittävimmän ja rakastavimman pojan kanssa, mutta siitä ei tullut mitään, sillä mitä läheisemmäksi hän tuli minulle, sitä enemmän minua ahdisti. Pelkäsin jatkuvasti että hän pettää ja kieroilee selkäni takana. Puhuimme asiasta ja hän ymmärsi tilanteeni, mutta minun oli pakko lopettaa suhde, sillä en kestänyt enää tilannetta.

Näihin aikoihin aloin saamaan voimakkaita paniikkikohtauksia ja psykosomaattisia oireita. En halunnut poistua kotoani, olin aloittanut syksyllä taas uuden koulun, ja kouluni kärsi tästä pahasti. Soitin psykiatrian poliklinikalle, mutta minulle sanottiin että tarvitsen sinne lähetteen lääkäriltä. Kävin lääkärissä, sain mielialalääkettä. Ilmoitin kouluun että olen sairaslomalla muutaman viikon.
Lääkkeiden käytön alettua lojuin kotona useita viikkoja. En nähnyt juuri ketään tai tehnyt yhtään mitään. Nukuin yli 12 tuntia joka päivä, en käynyt suihkussa enkä juurikaan syönyt mitään. Jos näin ystäviäni, väsyin reilussa tunnissa niin paljon että menin kotiin lepäämään.

Tilanne tasaantui kuitenkin ja menin takaisin kouluun. Minulla oli todella paljon keskittymisvaikeuksia koulussa. Sain paniikkikohtauksia ja minulla oli psykosomaattisia oireita. Kahlasin jotenkuten koulua, pyrin samalla uusiin kouluihin.

Viime keväänä päätin lähteä ulkomaille pariksi kuukaudeksi, halusin jotenkin irtautua omista kuvioistani.
Ulkomailla ollessani sain paniikkikohtauksia vielä muutaman kerran. Pari kuukautta meni nopeasti ja päätin jäädä sinne asumaan. Samoihin aikoihin rahatilanteeni meni erittäin huonoksi, olin sinnitellyt jo useamman vuoden luottokorttisotkujeni kanssa, joita olin onnistunut hommaamaan useita kappaleita. Menetin luottotietoni.

Tulin Suomeen hakemaan tavaroitani, tarkoituksenani lähteä parin päivän päästä takaisin. Tyhjäsin asuntoni jonka olin irtisanonut ja luovuin huonekaluistani. Parin päivän aikana menetin työpaikkani, lisäksi menetin asunnon johon minun oli tarkoitus muuttaa. Asiani tuntuivat olevan niin sekaisin ja rahatilanteeni niin huono, että päätin jäädä joksikin aikaa Suomeen.

Seuraavat kuukaudet meni virheitäni korjaillessa. Olin välillä todella masentunut, nostin lääkitystäni. En tiennyt yhtään mitä tekisin syksyllä. Jollain tapaa olin kääntänyt mielessäni koulun ikäväksi paikaksi. Olin todella innostunut siitä aloittaessani sen, ja minua harmitti kun aloin saada paniikkikohtauksia ja kouluni kärsi siitä. Mutta jotenkin olin onnistunut nyt kääntämään ajatukseni siten että koulu ei enää kiinnostanut minua.

Kesätyöni loppui elokuussa. En halunnut jatkaa sitä. En halunnut lähteä suomesta ja sekoittaa taas elämääni. Suunnittelin jääväni työttömäksi, mutta sekin ajatus alkoi ahdistaa, pelkäsin aikatauluttomuuden tekevän minusta saamattoman. Olen yrittänyt käydä koulussa, mutta saan siellä edelleenkin voimakkaita paniikikohtauksia, vaikka töissä niitä ei juurikaan ollut. Toisaalta haluiaisin hoitaa koulun loppuun, mutta tällä hetkellä en yksinkertaisesti pysty siihen. Tavoitteeni ovat aina olleet todella korkealla ja harmittaa että tämän sairauden takia en pysty opiskelemaan. Mitä sitten jos pääsen unelmakouluuni, mutta joudun keskeyttämään senkin ahdistuneisuuden vuoksi? En voi välttyä ajatukselta että olen jotenkin viallinen ja epäonnistunut. Häpeän lääkitystäni, eikä siitä tiedä kuin muutama lähin ihminen, heidänkään kanssa en mielellään puhu aiheesta, haluan unohtaa sen. En tiedä mitä minun tulisi tehdä päästäkseni eroon tästä. En oikeastaan edes usko pääseväni tästä eroon, ehkä minun on vain opittava elämään tämän kanssa.

Tämän vuoksi en voisi koskaan kuvitella saavani edes lasta. Ensinnäkin sairastusin varmasti niin pahaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, että lapseni otettaisiin huostaan, toiseksi en halua luovuttaa tälläisiä geenejä eteenpäin jonkun toisen kärsittäviksi. Enkä oikeastaan edes tiedä miten voisin muka ikinä perustaa perhettä, kun en kykene parisuhteeseen. Useimmat suhteeni ovat olleet pelkkiä seksisuhteita, ja jos olen halunnut niistä jotain enemmänkin, olen ollut yksin siinä suhteessa haluamassa sitä. Toki muutamat pojat ovat ihastuneet minuun ja halunneet seurustella kanssani, mutta mielstäni kaikista näistä jutuista on puuttunut jotain kipinää ja olen kyllästynyt jo alkumetreillä.

En tiedä vaikuttaako näihin suhdekiemuroihin myös jollain tavoin vääristynyt kuva itsestäni. Koska olin aika isokokoinen lapsi, sain aina ala-asteella kuulla olevani iso ja lihava. Minulla oli jotain syömishäiriön oireita jo 12-vuotiaana, mutta lukiossa vasta varsinaisesti sairastuin anoreksiaan. En ole koskaan pitänyt itseäni kauniina, enkä haluaisikaan olla sitä, sillä arvostan paljon enemmän muita asioita. Olen kuitenkin mallin mittainen, välillä tehnytkin niitä töitä rahan ja kokemuksen vuoksi. Saan usein kuulla kohteliaisuuksia ulkonäöstäni, mutta ne menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, silllä en todellakaan ole vakuuttunut siitä, enkä odota kuulevani tälläistä ihmisiltä. Välillä tuntuu, että ihmiset eivät edes jaksa tutustua minuun, heille riittää se että he ”saavat saalikseen” kivan näköisen tytön, jota voi pitää jollain tavalla kunniamerkkinään. Luin joskus tutkimuksesta, jossa todettiin että kauniit ihmiset elävät harvemmin onnellisessa suhteessa. Luettuani sen, minulle tuli todella katkera olo, en ole valinnut tätä, enkä näe sitä mitä muut näkevät.

Jotenkin minulla on kokoajan vain päällimmäisenä ajatus, että haluaisin vain että joku halaisi pahan oloni pois, miten ihmiset ovat niin kylmiä toisilleen. Haluaisin, että muistaisin yhtäkkiä lapsuudestani jotain todella traumaattista, mikä selittäisi tämän kaiken. Vai johtuuko tämä perinnöllisyydestä? Äidilläni on ollut paniikkihäiriöitä nuorena. Vai riittääkö tähän vain isän alkoholi-ongelma, johon äitikin on luhistumassa?

Kiitos kun jaksoit lukea tämän.

Käyttäjä Cheetah kirjoittanut 20.09.2005 klo 16:37

Huh huh. Tulipa todella tyhjä olo lukiessani tuota kirjoitustasi. Niin paljon...kaikkea.

Osaisinpa sanoa miten voisit jatkaa. Minulla vain valitettavasti pyörii samankaltaisia asioita päässäni; Mistä tämä kaikki johtuu? Miksi haen kouluun, enkä sitten kuitenkaan pysty sitä käymään? Tunnen itseni epäonnistuneeksi ja huonoksi kulkiessani terapiassa ja jättäessäni kouluja kesken.

Kaikki vain lähti luisumaan käsistä lukiossa, abivuonna en enää käynyt koulussa, ainoastaan kirjoituksissa. Tavoitteita oli ja on, mutta hyvin vähän olen saavuttanut.

Toivottavasti joskus saan selvyyden tähän kaikkeen. Toivottavasti menneisyys ei haittaa tulevaisuutta.

Tsemiä sulle. Voimia jatkoon!

Käyttäjä krisseeh90 kirjoittanut 29.09.2005 klo 14:38

mua ahdistaa myös aina koulussa...vaikka olenkin vielä peruskoulussa...9.lk.
sairastin vuosi sitten vaikeaa masennusta, mikä sai alkunsa koulusta..olin vakavan koulukiusaamisen uhri ja haudoin kokoajan itsemurhaa..olin aina yksin ja lopulta se rupesi olemaan niin kamala paikka että lintsasin..poissaoloja kertyi todella paljon ja asioihin puututtiin vasta kun numerot alkoivat tippua todella alas ja kotiin soitettiin..aloin käydä avohoidossa ja sielä puututtiin tilanteeseen..nyt olen vaihtanut koulua missä minulla on ystäviä...tai oli..tuntuu että olisin ihan ulkopuolinen kaveriporukassa...että he puukottaisivat selkään...niinkuin osa tekeekin...
saan paniikkikohtauksia ajasta ja paikasta riippumatta..ne vaan tulevat..ei saa henkeä,tärisyttää,tulee kuuma,oksettaa ja lopulta itken...se on kamalaa..ja niitä on ruvennut tulemaan tosi usein..luulen et nää on jotain jälkioireita viimevuodesta..sillon tapahtu paljon muutakin...kaverit jättivät etteivät saisi huonoa mainetta ja poikakaveri petti.
nyt olen onnellisesti yhdessä uuden jätkäni kanssa ja olen todella rakastunut...se auttaa jonkin verran...

mutta näin mulla...

jatkoja...

Käyttäjä kirjoittanut 29.09.2005 klo 15:01

Jatkuu. mulla on sellainen olo, että ei ole oloa. Onkohan tämä ihan normaalia, että kirjotusten jälkeen onkin niin sippi, että ei oikein osaa mitenkään olla. On niin kuin joku vaihe elämässä loppui, vaikka ensi viikolla vissiin taas elämä jatkuu normaalina.

Seuraava saa jatkaa...

Käyttäjä panik kirjoittanut 30.09.2005 klo 00:05

Niin, se on hassua, että paniikkikohtauksia tulee aina juuri silloin kun pelkää saavansa sen. Joskus saattaa unohtaa että ne on edes olemssa ja sitten niitä ei vaan tule. Mutta silloin kun pelkää paniikkikohtauksen tulevan, ei vaan voi ajatella mitään muuta, ei mitään muuta.

Tuntuu että poikaystäväni pettäminen jätti minuun niin raskaat muistot, etten uskalla tutustua enää uusiin ihmisiin. Järkytyin silloin miten vääränlaisen kuvan olin saanut tästä ihmisestä, ja pelkään että ihmistuntemukseni ei olekaan niin mahtava kuin olin luullut sen olevan. En jaksa vaivautua tutustumaan uusiin ihmisiin, sillä pelkään vain sitä millä tavoin he voivat vahingoittaa minua.

Käyttäjä neiti halla kirjoittanut 04.10.2005 klo 12:26

panik kirjoitti 30.09.2005 klo 00:05:

En jaksa vaivautua tutustumaan uusiin ihmisiin, sillä pelkään vain sitä millä tavoin he voivat vahingoittaa minua.

tuttu tunne, ja pelkään että jos annan itsestäni liikaa , niin he voivat vain käyttää näitä asioita hyväkseen tai minua vastaan. ei ole mielenkiintoa tutustua kun ajattelee vaan kaikista ensimmäiseksi pahaa ja epäilystä. toivon että pystyn vielä joskus vilpittömästi pitämään jostain ihmisestä ilman kokoaikaista epäilyä, ja toivon että sinäkin panik.

Käyttäjä elisali kirjoittanut 08.10.2005 klo 23:57

Lukio on erittäin ahdistavaa, liian kilpailuhenkistä. Kamalinta, mitä tiedän, on koeviikot. Musta koulussa on aivan kamalaa, ja vaikeinta on viitata ja olla aktiivinen, sillä pelkään epäonnistuvani. Ihanaa koulussa taas on säännölliset kontaktit muihin ihmisiin, sillä muuten jäisin omaan huoneeseeni. Toisaalta, olisi helpompi olla yksin, eikä tarvitsisi aina stressata toisia ihmisiä.

Joka kerta, kun menen kokeeseen, pelkään saavani sellaisen tilan, jossa en muista mitään ja kaikki tuntuu olevan ohi. Ehkä se on lievä paniikkikohtaus, en tiedä. Usein luen liikaa, enkä osaa enää jäsentää tietoa päässäni. Saatan istua vain paikoillani, ja olen viimeinen joka lähtee luokasta vaikken olisikaan tehnyt paljon mitään. Jokaiseen kokeeseen meneminen on vaikeaa, sillä jos saan tuollaisen kohtauksen, en todellakaan muista mitään ja saan huonon numeron.

Olen yrittänyt vähentää pänttäämistä, mutta se ei onnistu. Teen koko jakson ajan töitä, aloitan ajoissa koeviikkoon valmistautumiset ja teen aikataulun, jotta en panikoisi jo ennen koetta, miten kuitenkin yleensä käy. Olen koittanut myös erilaisia onnenamuletteja, lempivaatteita jne. Onko kellään mitään neuvoa, miten hillitä pelko omasta epäonnistumisesta? 😐

Käyttäjä lasia kirjoittanut 10.10.2005 klo 14:42

Mulla ei kovin montaa sairautta oon niinku giagnosoitu, mutta on ollut anoreksiaa, bulimiaa, viiltelyä ja polttelua, lint´sausta, holtitonta seksuualikäyttäytymistä, alkoholia ja jopa itsariyrityksiä.
Olen ollut koulukiusattu ala asteen ja se oli yhtä helvettiä, voin sanoo ihan suoraan.

Nykysin mulla on syömishäiriöitä ja mietin itsaria.
Mulla pitäis kaikki olla niin hemmetin hyvnin.
Mutta kun ei oon, eikä kukaan tiiä, mitä tunen.

Tänne nyt vaan aattelin kirjoiittaa, kun on kohtalotovereita ja jos vaan tää auttais mua ja teitä..

Käyttäjä neiti halla kirjoittanut 10.10.2005 klo 19:33

onhan täällä.. itsemurha pyörii päässä melkeimpä päivittäin, ois vaan helpompi luovuttaa, mutta jokin mua silti täällä pidättelee, jos vaan tietäis mikä niin ehkä saisin elämänilonkin takaisin.. Ulkonäkökeskeisyyteni on aivan kauhea, ja minusta tuntuu että se vaan pahenee kokoajan, mikään ei ikinä riitä.aina voisi olla pari kiloa laihempi ja aina löytyy lisää virheitä kropasta ja naamasta vaikka kuinka kehuttaisi, en tunne itseäni kauniiksi millään lailla. en ulkoisesti tai sisäisesti. Jotenkin aina torjun kaikki ihmiset, ärsyttää itseni, ärsyttää kun ei pääse ajatuksiaan karkuun. asiat kasaantuu päälle kun ei mitään saa hoidettua, eikä kiinnosta.vituttaa kokoajan. Ja sehän se, kukaan ei tajua miten pahalta musta tuntuu, ajatellaan vaan ja sanotaan laiskaksi ja saamattomaksi "ottaisit itseäsi niskasta kiinni" ja muuta plaaplaaplaata.. "taas se on vaan vähän pahalla päällä" ei jaksais.😞

Käyttäjä panik kirjoittanut 10.10.2005 klo 23:30

Koko tää elämä on yhtä suorittamista. Jos joutuu pysähtymään,ei vaan enää jaksa, silloin leimataan laiskaksi ja saamattomaksi. Mikä on kyllä ehkä ihan ymmärrettävää, ottaen huomioon, etten ole halunnut kertoa kenellekkään miksi en pysty jatkamaan eteenpäin. Kaikilla on käsitys, että minä vaan sählään ja leijun ilmassa ilman määränpäätä. Todellisuudessa tiedän liiankin hyvin mitä haluan, olen valmis uhraamaan liikaakin asioita sen eteen.

Anoreksiasta olen jollain ihmeen tavalla päässyt eroon. Mutta ihmisten kommentit ulkonäöstä sattuvat korvaan edelleen. Helvettiäkö se muille kuuluu miltä näytän. Vaivautuisivat tutustumaan ja katsomaan millainen ihminen ulkokuoreni alla on. Kertakäyttöistä. Kaikki tuntuu olevan vain kertakäyttöistä.

Käyttäjä saturnu kirjoittanut 18.10.2005 klo 22:49

MInulla aivan sama juttu, koin 14-vuotiaana liian rankan suhteen ikääni nähden. KOko itsetuntoni on poissa ,sillä minua petettiin ja valehdeltiin. SE oli liian paljon, olin niin nuori.
Sillä on paljon vaikuksia elämääni, nykyisinkin olen välillä turhan mustasukkainen ihan turhaan, enkä tahdo olla sellainen. tiedän etten oikeasti ole sellainen.
On vaikea kertoa tästä nykyiselle poikaystävälle kun hän ei tunnu ottavan sitä todesta..hän ei ymmärrä. enkä oikein tiedä miten sen saisi pois. minua myös ahdistaa,,