Ahdistaa ja masentaa

Ahdistaa ja masentaa

Käyttäjä Summer23 aloittanut aikaan 24.09.2018 klo 16:11 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Summer23 kirjoittanut 24.09.2018 klo 16:11

Mulle tapahtu jotain kamalaa enkä uskalla puhua siitä tai sanoa ääneen. Oon miettinyt et teen itselle jotain, mut en oikeasti halua kuolla. Olen niin uupunut enkä jaksa enää elää pelkojeni kanssa. Mä ajattelen aina pahinta kun ahdistuneisuus iskee päälle. En puhu enää läheisilleni koska en jaksa välittää. Tuntuu että saan kohta hermoromahduksen jos en saa olla yksin tai pääse lomalle.

Käyttäjä mariiia kirjoittanut 06.10.2018 klo 20:40

Moi! Ihan kamalaa kuulla jotain tällaista. En tietenkään tiedä mitä sulle on tapahtunut, mutta ihan mitä tahansa se onkin, niin mä lupaan sulle että sä tuut selviämään tästä! Se ottaa aikaa ja se on varmasti nyt todella raskasta, mutta sä pystyt siihen, ja elämä on oikeesti elämisen arvoista. Mä lupaan, että tuut myöhemmin olemaan kiitollinen siitä, että sinnittelit tän vaikean ajan läpi, koska elämällä on vielä niin paljon hyvää tarjottavanaan just sulle. Mä lupaan, että sä kestät ja oot tarpeeksi vahva selvitäksesi tästä.

Kannattaa ehdottomasti puhua jollekin luotettavalle läheiselle tai ammattilaiselle (koulukuraattori, psykologi tms.) asiasta, koska raskaan henkisen taakan kantaminen ihan yksin on aivan kamalaa ja uuvuttavaa. Voit myös kertoa asiasta esim. kirjoittamalla paperille, jos ääneen puhuminen tuntuu liian pahalta. Ota myös ihmeessä omaa aikaa jos tuntuu kuormittuneelta ja tarvitset sitä, mutta älä jää täysin yksin asian kanssa, jooko! Se vain pahentaa asioita, sen voin sanoa kokemuksella.

Jos se kamala tapahtunut asia on jokin sellainen, mitä joku toinen ihminen on sulle tehnyt, niin tee kaikki tarvittava, että saisit mielenrauhan sen henkilön suhteen. Jos se ihminen ahdistaa sua tosi paljon, on ihan ok sanoa siitä hänelle suoraan, eikä sun tarvitse nähdä sitä ihmistä enää jos susta siltä oikeesti tuntuu. Sä saat itse päättää ketä ihmisiä sun elämään kuuluu. Jos sua kohtaan on tehty rikos, tee ehdottomasti rikosilmoitus ja hae terapia-apua selvitäksesi traumasta! Jos taas olet itse tehnyt jotain mikä tuntuu pahalta, niin muista olla itsellesi armollinen - ihmisiä me kaikki vain olemme, ja kokemuksista oppii aina jotain tärkeää! Jos tämä ahdistava tapahtuma on jokin muu, niin siihenkin varmasti löytyy keinot selvitä siitä. Hae apua, kirjoita ajatuksia päiväkirjaan, pidä itsestäsi hyvää huolta, juttele ihmisille... Sä tuut selviämään! Hurjasti tsemppiä 😍