Ahdistaa

Ahdistaa

Käyttäjä Ahdistus2 aloittanut aikaan 19.06.2015 klo 21:05 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ahdistus2 kirjoittanut 19.06.2015 klo 21:05

Tervehdys.

Minua ahdistaa tällä hetkellä moni asia. Ahdistus alkoi melkein 2 kuukautta sitten, kun sain paniikkikohtauksen. En ole ennen saanut paniikkikohtauksia eikä se ole uusiutunut. Ahdistus ei ole jokapäiväistä, se tulee joskus aamulla ja joskus illalla ja joskus ei ollenkaan.

Paniikkikohtauksen aikana tuli erittäin kova kuolemanpelko ja luulin kuolevani jos menen nukkumaan. Kohtauksen jälkeen oli pari päivää aivan normaali olo, mutta sitten alkoi ahdistamaan elämän rajallisuus ja kuoleminen. Minua myös pelottaa tällä hetkellä moni tulevaisuuden uhkakuva, kuten sota tai terrori-isku. Pelkään myös että jos ja kun joku läheinen kuolee, kuinka selviän siitä.

Olen miettinyt johonkin terapiaan hakemista. En tiedä mitä kautta pääsee terapiaan ja onko se tarpeellista. Meneekö ohi ajan kanssa? En halua syödä mitään lääkkeitä. Ajattelin, että jos saan opiskelupaikan, menen puhumaan koulun terkkarille ja sitä kautta johonkin hoitoon.

Hyvää juhannusta kaikille! 🙂

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 19.06.2015 klo 22:25

Moi Ahdistus2,

Terkkarilla voi käydä puhumassa niin isommista kuin pienemmistä asioista, ja hänen kanssaan voi pohtia, mikä suunta olisi itselle oikea esimerkiksi ahdistuksen helpottamisen kanssa. Ahdistus voi lieventyä ajan kanssa, mutta jos se tuntuu häiritsevän elämää, siihen on ihan paikallaan hakea apua. Paniikkikohtaus voi tosiaan säilyä mielessä pitkään ja kuvailit hyvin, miten järkyttävä kokemus se voi olla.

Sinun ei tarvitse syödä lääkkeitä, jos et itse halua, ja näistä asioista voi ihan jutella esimerkiksi terkkarin tai muun henkilön (myös netissä/palvelevassa puhelimessa) kanssa, jos tuntuu että se voisi auttaa. Ilman muuta terkkarin kautta voi mennä myös hoitoon, jos siltä tuntuu. 🙂

Elämän rajallisuus, kuolema ja uhkakuvat ovat kyllä asioita, jotka voivat tuntua pelottavilta. Jokaisella voi olla yksilöllisiä keinoja pärjätä näiden ajatusten kanssa ja voittaa ne. Mikä rauhoittaa sinua, jos ahdistaa? Tai mikä voisi rauhoittaa, jos tuntuu ettet ole vielä keksinyt keinoa? Yksinkertaisetkin asiat (musiikki, peiton alle meneminen, läheiselle soittaminen, kirjoittaminen) tai vastaavat voivat olla avuksi. 🙂

Tsemppiä ja halauksia! Toivon että saat tarvitsemasi avun ja ahdistavat ajatukset helpottavat. Sä voitat ne kyllä, mukavaa juhannusta sullekin 🙂🌻