??

??

Käyttäjä Urski aloittanut aikaan 10.11.2013 klo 19:21 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Urski kirjoittanut 10.11.2013 klo 19:21

Olen 17v tyttö pk-seudulta.
Onko muilla samoja pakko-oireita? :/

(Tämä kaikki alkoi joskus 4-3 vuotta sitten ku olin kaverin kanssa ulkona lenkittämässä koiria niin joku vanha mies rupesi seuraamaan meitä metsässä ja sieltä pois melkeen kaverille asti. sen jälkeen olen nähnyt sitä miestä bussissa ja kaikkialla ja tuntuu että se seuraa minua kokoajan ihan sama minne menen kouluun kaverille tai kauppakeskukseen. minua on sen jälkeenkin seurattu kaikkialla mutta ei ole kyseessä sama henkilö. ja tätä seuraamista on jatkunut jonkin verran ja se myös loppui ennen kuin hain apua ja minulla todettiin ahdistuneisuus ja se todettiin tämän vuoden alussa.)
noiden seurailuiden takia/aikana minulle on tullut tavaksi repiä ihoa sormista. puran kaiken pahan olon tai jos ahdistaa tai on muuten vaan paha olla niin sormiini. teen sitä kokoajan joskus se vakavempaa ja joskus ei niin vakavaa. minulla on myös päässä jotain vikaa ja epäilen kokoajan masennusta tai mielialahäiriötä. Epäilen koska mielialani muuttuu joskus tosi nopeasti ja minulla joskus halu satuttaa itseäni jotenki ja olen aika unelias ja haluisin vaan nukkua koska unessa kaikki on paremmin ja elämä on unelmaa ja stressaannun tosi helposti kaikesta ja tämä repiminen ei ole kamalan tervejärkistä touhua ja haluan myös pestä kokoajan käsiä ihan ku ne olisi likaset ja testailen ovia kokoajan että ne on kiinni koska pelkään että joku tulee ja tekee jotain kamalaa ja tuntuu että olisin kokoajan surullinen jostain asiasta vaikka ei tarvisi olla tai asia ei liity mitenkään minuun. En uskolla puhua vanhempien kanssa koska pelkään että ne ei ota tätä tosissaan ennen kun on mustaa valkoisella.

Neuvoja?apua? :///

Käyttäjä degard kirjoittanut 10.11.2013 klo 21:22

En ole pitkään aikaan jaksanu kirjoitella tänne foorumille mutta aiheeseesi oli pakko 😋.

Itselläni alkoivat oireet 17v ja ovat jatkuneet siitä asti.Olen saanut ihan pakko-oire diagnoosin. Kuitenkin ahdistus ja oireiden vakavuus on vähentynyt huomattavasti. Ehkä aika on auttanut minua ja oma henkinen taistelu, sekä laiskuus tehdä rituaaleja 😀.

Masennus ja ahdistus kuuluu pakko-oireisiin joten ne myös vähenevät jos oireilu vähenee.
Suosittelen lukemaan Edna Foanin "KERRASTA POIKKI - VAPAAKSI PAKKO-OIREISTA JA RITUAALEISTA" ja soveltamaan erilaisia hoitomuotoja oireisiisi.

Tämä kaikki ei todellakaan ole helppoa niin olisi hyvä jos sinulla on joku joka tukee sinua ja tietää oireistasi. Ehkä sinun kannattaa kertoa ainakin toiselle vanhemmallesi. Häpeä voi tuntua suurelta, mutta rakastava vanhempi ymmärtää 🙂.

Nuo sinun mieliala häiriöt voivat liityä moneen juttuun, suosittelen juttelemaan jonkun alan ammattilaisen kanssa niistä.

Käyttäjä Urski kirjoittanut 11.11.2013 klo 01:12

Mä olen yrittänyt taistella näitä ongelmia vastaa mutta mikään ei tunnu auttavan :// mutta en aijo luovuttaa taistelemista!
Pitää etsiä ja lukea toi kirja!! 🙂
Mä olen yrittänyt puhua mutta niiden kiinnostus on erittäin pieni. Sillonki ku mulla todettiin ahdistuneisuus niin niitä ei kiinnostanu yhtään ja toinen vaan vitsaili.. ☹️ ainoa pelastaja on musiikki ja muutama tosi tosi tosi hyvä ystävä 🙂

Käyttäjä degard kirjoittanut 11.11.2013 klo 19:59

Niin mikään ei välttämättä auta vaikka kuinka yrittää. Sanoisin vain ,että älä anna uusien oireiden syntyä ja sairauden ns. "levitä". Ainakin itselläni vanhat oireet alkavat hävitä ajan kuluessa enkä anna uusille tilaa syntyä 🙂.

Jos vanhemmista ei ole avuksi niin kannattaa etsiä puheapua muualta. Koulussa psykologi tai kuraattori, nuorisopuolella on myös aikuisia joiden kanssa voi keskustella näistä asioista ja sitten myös sairaanhoitopiirissä pääsee keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa. Suosittelen, että yrität ainakin saada keskusteluapua yhdestä näistä.