VERISUONIPERÄINEN MUISTISAIRAUS

VERISUONIPERÄINEN MUISTISAIRAUS

Käyttäjä Mailis_Muistiliitto aloittanut aikaan 14.06.2018 klo 08:14 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä Mailis_Muistiliitto (Työntekijä) (Muistiliitto ry) kirjoittanut 14.06.2018 klo 08:14

Täällä olet tervetullut antamaan ja saamaan vertaistukea. Voit keskustella verisuoniperäiseen muistisairauteen liittyvistä asioista.

Yst. terv. Mailis

Käyttäjä mapeleena kirjoittanut 29.07.2023 klo 15:38

Minulla todettu varsin laaja vaskulaarinen degeneraatio aivojen valkoisessa aineessa Fazekas-luokka 3

Tehtiin myös CERAD-muistitesti, jossa ei mitään poikkeavaa. Olen kärsinyt unettomuudesta jo muutaman vuoden ja tilanne vain pahenee. En saa juurikaan koskaan normaalia unta. Unilääkkeillä nukun maksimissaan 4 tuntia. Lisäksi vaivaa masennus ja ahdistus .Tämä kaikki liittyy vaskulaarisen dementian oireisiin. Onkohan täällä mitään keskusteluryhmää tälle dementiatyypille, missä voisi vaihtaa kokemuksia  ja tietoa aiheesta.

Käyttäjä doli kirjoittanut 04.09.2023 klo 17:20

Hei,

olisin kaivannut kokemuksia henkilöiltä tai läheisiltä joilla todettu vaskulaarinen degeneraatio valkoisessa aineessa. Miten teidän oireet ilmenivät alussa ja millaisella aikavälillä oireet ovat pahentuneet? Äidilläni on todettu tämä yllä mainitsemani vaurio ja toivoisin vertasitukea. Miten toimia ja mitä odotaa tulevalta.

Käyttäjä Katia.j. kirjoittanut 30.11.2023 klo 00:25

Kiitos! Ihana kun löytyy joku paikka. Äidilläni viime vuonna todettu verisuoniperäinen dementia. Kukaan ei ole tarjonnut minulle tukea. Toivottavasti täällä on aktiivista keskustelua. Minulla ei ole ketään konkreettisesti tukena ja välillä romahdan suruun. Ensin olivat harhat, joita luulin psyykkisen sairauden aiheuttamiksi koska ne alkoivat melko pian äitini jäätyä leskeksi. Koronan aiheuttamat infarktit veivät muistin ja monet taidot kerralla viikossa. Kaksi vuotta ollut pelkkää luopumista.  Nyt on hoivakoti paikka, mutta siihenkään en ole tyytyväinen eivätkä ne muutamat muutkaan omaiset, jotka käyvät katsomassa äitiäni. T. Katia.j. ❤️

Käyttäjä Katia.j. kirjoittanut 30.11.2023 klo 00:35

Minun äidilläni on verisuoniperäinen dementia, mutta pään kuvissa ei näkynyt mitään muuta, kuin jotain harventumaa. Ei kuitenkaan selittävää syytä. Sen jälkeen ollut kaksi aivoinfarktia. Halusin vastata, vaikka sinun äidilläsi erilainen diagnoosi.

Minun äitini oli harhainen, luulin sitä psykoottiseksi masennukseksi koska hän oli jäänyt juuri leskeksi kun oireet alkoivat. Oli itse puolisonsa omaishoitaja. En huomannut niinkään muistissa mitään paitsi nyt jälkeenpäin ajatellen. Olisi varmaan edennyt hitaasti, jollei Korona olisi aiheuttanut niitä kahta aivoinfarktia. Muisti meni viikossa samoin osa kognitiivista kyvystä. Sanoja on palautunut. Ei voi tietää. Olen itsekin aika ulalla, koska en saa edes ja hoitokodin kautta mitään tietoa, muuta kuin mitä itse havainnoin. Äiti on osaksi samanlainen persoona kuin ennenkin, mutta välillä haavoittuvampi ja näyttää enemmän tunteitaan kuin terveenä. Kerron lisää jos haluat. Jos tämä edes yhtään osui samaan aiheeseen. 💕 Katia.j.

Käyttäjä Leenakaisa kirjoittanut 18.03.2024 klo 11:30

Hei, äidilläni todettiin noin vuosi sitten voimakasasteinen vaskulaarinen dementia ja mukana myös Altzheimerin tautia. Vointi vaihtelee melkeinpä päivittäin: on harhoja ja sekavuutta ja yleistä väsymystä. Joinakin päivinä käytös voi olla jopa riehakasta. Altzheimeriin on lääkitys, jonka pitäisi tukea muistia ja muisti on pysynyt kohtalaisella tasolla. Kunto on pysynyt vuoden verran suunnilleen samanlaisena, ehkä liikkuminen on etistä hankalampaa. Äiti asuu palvelutalossa, jossa oma huoneisto. Ei kuitenkaan enää liiku omatoimisesti syömään tms. vaan kotihoidon päätöksellä saa apua tähän. Onko kellään kokemusta, miten tämä sairaus etenee?

Käyttäjä Leenakaisa kirjoittanut 18.03.2024 klo 11:40

Hei, vastasin näemmä tuonne viestiketjun loppuun, mutta laitan vielä omia kokemuksia tähänkin. Äidilläni todettiin noin vuosi sitten voimakasasteinen vaskulaarinen dementia, luokka taisi olla III. Samalla todettiin myös Altzheimerin tauti, jossa siinäkin taisi olla lievää ja keskivaikeaa statusta. Äidin kunto on ollut vuoden verran suunnilleen samanlainen, tosin kunto vaihtelee melkoisesti. On hyviä, suhteellisen selkeitä päiviä ja sitten päiviä, jossa hän on todella sekava, puhuu "omituisia" ja jankuttaa samaa asiaa monta kertaa. Erilaisia outoja päähänpistoja tulee myös usein. Tarvitsen sen ja sen tavaran yms. Äiti asuu palvelutalossa, muutti sinne pian diagnoosin saatuaan. Asuu omassa huoneistossa, mutta ei enää liiku omatoimisesti syömään tms. Liikkuminen (kävely) on vuoden aikana huonontunut.