Muistisairaan omaisen tapaaminen

Muistisairaan omaisen tapaaminen

Käyttäjä Mnxmnx aloittanut aikaan 22.01.2023 klo 16:07 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä Mnxmnx kirjoittanut 22.01.2023 klo 16:07

Äitini on hoivakodissa vuodepotilaana, eikä pysty enää puhumaan ollenkaan, useimmiten ei tunnista, enkä useinkaan saa häneen ollenkaan kontaktia hänen luonaan käydessäni. Vierailut ovat raskaita, mutta koen syyllisyyttä, jos en käy. Mietin, kuinka paljon äiti enää hyötyy näistä vierailuista? Olenko itsekäs, jos jätän käymättä? Olen stressaantunut jo muutenkin arjen pyörityksestä, koska teen kahta työtä. Olen toisinaan niin väsynyt tähän, että itkettää. Silti kyseessä on mun äiti! Miten te muut jaksatte? Ja onko niin, että äitini hyötyy näistä vierailuista?

Käyttäjä mymission kirjoittanut 04.02.2023 klo 10:18

Harmi kun tässä vertaistukikanavassa on vaikea saada vastauksia ja tukea kysymyksiinsä. Halusin vastata, vaikka itselläni tuo tilanteesi on vasta edessäpäin. Tällä hetkellä isä odottaa hoivakotipaikkaa terveyskeskuksen vuodeosastolla. Nyt ei pysty enää kävelemään, puhumaan kylläkin. Vierailut ovat minulle tosi raskaita, vaikka hän niistä ilahtuu vielä. Ajattelen, että sitten kun hän ei enää tunnista ja reagoi minuun, voin käydä huomattavasti harvemmin, ei hän silloin enää osaa kaivata käyntejäni. Kokonaan käymättä ei pysty olla oman mielenrauhan vuoksi. Jonkunlainen tasapaino olisi löydettävä. Tämä on raskas ja pitkä matka läheiselle, traumaattinen mielestäni. Vertaistukea kaipaa, varsinkin kun omassa lähipiirissä ei ole ketään jakamassa kokemusta.