Muistihäiriöt vakavan uupumisen myötä

Muistihäiriöt vakavan uupumisen myötä

Käyttäjä Börnis aloittanut aikaan 07.04.2023 klo 16:08 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä Börnis kirjoittanut 07.04.2023 klo 16:08

Hei,

Olen sairastunut vakavaan uupumukseen ja sitä myötä masennus/ahdistushäiriöihin. Romahdin puoli vuotta sitten, jolloin työtilanne kriisiytyi hyvin vakavaksi, ja oma tilani sen myötä. Vakava uupumustila oli ollut päällä jo vuosia, itseni sitä kunnolla tiedostamatta. On käynyt ilmi, etten muista kunnolla asioita, tai että olisin tehnyt jotain asioita, jotka olen todistettavasti tehnyt.  Romahdusajan ympärillä oleva aika on käytännössä sumun peitossa. Tämä pelottaa, myös, sillä mua vastaan on nostettu syytöksiä (yrittäjyyys) ja sanomisiani/tekemisiäni käytetään mua vastaan. En pysty oikein puolustamaan itseäni, ja lakiavun hankkiminen ei ole aivan helppoa sekää, myös koska olen aivan raato, enkä meinaa selvitä perusarjestakaan. Lääkkeiden oikea-aikainen syönti on ollut myös haastavaa, en oikein luota edes dosettiin, että olisin laittanut lääkkeet sinne oikein. Mitä stressaavampi tai emotionaalisesti kuormittavampi tilanne, sen enemmän mössöksi muisti menee. Säihkädin todella, kun yksi ilta pari kk sitten, join vähän viiniä, siis oikeesti aika vähän, ja en muistanut seuraavana aamuna edellisestä päivästä lähes mitään. En puhelua jonka olin käynyt poikaystäväni kanssa (20min ja sopinut asioita), en sitä että olin laittanut (ihan järkevän ja selväsanaisen) myynti-ilmoituksen facebookkiin jne. Olin kauhuissani, ja olen siitä asti ollut todella varovainen, enkä juo vähääkään alkoholia, mutta myös pelottaa, etten tiedä, mitä en muista. Minulla on lääkäri, psykiatri ja terapeuttikonktaktit, ja olen asiasta puhunut heidän kanssaan, mutta nyt tilanteen laajuus (että vuosia on ollut tällaista) on vasta paljastunut, ja olen aika yksin tän kanssa enkä tiedä mistä aloittaa avun haku ja asian selvittely. Suvussa ei pitäisi olla muistisairauksia. Dissosiointi kuuluu myös psyykkiseen oireistoon, ja tämä varmaan osa syynä tässä vyyhdissä. 
Kaipaan tietoa ja lohdun sanoja. Elämä on ollut niin synkkää ja rankkaa todella pitkään, että tuntuu, ettei voimat riitä enää kaiken kannatteluun ja eteenpäin menemiseen.

Käyttäjä Muistiliitto_työikäiset kirjoittanut 11.04.2023 klo 16:43

Hei nimim.Börnis,

Tilanteesi ei kuullosta helpolta, mutta aina pitää uskoa, että toivoa ja valoa on tunnelin päässä. Hyvä asia on jo, että sait tänne kirjoitettua ja purettua kokemustasi. Nuo kaikki kuvaamasi asiat vaikuttavat muistiimme. Stressi, univaje, masennus luovat usein kierteen, josta on joskus vaikea päästä. Kun on stressiä, tulee univajetta ja masennusta tai toisinpäin. Työelämässä tämä on hyvinkin tuttua monille. Sinulla on lisäksi muitakin lisästressiä tuovia asioita, joten ei ole ihme, että ne vaikuttavat hyvinvointiisi, aivoterveyteen ja muistiin. Kirjeestäsi ei käy ilmi, minkä ikäinen olet,mutta näin päättelemällä voisin arvailla, että olet vielä nuori, kun puhut myös poikaystävästä.  Pahoittelut, jos tulkitsin väärin, mutta kysyn tätä siksi, että työikäisten muistisairaudet ovat hyvin harvinaisia ja enimmäkseen varhaiseen muistisairauteen sairastuvat ovat noin reilun 40 -65 välillä. Lisäksi useat niistä ovat silloin myös perinnöllisiä, joten mikäli lähisuvussasi on tällaista, on siitä hyvä jutella lääkärin kanssa. Kirjoitat kyllä, ettei sinulla ole tietoa, joten uskon että tämä olisi jotenkin ilmennyt. Sinulla on monta hyvää ammattilaiskontaktia, ja ainakin lääkäri/psykiatri osaa kyllä tehdä tarvittavat toimenpiteet sen suhteen, että pääset eteenpäin neuropsykologille, joka tekee nämä työikäisten muistitutkimukset, mikäli siihen olisi aihetta. Niihin tarvitaan siis lähete.

Uskon kuitenkin, että kun saat tilannettasi helpottumaan, helpottuvat myös muistin ongelmat. Alkoholi ei tietenkään koskaan ole hyvä ratkaisu, mutta huomasit hienosti sen itsekin, joten siinä on jo yksi hyvä päätös kohti aivoterveyttä. Toivottavasti voit jutella tästä ammattilaisten kanssa ja saat heidän kauttaan tukea tilanteeseesi. Kovasti tsemppiä ja uskoa sinulle, että asia kerrallaan hoitamalla kaikki järjestyy.