Kun vanhus ei suostu hoitoon

Kun vanhus ei suostu hoitoon

Käyttäjä vikanet aloittanut aikaan 13.11.2022 klo 11:52 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä vikanet kirjoittanut 13.11.2022 klo 11:52

Äidilläni on kaikki oireet, jotka viittaavat johonkin aivoperäiseen sairauteen. Kuitenkaan hän ei suostu menemään lääkärille vaikka lääkäri, sairaanhoitaja, vanhustyöntekijä ja minä olen sitä ehdottanut. Aina on vastannut ettei hän hullu ole. Oma terveyteni on jo henkisesti niin loppu, että olen nyt luovuttanut kokonaan, en enää jaksa kuunnella sitä syyttelyä, haukkumista ja vähän väliä sellaista huutelua että mukana toivon hänen kuolemaansa. Olisiko parasta, että annan olla enkä ole enää missään tekemisissä äitini kanssa, vasta sitten kun tilanne on mennyt siihen pisteeseen ettei hän pärjää enää yksin kotona. Miksi pilaisin oman henkisen terveyteni ihmisen kanssa, jolle ei voi mitään.

 

Käyttäjä Mailis_Muistiliitto (Työntekijä) (Muistiliitto ry) kirjoittanut 29.11.2022 klo 12:34

Hei Vikanet, huomasin, että tähän ei ole tullut keskustelua k.o. aiheesta. Auttaisikohan huoli-ilmoitus? Alla oleva teksti on Vanhus- ja lähimmäispalveluliiton sivuilta.

  • Voit neuvoa ikääntynyttä tai hänen läheisiään ottamaan itse yhteyttä kunnan vanhuspalvelujen tai palveluohjauksen työntekijöihin.
  • Ellei asia etene ikääntyneen ja hänen lähipiirinsä kanssa yhteistyössä ja keskustellen, voit tehdä huoli-ilmoituksen. On hyvä tässäkin vaiheessa kertoa ikääntyneelle, että olet huolissasi ja haluat auttaa.
  • Huoli-ilmoituksen tekemiseen riittää pienikin huoli.
  • Huoli-ilmoitus tehdään kunnan/kuntayhtymän vanhuspalvelujen tai palveluohjauksen viranomaisille. Etsi yhteystiedot kunnan nettisivuilta tai kysy neuvonnasta. Joissain kunnissa huoli-ilmoituksen voi tehdä myös sähköisellä lomakkeella. Lomake voi löytyä nimellä huoli-ilmoitus tai ilmoitus sosiaalihuollon palvelutarpeesta.
  • Kerro huolestasi ja ikääntyneen tilanteesta: kenestä olet huolissasi ja miksi.
  • Huoli-ilmoituksen saatuaan ammattilaiset ottavat vastuun tilanteesta, arvioivat hoidon ja avun tarpeen.
  • Huoli-ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti.

Toivottavasti saat asiaa eteenpäin, ihan jo oman jaksamisenkin kannalta.