kuinka minun pitää toimia

kuinka minun pitää toimia

Käyttäjä virvej aloittanut aikaan 14.05.2020 klo 10:16 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä virvej kirjoittanut 14.05.2020 klo 10:16

hei, äitini on 90 -vuotias ja hänelle on viimeksi 10/2019 tehty CERAD-testi jonka tulos oli 16/30. Nyt ainakin hänen lähimuistinsa on todella huono. Monta kertaa päivän aikana hän kysyy ja etsii samoja asioita. Hän on joutunut nyt pari kuukautta asumaan minun luonani koska hänen asunnossaan on putkiremontti. En tiedä kuinka paljon tämä vaikuttaa häneen? Kotonaan hän on 3-kertaa saanut aikaiseksi palohälytyksen unohtamalla ruoan hellalle, onneksi ei kuitenkaan syttynyt tulipaloa vaan palohälytin pelästytti naapurit. Äitini ei itse kuullut hälytintä eikä myöskään hälyttimen soimisen syytä. En tiedä kuinka minun tulee toimia, en voi pysyvästi hoitaa äitiäni ja hän on vastaan kaikkea apua mitä olen yrittänyt hänelle järjestää ja mitä hänelle on tarjottu. Kuulolaitteen ja turvarannekkeen käyttö on hänelle ehdoton EI. Kesäkuun alussa hänen pitäisi muuttaa takaisiin remonttoituun asuntoonsa, mutta pelkään kuinka asunnon muutostyöt vaikuttavat häneen. Pitäisikö minun tilata hänelle uusi muistitesti? Olen todella aivan tietämätön ja avuton kuinka minun pitää toimia.

 

Käyttäjä Mailis_Muistiliitto (Työntekijä) (Muistiliitto ry) kirjoittanut 04.06.2020 klo 13:49

Hei, vastailen täältä Muistiliiton puolesta sinulle, koska huomasin, että tähän ei ole kukaan vastannut. Esittämäsi perusteella huomaan että olet ymmärrettävästikin huolissasi äitisi selviytymisestä. Äitisi on ehkä jo päässyt muuttamaan takaisin remontoituun kotiinsa. Kerroit huolestasi että miten hän soputuu takaisin omaan kotiinsa asuttuuaan viikkoja luonasi. Muistisairaalle tutut tavarat, samoilla paikoillaan olevat valokuvat, taulut, tutut huonekalut jne tuovat turvallisuuden tunnetta, joka helpottaa sopeutumista uuteenkin paikkaan.

Kuulostaa siltä, että turvallisuuteen liittyvät asiat ovat nyt syystäkin pinnalla. Ei kannata jäädä yksin pelkäämään mitä tapahtuu vaan suosittelen ottamaan yhteyttä oman kunnan vanhuspalveluista vastaavaan sosiaalityöntekijään ja pyytämään palvelutarpeen arviointia. Siinä katsotaan äitisi kokonaistilanne sekä mietitään millä edellytyksillä hän pystyisi asumaan turvallisesti kotonaan, mutta myös millä tavoin voidaan kunnioittaa hänen omaa tahtoaan.

Toivottavasti tästä on apua. Voit myös tarvittaessa soittaa Muistineuvo tukipuhelimeen, josta saa neuvontaa ja opastusta toistaiseksi joka arkipäivä.