Äidin muutto ympärivuorokautiseen hoivaan

Äidin muutto ympärivuorokautiseen hoivaan

Käyttäjä Muistisairaus aloittanut aikaan 11.10.2022 klo 12:10 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä Muistisairaus kirjoittanut 11.10.2022 klo 12:10

Hei ,  miten ikinä saamme äidin muuttamaan kodistaan ympärikautiseen hoivaan.  Pisteet  14/30. Asuu yksin  kotona. Kotihoito käy 2 krt / pv.  Edunvalvonta ei vielä voimassa. Jonossa hoivakotiin. Kun paikka vapautuu, pelkään että emme saa häntä  lähtemään sinne. Suuttuu kun aiheesta  edes puhutaan. Kieltää kaiken avun tarpeen ja on sairaudentunnoton. ” tämä on minun koti, antakaa olla”  Pelkää tulevaa. Hoiva ei saa häntä edes suihkuun. Pyykkiä ei pestä ym  Tilanne tuntuu kaoottiselta.  Mitä tehdä kun puhe ei auta.

Käyttäjä AnuLiisa kirjoittanut 10.11.2022 klo 22:27

Hei, täsmälleen sama tilanne oli minullakin ja tilanne on päällä edelleen. Äitini meni hoitokotiin omin jaloin kotihoitajien avustamana ....huijaamalla. Hirveää... kyllä. Muuta vaihtoehtoa ei vaan enää ollut kaatumisien, sairaalareissujen jälkeen ja kun kotihoito kävi 3krt/vrk.
Nyt on oma huone, ruokaa säännöllisesti, tekemistä, käynnyt kampaajat/jalkahoidot läpi innoissaan mutta.... valittaa edelleen. Minulle valittaa, mutta paikan päällä kaikki sujuu omaan tahtiin. Päätös oli joka tapauksessa oikea. Hän on nyt turvassa.
Edunvalvontapaperit kannattaa tehdä heti. Itse ehdin tehdä ne pankin avustamana 5 kk ennen hoitokotiin menoa.
Juttele kotihoidon kanssa ennen kuin hoitopaikka vapautuu, koska soiton tullessa ei aikaa päätöksen tekoon anneta. On jo lottovoitto että hoitopaikan yleensä saa.
Tsemppiä. 

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: lisäsin lauseita