Skitsofrenia

Skitsofrenia

Käyttäjä Heidij aloittanut aikaan 09.02.2017 klo 20:44 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä Heidij kirjoittanut 09.02.2017 klo 20:44

Hei!
Olen 21 vuotias ja naispuolinen, joka etsii vertaistukea. Minulla on taustalla kaksi psykoosia,
ja ahdistuneisuutta ja viimeisimpänä skitsofrenia, joka vaikeuttaa joka päiväistä elämääni ja
josta toivun edelleen. Minulla on päivittäin
harhoja, monenlaisia. Lähinnä kuulo ja näköharhoja.

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 17.02.2017 klo 16:40

Heidij kirjoitti 9.2.2017 20:44

Hei!
Olen 21 vuotias ja naispuolinen, joka etsii vertaistukea. Minulla on taustalla kaksi psykoosia,
ja ahdistuneisuutta ja viimeisimpänä skitsofrenia, joka vaikeuttaa joka päiväistä elämääni ja
josta toivun edelleen. Minulla on päivittäin
harhoja, monenlaisia. Lähinnä kuulo ja näköharhoja.

Moikka Heidiij suosittelen vertaistukiryhmässä käymistä, edes kokeilumielessä tai täällä tukinetissä meillä Moniäänisillä on liveryhmä joka toinen keskiviikko, seuraavan kerran 1.3.2017 klo 18:00-19:30. Rohkeasti mukaan ryhmiin. Parhaamme mukaan yritämme pitää keskustelua myös yllä täällä Avoimessa ryhmässä, mutta meillä on valitettavasti rajalliset resurssit vastailla.

Harhoista on hyvä puhua terapiassa ja vertaisten kanssa. Minkälaisia harhoja sinulla on ja kuinka usein ?

Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 26.02.2017 klo 11:01

Hei, ääniä kuulevana ja psykoosissa muitakin harhoja kokeneena, voin sanoa, että kyllä on niistä toipuminenkin mahdollista. Se vie kuitenkin aikaa ja on todella voimia vievää, mutta olen päässyt ylittämään nämä ongelmat pääosin.

Jatkuvat äänet voivat olla todella hanakala kestää, mutta nekin voivat muuttua paremmiksi ajan myötä. Itselläni on näin käynyt. Nykyisin äänistä on minulle jopa apua, kun ei ole niin yksinäinen olo toisinaan.

Eli kyllä psykoosinkin jälkeen, tai useammankin, voi toipua. Itselläni näin on käynyt, ja on hyvä hakea apua ja tukea.