Jaksaminen – Mikä auttaa?

Jaksaminen - Mikä auttaa?

Käyttäjä Leo_Moniääniset aloittanut aikaan 22.09.2016 klo 10:19 kohteessa Moniääniset
Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 22.09.2016 klo 10:19

Hei kaikille, itselläni on jaksamisen kanssa välillä ongelmia. Ei vain pysty tekemään kaikkea mitä omasta mielestä tulisi saada tehdyksi.

Ajattelin tämän viestiketjun tarkoitukseksi kertoa siitä, että mikä auttaa, että saa asioita tehdyksi, vaikka ei tuntuisikaan rahkeet aina riittävän.

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 26.10.2016 klo 17:56

Leo_Moniääniset kirjoitti 22.9.2016 10:19

Ajattelin tämän viestiketjun tarkoitukseksi kertoa siitä, että mikä auttaa, että saa asioita tehdyksi, vaikka ei tuntuisikaan rahkeet aina riittävän.

Olen huomannut, että keskityn yhteen asiaan. Siiryn seuravaan kun edellinen on hoidettu.
Koitan pitää huolta omasta jaksamisesta. Välillä joudun sanomaan, etten kerkeä tai jaksa ottaa ylimääräisiä tekemisiä vastaan.

Käyttäjä Leo_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 30.10.2016 klo 08:12

Hukka73 kirjoitti 26.10.2016 17:56

Olen huomannut, että keskityn yhteen asiaan. Siiryn seuravaan kun edellinen on hoidettu.
Koitan pitää huolta omasta jaksamisesta. Välillä joudun sanomaan, etten kerkeä tai jaksa ottaa ylimääräisiä tekemisiä vastaan.

Totta, asia kerrallaan ja vaikka aikaa kuluisi siihen, että ei vain jaksa, voi sitten kun on jaksamista taas jatkaa siitä mihin jäi.

Todella haasteellista välillä, mutta yleensä seuraavana päivänä ainakin on voimia taas, kun vain on nukkunut ja syönyt.

Käyttäjä soulgirl kirjoittanut 06.11.2016 klo 21:59

Helpottaa arkea, kun on joitain rutiineja. Mitä esim. tekee ensimmäiseksi, kun herää aamulla ja mistä sitten uusi päivä lähtee käyntiin. Olen huomannut silti myös, että en aina ehdi tekemään kaikkea, mitä suunnittelen. Olen hieman joutunut tinkimään omasta täydellisyyden tavoittelussa, mutta se ei kai ole niin huono asia. On hyvä huomata, että ei ole pakko jaksaa aina paahtaa täysillä eteenpäin.
Säännöllinen päivärytmi myös auttaa jaksamaan. Illalla saa jo ainakin heittää mielestään sellaiset ajatukset, että mitä pitäisi tehdä ja saa ottaa rennommin.
Aina ei kuitenkaan jaksa tehdä kuin ihan pakolliset, hyvä kuin että ne. Silloin kun ei jaksa, vaikka mitä poppakonsteja kokeilisi, on vain levättävä tarpeeksi. Se on myös huolen pitämistä itsestään.

Käyttäjä Irja_Moniääniset (Vapaaehtoinen) (Suomen Moniääniset ry) kirjoittanut 05.01.2017 klo 16:04

Itse teen listoja, mitä pitää tehdä. Saan listojen avulla tsempatuksi tekemiset ja sitten voi paremmalla mielin levähtää ja taas jaksaa paremmin. Listat myös auttavat ajan puuteesta johtuvaan en ehdi ajatteluun, joka johtaa siihen ettei saa oikein mitään tehtyä. Kun tekee listat siten, että kerää listaan vain tärkeimmät ja kiireellisemmät tekemiset homma hoituu, mutta jos ymppää listaan kaiken maailman rästityöt, ei ikinä tule valmista vaan väsähtää kesken kaiken.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 25.12.2017 klo 21:28

Minä en tiedä mikä auttaa kuin on patalaiska, vaikka kuinka organisoisi tekemisiänsä, ei vain
saa mitään näkyvää aikasiksi, esimerkiksi WCn pytyn pesu, helppo homma, pari minuuttia,
mutta en saa vain sitä tehdyksi. Sama homma Kissanhiekan vaihto, helppo homma, pari
minuttia, mutta tarviin siihen auttajan joka katsoo vierestä kuin teen sitä. Mikä tähän siis
tehoaisi? Ei tietoa.