Heps,
Raapustan omia ajatuksia muidenkin luettavaksi.
Vaimollani on pitkäaikainen kuntoutushistoria mielenterveyden haasteista. Johtuu ihan nuoruudesta saakka elämässä tapahtuneista asioista.
Olen ollut jonkinlainen tuki ja turva hänelle ja varsinkin alkuaikoina, kun hyväksyin hänet sellaisena kuin hän on. Se tunne, että hän riittääkin omana itsenään saattoi auttaa elämässä eteenpäin. Tilalle tuli kuitenkin jonkinlainen ”kiire” elää, kokea kaikki se mitä ”muut” ovat kokeneet jo siihen ja siihen ikään mennessä.
Olemme mielestäni saaneet kohtalaisesti saavutuksia elämässä. Vaikka haasteellisiakin vaiheita on ollut parisuhteen aikana myös minulla, mm. jatkuvan työnhaun talvia ja työnohessa opiskelua.
Työkuviot ovat nyt järjestyneet, maksamme lainaa omakotitalossa asuen ja perhe on täydentynyt esikoisella. Olemme yhdessä sopineet, että vaimo voi hoitaa lasta kotona siihen saakka kun päiväkoti alkaa tuntua ajankohtaiselta. Minä hoidan taloudellisen vastuun ja olen lapsen kanssa aamut sekä heti töistä kotiutuessa loppupäivän. Vaimoni on kuitenkin ollut voipunut ihan ymmärrettävästi – päivät täyden palvelun viihdetyöntekijänä lapsen ollessa hereillä.
Olen yritellyt tarjota apua kotitöissä, mutta vaimollani on omat rutinoituneet tapansa hoitaa asiat. Pieniä hommia auttelen esim. ruuanlaitossa. Melkein tekisi mieli sanoa, että vaimolla on kaksinkertainen työ jos jotain saan luvan tehdä itsenäisesti – alkuohjeistus ja jälkitarkastus 😀 talon ulkopuoliset työt hoidan. Niistäkin tulee välillä napinaa, miksi häkkivarasto ei ole pysynyt siistinä tms.
Nyt on ollut mielestäni lapsiperhearkea jo sen verran, että näen miten tämäkään ei ollut se jokin salaperäinen tavoite mitä vaimoni elämässään lopullisesti tavoittelee. Päivät vailla määränpäätä tai elämä ilman suuntaa on mielestäni vieressä katsoessa aiheuttanut vaimolle ahdistusta. Olemme keskustelleet erilaisista työ- tai arkikuvioista mm. haluaisiko vaimoni töihin, opiskelemaan, toiminimellä yrittäjäksi. Tai mitä hän haluaisi tehdä elämässään jos voisi päättää taloudellisesti riippumattomista syistä – avustustyö tms. merkitykselliset ja mielekkäät askareet. Suunnittelemme lisäksi tulevaisuudessa olevia hyviä asioita tai tavoitteita, mm. matkustelu.
En tiedä enää mikä auttaisi. Harrastukseni ovat tippuneet käytännössä katsoen kokonaan pois. Vanhoja kouluvuosien ystäviäni näen ehkä pari kertaa vuodessa. Sukulaisiini pidän yhteyttä työmatkojen aikana puhelimessa puhuessa, muuten he eivät juurikaan ole elämässämme mukana.
Minuus liukenee vähä vähältä pois. Olen yrittänyt tukea vaimoa kasvamaan omaksi itsekseen tai ehdotellut omasta näkökulmasta hyviä vaihtoehtoja toimia. Olen mielestäni epäitsekkäästi asettanut lapsen edun kaiken muun edelle ja uskomaton voimavara onkin ollut huomata, kuinka nauravainen ja valoisa lapsestamme on kasvanut tähän mennessä. Silti koen jollain tavalla epäonnistuneeni, mikään uhraukseni ei ole onnistunut pelastamaan pienen lapsen äitiä samoilta vanhoilta haasteilta.
Onhan terveydenhoidon oppaissa paljon faktatietoa synnytyksen jälkeisen masennuksen ja ahdistuksen tunnistamisesta ja ehkäisystä. Taatusti traumaattiset kokemukset tai oman lapsuusajan muistotkin vaikuttavat siihen, mitä vaimoni käy henkisesti läpi kaiken hormonitoiminnan lisäksi.
Miksi pieni ääni päässäni silti sanoo, että elämme kujanjuoksua jolle ei ole loppua? Kuinka paljon jaksan vielä yrittää ja uskoa tähän haaveeseen. Olemme pitkällä, paljon pidemmällä kuin tähän yhdessä lähtiessämme …
Mutta.
Olen väsynyt.