Moikka.
Löysin hakukoneella tämän sivun ja ajattelin jakaa omat kokemukseni ja tuntemukseni littyen eroon. Pitkään olen halunnut keskustella näistä asioista jonkun kanssa, mutta valitettavasti minulla ei ole oikeastaan ketään, jonka kanssa näitä asioita jakaa.
Joka tapauksessa erosin tyttöystävästäni viime vuoden lopulla, marras- joulukuun vaihteessa. Emme olleet kihloissa tai naimisissa, eikä meillä myökään ollut lapsia. Lapset olivatkin se eron syy, en itse halua lapsia koska minulla on selkäsairaus, joka vaikuttaa melko paljon arkeen ja omaan jaksamiseen. Pystyn kyllä itsenäisesti elämään ja tällä hetkellä olen uudelleen kouluttautumassa ammattin, joka soveltuu minulle selän kannalta paremmin. Kuitenkin minulla on tunne, että elämäni on riittävän haastavaa oman selkäongelman takia ilman yhtä tai useampaa lasta. Eikä koskaan tiedä, meneekö nuo selkäongelmat pahemmaksi, todennäköisesti iän kivut eivät ainakaan hellitä.
Pitkään puhuimme lasten hankkimisesta, mutta nyt viime vuoden lopulla hän laittoi minut niin sanotusti selkä seinää vasten ja teki harvinaisen selväksi, että jos en halua lapsia niin hän etsii uuden miehen joka haluaa. Mietin vielä asiaa pari viikkoa, mutta tulin aikaisemmin selittämääni päätökseen, vaikkakin en olisi halunnut erota hänestä. Mielestäni meillä meni suhteessa ihan hyvin, arki rullasi hyvin ja teimme asioita yhdessä. Ja koin, että hän välitti minusta aidosti.
Tämäpä tekikin erosta vaikeamman kestää ainakin omalta osaltani, koska emme eronneet riidoissa vaan hyvässä yhteisymmärryksessä. En toki kaivannutkaan mitään tulta ja tulikiveä siinä vaiheessa, mutta kuitenkin. Eikä sitä eroa oikein ymmärtänytkään, ennen kuin olin saanut vuokrattua oman asunnon ja muuttokuorma oli purettu. Muistan vieläkin sen tunteen, kun exä lähti omalle asunnolleen ja minä jäin yksin uuteen kämppään. Silloin se oikeastaan vasta valkeni että nukun seuraavan yön yksin ja aamulla kun herään niin täällä ei ole ketään. Aivan kauhea tunne ja olin todella surullinen tämän jälkeen. Pahimmoilleen koulustakin oli viikko vapaata, joten minulla ei ollut mitään tekemistä kuin miettiä ja muistella mennyttä suhdetta. Varmasti yksi elämäni rankimmista kokemuksista, varsinkin koska minulla ei ole yhtään kunnollista kaveria tai sukulaista, jolle olisin näistä asioista kertonut. Mutta pikku hiljaa pääsi taas elämään kiinni, sai arjen rullaamaan eikä mielikään ollut niin apeana. Meni jopa päiviä etten ajatellut eroa tai exää. Exä piti yhteyttä aina silloin tällöin, lähinnä toi vielä muutossa entiselle asunnolle jääneitä tavaroita, mutta tuli kuitenkin kahville ja rupateltiin niitä näitä. Vuoden vaihteen jälkeen tämä yhteyden pito loppui, sinällään asia ei minua haitannut koska ymmärsin että joku päivähän näin käy, enkä oletakkaan että hän olisi pitänyt minuun enää yhteyttä vakityisesti tai jopa ollenkaan. Kävin kuitenkin viikko sitten tämän exän vanhempien luona, koska suhteeni heihin on hyvä ja hekin kovasti toivoivat minun käyvän kylässä. Sieltä sain sitten kuulla exän elämästäkin, hänellä on uusi mies jonka tapasi pari kukkautta sitten ja on muuttamassa nyt tämän miehen luo pääkaupunkiseudulle. Olin kyllä hieman häkeltynyt tiedosta, vaikka jälleen kerran olin tietenkin osannut odottaa, että hän varmaan jatkaa elämäänsä jonkun muun kanssa. Mutta kieltämättä vierailun jälkeen tuli taas surullinen olo, melkein samanlaiset tunnelmat kuin eron jälkeen ja olen viime päivät miettinyt exää ja meidän suhdetta. Enkä edes tiedä miksi, olen vilpittömästi onnellinen siitä että hän on löytänyt uuden miehen, jonka kanssa toivottavasti elämä olisi hyvää ja perheen perustaminen onnistuisi. Ehkä se tapahtui sitten aikaisemmin kuin itse kuvittelin, itse en ole valmis uuteen suhteeseen. Enkä kieltämättä ole kovin toiveikas se uuden naisen löytämisestäkään, olen hieman ujo enkä pidä esim. baareissa käymisestä eikä yksin oikein edes tule käytyä missään. Ehkä sekin juuri harmittaa, että exä pääsi elämässä eteenpäin noin äkkiä, kun taas minä tuskailen vieläkin entisten tunteiden vallassa. Järki sanoo jatkamaan elämässä eteenpäin, mutta tunteita ei vaan saa sammutettua noin vaan. Kuitenkin rakastin häntä ja hän olikin minun ensimmäinen pitkä parisuhde. Jotenkin tuntuu vaikealta kuvitella seurustelua tulevaisuudessa, ainakaan nyt en usko löytäväni ketään jonka kanssa olisi synkannut yhtä hyvin, vaikka se väärä ajatus saattaa ollakkin.
Mutta näin, teksti syntyi aika pitkälti spontaanisti, joten toivottavasti se ei ole liian sekava. Hienoa olisi jos joku jaksaisi lukea ja vieläpä kommentoida, varmaankin semmoista kannustusta ja vinkkejä jaksamiseen kaipaisin.