Agony71 kirjoitti 1.7.2016 10:4
---cut---
Asennouduin avioliiton ikuisuuteen.
---cut---
Tuntuu vaan niin kamalalta. Välillä lopulliset ratkaisut tulevat pintaan. Välillä ne unohtaa. Koska tämän pitäisi alkaa helpottamaan?
Tämä kommentti tulee vuoden viiveellä, mutta kuitenkin. Hyvin samat ajatukset kuin itselläni aikoinaan. Voin sanoa kokemuksesta, että asia helpottaa ajan kanssa. Itse tein ratkaisun, kun naisystävä usean vuoden yhdessäasumisen jälkeen halusi vähän "miettiä" suhdettamme. Takana oli tietenkin toinen mies, mikä oli ensikertalaiselle kova paikka. Viekäkin hieman puistattaa, kun ajattelen sitä aikaa. Yritin varovaisesti tiedustella silloin, että olisiko miettiminen tuottanut jo ajatuksen. Olin kuulemma painostava ihminen. Hän ei ymmärtänyt, että tilanne oli stressaava myös minulle - ei ainoastaan hänelle.
Aikani yritin kysellä, mutta vastauksena tuli tiuskimista ja puhetta siitä, että olen vainoharhainen. Siinä vaiheessa tilanne vaikutti jo niin huonolta, että olin päättänyt tehdä jotain. En halunnut katsoa vierestä, kun toinen "miettii" eli käytännössä käy tapaamassa toisia miehiä. Oli vähän sellainen olo, että miksi tässä on rakennettu yhteistä tulevaisuutta. Oliko puheet talosta, perheestä ja tulevaisuudesta silloin vuosia sitten aivan humpuukia - rakastuneen parin hormonien aiheuttamaa harhaa. Ei, kyllä minä muistan selvästi ne keskustelut. Ne todella puhuttiin ja katsottiin toisiamme silmiin. Oltiin ihan tosissaan asian suhteen.
Vaikeinta itselleni tuossa naisen "miettimisessä" oli juuri tuo kynnysmatoksi joutuminen. Olo on sillä hetkellä petetty. Havaitsin ettei tilanne edennyt minun keinoillani. Ja ymmärsin kyllä, että en ole erityisen taitava näissä asioissa. Niinpä päätimme yhdessä stressavassa tilanteessa (minä ehdotin), että eroamme. Ja oikeastaan tilanne omalla kohdallani alkoi helpottamaan. Ei tarvinnut katsella sitä touhua ympärillä.
Mutta mutta. Olinkin päässyt puolen vuoden päästä joten kuten jaloilleni. Eihän se ollut kuin uuden asunnon hankinta ja tavaroiden jakaminen. Olen aikoinani reissannut paljon työn perässä, joten yksin asuminen ei tuottanut ongelmia lainkaan. Tietenkin rakkaan ihmisen puuttuminen ja arkirutiinit ja sen sellaiset meni uusiksi. Ja olinkin jo saamassa asioitani kohdalleen, kun nainen soittaa minulle. Hän oli miettimisensä tehnyt ja halusi palata luokseni. Minä olin hiljaa puhelimessa. Sen puhelun jälkeen sanoin itselleni, että mitä? Mitä, mitä, mitä.
Olin sekaisin. Miksi? Mitä ihmettä? Mikä saa naisen noin sekaisin? Minä olin jo päätökseni tehnyt enkä aikonut enää palata yhteen. Nainen yritti sitkeästi. Hän pyysi antamaan toisen mahdollisuuden. Siinä vaiheessa minä sanoin, että sinä olet mahdollisuutesi jo käyttänyt. Toista ei ole. Päätöksessäni olen pysynyt. Ja olen ollut tyytyväinen siihen. Olisin ollut uskollinen aviomies tuolle naiselle. Mutta uskollisuus ja luotettavuus eivät olleet hänelle tärkeitä. Toivotin hänelle hyvää tulevaisuutta uusissa haasteissa.
Että sellainen tarina minulla. Kirjoitan tätä jälkikäteen, joten ihan kaikkia yksityiskohtia en enää muista. Enkä haluakaan muistaa. Toivottavasti tämä antaa toivoa kaikille saman tapaisessa tilanteessa oleville.