toisten kyttäämistä
Olen lähes koko kolmekymppisen ikäni asunut maalla, opiskeluaikaani lukuunottamatta. Lapsuudenmaisemissa Keskisuomessa naapurit kyläilivät, auttoivat toisiaan ja olivat muutenkin yhteistyössä keskenään. Juttelin vanhempieni kanssa, ja asia on oikeasti näin, eikä vain minun idyllistä kuvitelmaani.
Kun sitten muutin vuosi sitten nykyiselle asuinpaikalleni mieheni kanssa, järkytyimme tämän kylän tavoista. Lähinaapurimme vahtii tekemisiämme päivittäin, kiikarit ja kamera toimintavalmiina. Poliisille tai vuokranantajalle lähtee puhelu heti kun jotain vähänkään outoa (heidän mielestään) tapahtuu. Poliisit lähinnä naureskelee näille naapureille, ja kehottaa meitä juttelemaan asiat selviksi naapurin kanssa. Kuinkas juttelet kun ovea ei aukaista eikä ohi mennessä katsota päinkään.
Koiranpentumme on muutaman kerran karannut pihaltamme, ja ymmärrän oikein hyvin että naapuri pelkää koiria. Mutta miksi työllistää sen takia poliisia??? Me olemme kilttejä ja tavallisia ihmisiä, miksi ei meille voi asiasta sanoa suoraan?
Meillä käy myös lapsivieraita paljon, ja lasten tekemisistä saamme kuulla. Ihan hyvä juttu, jos oikeasti lapset tekisivät jotain väärää, mutta kun eivät tee. Sitäpaitsi he pysyvät kyllä meidän pihalla, niin ei pitäis mopolla ajelun tai kovaäänisen leikkimisen naapuria häiritä.
Juttelin parin kylässä muutaman vuoden asuneen rouvan kanssa asiasta, ja he tunsivat itsensä edelleen vieraiksi kyläyhteisössä. Kukaan ei tervehdi eikä juttele, mutta autas jos jotain erikoista tapahtuu, kyllä koko kylä saa siitä kuulla. Lenkillä käydessäni yksikään ihminen ei tervehdi, kääntävät vain selkänsä. Luulenpa että talonostohaaveet tällä kylällä joutuvat unholaan, ei täällä voi terve ihminen elää. Ja luulenpa että ei mene kauan kun huono maine kiirii eteenpäin ja kylä autioituu….
Viimeiseen päivään asti minä aion kättäni heilauttaa ja tervehtiä kohtaamiani ihmisiä. 😉